Transformator voor platenspeler

Discussie in 'Model elektronica' gestart door kvlasblom, 2 mrt 2017.

  1. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Je bent er zó dichtbij. En je zou de eerste zijn, die het niet snapt. :D
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    A... een poelepetaat dus. (51.5319235,4.4558139) ;)
     
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Punt voor Ernst. :thumbsup:
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hmm, ik zie het nu, duhhh
    Ja, sorry, ik zit ver boven de rivieren dus ik leg geen verband met carnaval.
    En ik drink ook geen druppel dus tja, dan heb ik er ook niets te zoeken, toch?

    GJ
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  5. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Bedant allemaal, de nieuwe trafo erin gesoldeerd (moest een paar gaatjes boren in de PCB) en hij doet het weer helemaal!!
    Leuk!
     
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    En nu maar weer ouderwets genieten van ieder krasje en tikje! :thumbsup:
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  7. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Heb je nog gemeten welke gelijkspanning je uiteindelijk met de nieuwe trafo aan de motor aanbied?
     
  8. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Was wel wat hoger maar hij doet het gewoon.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heb je hem wel teruggeregeld want anders klinken de zangers al zangeressen en duren de plaatjes een stukje korter.

    GJ
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Sommige van dt soort motortjes hebben een vorm van toerenregeling ingebouwd zitten. De "moderne" versies hadden een stukje elektronica ingebouwd. Voeden via de ene draad geeft 45 toeren en de andere draad 33 toeren. Sommige hadden ook nog 78 toeren.
    De oudere versies hadden die elektronica niet. Daar zit een centrifugaal schakelaar is die bij 33 toeren open gaat en zo een weerstand in serie met de motor zet. Hij kan dan niet sneller draaien. Als je de spanning na die schakelaar aanbied zal de motor wel op volle snelheid gaan draaien en dat is den 45 toeren. Helaas zijn deze motoren wel afhankelijk van de aangeboden spanning. Als de spanning van de trafo dan hoger is zal de motor ook sneller draaien.
    Dit lijkt me een motor zonder ingebouwde toerenregeling. Waarschijnlijk heeft deze wel twee verschillende koolborstels, één voor de 45 toeren en één voor de 33 toeren. Ook deze motor is voor het toerental afhankelijk van de spanning. Op de print zitten twee potmeters waarmee je vrijwel zeker het toerental kunt instellen. Je moet wel een "ijkbron" hebben. Daar werd vrij vaak het lichtnet voor gebruikt, dat kunnen we nu ook nog. Aan de zijkant van de draaitafel zitten blokjes. Neem een Led en sluit die aan op wisselspanning van de trafo, wel via een weerstand en ook een gewone diode in serie. De Led zal nu 50 keer per seconde knipperen, schijn dat licht op de blokjes. Als het toerental juist is zal het lijken alsof de blokjes stil staan. Dat kan je dus met één van die potmeters afregelen.
    Er zal nog een tweede rij blokjes op zitten, die is voor de 33 toeren en dan moet je de andere potmeter afregelen.
    Succes.
     
  11. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Toen ik het meette was het volgens mij 17V DC.
    De plaat klinkt gewoon goed, ook al staat er op de motor een label met 12V. Zonder de één van de twee potmeters (deze zijn door de behuizing heen toegankelijk voor een kruiskop schroevendraaier) aan te passen.
    De motor heeft inderdaad 4 aansluitingen, wat ik zelf niet kende. Zwart, rood, en twee gele als ik me het goed herinner.

    Maar goed, omdat hij het gewoon goed lijkt te doen breng ik hem gauw weer terug naar mijn schoonouders die zich er op verheugen.
     
  12. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Je kunt altijd nog ombouwen naar brushless :)
     
  13. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Vroeger zat er helemaal geen elektronica in, de 220V motor had een vast toerental.
    De toerenregeling was puur mechanisch met een "toren" en een loopwiel wat tegen de draaitafel drukte.

    draaitafel.jpg

    En voor de controle hadden we een schijfje en een normale lamp.

    draaitafel1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2017
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Natuurlijk waren er in het begin helemaal geen elektronisch gestuurde motoren. Er werd toen een synchroon motor gebruikt. Deze draaien een vast toerental dat afhankelijk is van de lichtnet frequentie. Dat is behoorlijk constant 50Hz dus zal zo'n motor ook met een behoorlijk constant toerental draaien. Dan is alleen een simpele mechanische koppeling via een frictie koppeling (zie bovenstaande foto) of een snaar overbrenging nodig.
    Maar dit is een platenspeler van "de volgende generatie". Hier staat een DC motor in die met een klein beetje elektronica wordt geregeld. De eerste versies met een mechanische centrifugaalkoppeling en een weerstand. Dit was heel goedkoop en werkte "naar behoren". Wilde je toch een stabieler en nauwkeuriger toerental dan was er toch meer elektronica nodig. Dat kwam allemaal weer wat later.
    Ik heb wat van die dingen gerepareerd. Veel kapotte motortjes omdat ze eigenlijk niet geschikt waren voor langdurig gebruik. Mensen die vele uren per dag platen draaide versleten nog wel eens een motor. Draaide je alleen in het weekeinde een paar plaatjes, zoals mijn vader, dan ging zo iets heel lang mee.
     
  15. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    De zgn "tweede generatie" had een pylon die traploos verstelbaar was, vandaar het schijfje.
    Bij het oude systeem kon je met dat schijfje zien of je toe was aan vernieuwing van de O-ring van de aandrijving.
    Bij de tweede generatie, oa Dual, kon je met een stelschroef het aandrijfwiel wat omhoog of omlaag verstellen om het juiste toerental in te stellen.
    33, 45 en 78 waren vaste instelling gedaan met een knop, fijn afstellen deed je met het stelschroefje, wat wel inhield dat je ieder toerental moest na stellen.
    Daarna kwamen de zgn elektronische 220Volt toerenregelingen, deze waren voorzien van een neonlampje en streepjes aan de zijkant van de draaitafel.
    Nadeel was inderdaad bij intensieve gebruik de warmte als je veel 33 rpm (LP's) draaide, bij 45 rpm (singles) was dat al veel minder en bij 78 rpm was er nauwelijks spraken van warmte, alleen de 78 rpm-platen waren uit de gratie.
    Pas "veel" later kwamen de DC-motoren (oa B&O), maar dat heb ik nooit wat gevonden ondanks dat ik er nog één in de kast heb staan.
    Zou ik mogen kiezen dan zou ik toch gaan voor de draaitafel met de pylon (Dual) ondanks dat de snaar aangedreven draaitafel "stiller" waren dan die met een pylon (vooral als hij een paar keer geslipt had).
    Laatst vroeg iemand of ik "even" naar zijn snaar aangedreven draaitafel kon kijk want hij draaide niet meer.......
    Ik ben twee dagen bezig geweest om de snaar, althans wat er van over was, van de draaitafel en motor los te weken.
    De huidige draaitafels van plastic zijn vuilnis, geef mij er maar één van echt hout met veer ophanging ipv "schuimpjes" voor de demping.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    B&O, mijn ouders hadden zo`n installatie die zijn tijd ver vooruit was.
    De draaitafel had geen arm, maar een soort schuifsysteem. Altijd waren er problemen en niemand kon het repareren behalve de B&O dealer .
     
  17. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Niet gaan lopen katten over B&O he?

    We luisteren hier dagelijks naar een 8 tal Redline speakers (2x 140 & 6x 60).
    Geweldig.
    Bij 75% "volume" heb je nog nauwelijks door dat de muziek "hard" staat.
    Alleen heb je dan werkelijk geen idee wat je lief naast je, tegen je probeert te zeggen. :D
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    B&O.. toen ik het nog repareerde was het van binnen is gewoon Philips (en dan is het goed).
    Het ziet er apart uit en het uiterlijk stelt wat compromissen aan het geluid.
    Voor het bedrag wat een B&O destijds kostte kon je een kwalitatief veel betere High End set kopen.
    Alleen is dat vaak niet zo futuristisch vormgegeven.

    Ik draai nu met een zelfbouw buizenversterker van 2x 7 Watt klasse A en kom op de bank zittend makkelijk op 104 dB.
    Volgende stap is een andere versterker met mooiere buizen (T-1610) en 2 Klipsch horns als speaker.

    Zo staat ie er nu bij

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2017
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Mijn Beovision LX5500 met ingebouwde BEOSAT module met schotel positioner heeft 23 jaar trouwe dienst gedaan met 1x een hoogspanningstrafo vervangen. De bijbehorende VX5000 video doet het nog steeds op mijn huidige Beovision 3-32. Mensen verklaren mij voor gek dat ik nog niet een mooie HD flatscreen heb staan. Geen enkel flatscreen kan met het geluid tippen aan de speakers in deze TV's en op HD wordt een slechte film/programma echt niet beter.... Overigens geeft de digitale TV decoder een prima scherp beeld op de TV.
    Uiteraard hangt erachter wel een HDMI->SCART converter zodat de blueray player met smart-TV prima beeld geeft.

    In mijn 7 maanden stage bij een B7O dealer met eigen werkplaats veel aan B&O gesleutelt en kom er nog regelmatig voor een bakkie.
     

Deel Deze Pagina