Traxxas Revo 2.5R - brushless ombouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Dirk Jan, 4 nov 2011.

  1. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Na 6 jaar veel lol gehad te hebben met mijn Revo 2.5R is het tijd om met de tijd mee te gaan :) De RB motor begon iets te lekken bij de krukas adapter en de herrie van de brandstofmotor zorgt ervoor dat ik niet overal kan rijden. Een brushless ombouw dus!

    De Setup wordt een 4S lipo met Hobbyking 150A regelaar en Turnigy Trackstar 4068 2560kV.

    Zo zag de REVO er eerst uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    We beginnen met het strippen van de REVO. Naar een uurtje ziet hij er zo uit:

    [​IMG]

    De motorsteun heb ik in CAD getekend en op mijn werk laten maken uit 2.0mm RVS.

    [​IMG]

    De motorsteun plaats ik op de originele motorsteunen. Die geven de constructie namelijk veel stijfheid. Daarvoor moest ik de motorsteunen wel vlak zagen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De lipo komt op de plek van de radiobox en brandstoftank. Ik heb er een carbon plaatje voor gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben nu bezig met de regelaarbevestiging. De motor zit ook al op zijn plek. De foto's volgen!
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2011
  2. JelcoGhysels

    JelcoGhysels Guest

    ga ik zeker volgen, ik heb een losi lst en wil die ook ombouwen met materiaal van hk
     
  3. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Weer een update.

    De motor en regelaar. Het was even puzzelen waar ik de regelaar zou plaatsen. Dat ding is enorm! Om de kabels kort te houden plaats ik hem op zijn kant.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De regelaar komt tegen deze steun aan te zitten. Gelamineerd met 2 dunne lagen glasvezel om de steun stevig genoeg te maken. De carbon delen steken onderling ook in elkaar.

    [​IMG]

    De lipoplaat is hetzelfde opgebouwd als de regelaarbevestiging. Uiteraard worden de carbon delen nog afgewerkt als de epoxy is gedroogd.

    [​IMG]

    Next to do: overbrenging ombouwen met alleen de 2e versnelling.
     
  4. JelcoGhysels

    JelcoGhysels Guest

    Dat ziet er mooi uit !

    Hoeveel cell lipo was het ?

    MVG
     
  5. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Dank je :) Er komt een 4S lipo in. Dat is geen verleden tijd, maar toekomst, want de lipo moet nog besteld worden :) Om te testen gebruik ik zolang een 3S lipo.
     
  6. JelcoGhysels

    JelcoGhysels Guest

    Ik wil ook zo'n setje kopen voor mijn losi lst,
    maar ik vrees dat ik met een 4s niet zal toekomen ! het zal een 5 of 6 cel moeten zijn vrees ik wand die weegt wel wat ivg met je erevo
     
  7. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Hey DirkJan,

    Ik heb nog een RC-Monster motormount liggen voor de nitro Revo. (heb deze gebruikt in m'n E-Slayer, voordat ik die omgebouwd heb naar een 1/8 Rally. )
    Voor 10 euro mag je hem wat mij betreft hebben. :) Heb je net iets meer afstel mogelijkheden qua tandwielen.
     
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    @ Klamath, bedankt voor je aanbod, maar die steun komt tussen de originele steunen te zitten toch? Die heb ik vlakgezaagd (zie foto's) dus dan zou ik die steun niet kunnen vastzetten. Ik weet dat er meerdere RC-Monster steunen zijn, dus misschien past het alsnog?

    @Jelco: 5 of 6S kan wel met de regelaar, maar is niet efficient met deze motor. Daar draait hij teveel toeren voor. Beter kan je met een 5 of 6S lipo een 1800 - 2000kV motor gebruiken.
     
  9. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    [83764] traxxas-e-slayer-revo-2-5-conversie

    Die steun is het. :) Die metalen beugels kun je dan helemaal weg halen. (zit netjes vast op het alu chassis. ) Heb er zelf een Novak HV-Pro 4.5T op 4s Lipo in gehad. (5000kv op 4s lipo. ging nergens meer over om eerlijk te zijn. :D )
    Dus weet zeker dat de constructie stevig genoeg is. :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.460
    Mooie conversie hoor! Je hebt gelukkig niet de TrackStar 150A ESC gekocht, dat ding is namelijk niet echt betrouwbaar als je hem wat zwaarder belast.
     
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik heb inderdaad bewust voor de Hobbyking 150A gekozen, vanwege goede verhalen over deze regelaar en de slechte verhalen van de Trackstar.

    Klamath, die steun ziet er goed uit! Voor 10 euro is dat zeker een koopje. Ik wil toch eerst even mijn steun proberen om te zien of die werkt. Het voordeel is dat de gegoten steunen eronder zitten en die geven het motorgedeelte meer stijfheid. Mocht je de steun niet snel kwijtraken, dan neem ik hem alsnog van je over ;)

    Ik heb ondertussen de lipo besteld; 4S 5A 30C. Hij past mooi op de lipoplaat. De lipo wordt vastgezet met klittenband straps. Dit weekend volgt er weer een update!
     
  12. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Heb de steun niet eens te koop staan. Hoeft van mij part ook niet weg. is een redelijk universeel ontwerp, dus kan hem ook wel op een ander vlak chassis kwijt. :)
     
  13. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    De regelaarsteun is af en zit gemonteerd. Het lamineren wint niet de schoonheidsprijs, maar het is oersterk geworden (2 lagen laminaat aan elke kant)

    [​IMG]

    [​IMG]

    De lipoplaat is ook af. Hij heeft dezelfde behandeling gehad als de regelaarbevestiging; 2 lagen laminaat aan elke kant. De lipo komt met battery straps vast te zitten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het geheel ziet er nu zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Door de regelaarplaatsing zal ik wel ventilatiegaten moeten maken in de zijkant van de kap. De ventilator zit namelijk strak tegen de kap :)
     
  14. koekje

    koekje

    Lid geworden:
    3 okt 2011
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Maassluis
    is het gewicht wel verdeelt met de lipo erin?
     
  15. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Ja dat komt behoorlijk uit schat ik. De motor en regelaar + ontvanger (die komt voor de regelaar) wegen bij elkaar denk ik nog iets meer dan de lipo.
     
  16. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Dat gaat wel goed ja.
     
  17. jappe1

    jappe1

    Lid geworden:
    14 mrt 2011
    Berichten:
    203
    Mooi Projectie Yep
     
  18. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik heb de overbrenging aangepast en gelockt in de tweede versnelling. De brushless aandrijving heeft koppel genoeg om in de 2e versnelling weg te rijden. Op internet had ik een mooie how to gevonden met duidelijke afbeeldingen.

    [​IMG]

    Eerst de overbrenging uit elkaar. Er zat al een Forward Only Conversion in (FOC).

    [​IMG]

    Het idee is om de 2e versnellingskoppeling permanent vast te zetten aan het grote tandwiel van de 2e versnelling. Het gaat om deze onderdelen:

    [​IMG]

    Ik heb 3 halve maantjes in de koppelingsklok gevijld. Door 3 boutjes langs de halve maantjes in het tandwiel te schroeven, zitten beide delen aan elkaar vast.

    [​IMG]

    Ik merkte dat er nogal een onbalans in de koppeling zit (zwaarder aan 1 kant). Met wat gaatjes boren en vijlen is dat opgelost. De koppeling gaat toch behoorlijk hard draaien, dus hoe beter de balans, hoe mooier de overbrenging loopt.

    [​IMG]

    Helaas ben ik hierna vergeten om foto's te maken! De overbrenging zit alweer in elkaar en werkt prima :)

    Nu is het wachten op de lipo. Ondertussen moet ik nog een ontvangerbakje maken. Hopelijk kan ik volgende week een testrun maken.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2011
  19. jappe1

    jappe1

    Lid geworden:
    14 mrt 2011
    Berichten:
    203
    @dirkjan

    mooi gedaan
     
  20. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Dank je :)

    Ik heb gisteren de auto klaargemaakt en op 3S een testrit gemaakt. Wat een verrassing, want op 3S zit er zelfs al behoorlijk veel power in! De snelheid komt nog iets tekort maar is zeker niet onaardig. Met genoeg grip gaat hij al op de achterwielen :)

    De regelaar is erg makkelijk in te stellen met het progammeerkaartje. Ik moest alleen even de motordraairichting veranderen en ik kon rijden. De instellingen zijn erg uitgebreid; van remkracht tot en met low voltage cut off. Tot zover zijn de eerste ervaringen dus positief!

    De motor heeft erg veel koppel; felle acceleratie en lekker stil :) Binnenkort meer op 4S; dan zal ik een filmpje posten.
     

Deel Deze Pagina