Traxxas rustler vxl

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Pepijn, 10 jan 2018.

  1. Pepijn

    Pepijn

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb zojuist een 2e hands Traxxas Rustler met Hobbytech by Hobbywing brushless combo (Krypton 10.5t 3200 kv) gekocht maar heb hier nog een accu en oplader voor nodig. Nu vroeg mij af wat hiervoor een geschikte accu is en ook heb ik een oplader nodig. (heb ik ook een traxxas omzet kabel nodig) ? Zoja waar kan ik die bestellen?
    Alvast bedankt!
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat heb je zelf uitgezocht? Aan te bevelen is een LiPo accu en iedere vorm van een standaard racing pack zal passen. Gezien er een Hobbywing set in zit vraag ik mij af of er ook nog een Traxxas stekker gebruikt is.

    In principe zal iedere 2S accu van 5000mAh met 30C of meer prima werken. Als de regelaar en motor er voor geschikt is kan je ook op 3S maar hou er rekening mee dat dit erg snel en dus ook erg kwetsbaar zal zijn....

    Laders.... 1001 mogelijkheden. Van een simpele SkyRC E4 lader tot dure highend laders. Een simpele B6 variant zal prima werken. De SkyRC S60 is een mooi klein handig universeel ladertje.
     
  3. Pepijn

    Pepijn

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Woerden
  4. Pepijn

    Pepijn

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Woerden
    Laatst bewerkt: 11 jan 2018
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor die motor zal je wel een 60A regelaar hebben dat is dus 60A continu maximaal belastbaar. Uiteraard zal dat niet het verbruik zijn.

    De capaciteit (mAh) zegt iets over de rijtijd, met een 8000mAh kan je 2x zo lang rijden dan met een 4000mAh. Als de lader maar tot 4A gaat zal de 8000mAh accu ook 2x zo lang duren voordat die vol is.
    De C-waarde zegt iets over de maximale amperage: capaciteit x C-waarde = max amperage. Vellal is dit de piek en niet continu.Uitgaande van die 60A regelaar (wat een maximun is en niet continu) en een 4000mAh zou je een 15C continu accu moeten hebben en ik denk dat alle accu's daar wel aan voldoen.

    De 1e accu is een hardcased, dat is wel zo verstandig, de 2e is dat niet en zie je de cellen door de dunne folie heen. Als een cel beschadigd raakt kan dat serieuze gevolgen hebben, daarom beter hardcased.

    O ja, het is aan te bevelen om er ook een LiPo laadzak bij te nemen om de accu in te laden en in op te bergen, mocht de accu toch op een onbewaakt moment gaan blijft de schade beperkt.

    Ja... en dan de lader..... Standaard wordt de accu geladen op een amperage gelijk aan de capaciteit. Ga je voor 4000mAh accu betekent dat een 4A laadstroom, Heb je een 5 of 6A maximum lader kan je ook gewoon op die 5 of 6A laden. Wil je meer in de toekomst kan je beter nu in bv een 10A (meestal 100 watt) of meer lader investeren.
     
  6. Pepijn

    Pepijn

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Woerden
    Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik heb niet alles kunnen begrijpen. (heb namelijk nog vrij weinig ervaring met rc auto's). Maar is de door mij eerst opgenoemde accu een goede om te bestellen? Het betreft deze accu:
    Floureon 2s 7.4V 5200mAh 25C with Traxxas Plug LiPo Battery Pack

    Ook bestel ik zo'n laadzak.

    Dan ben ik er nog niet helemaal uit over welke lader ik zal bestellen. Ik weet wel dat ik niet wil beginnen met een 10A lader. De accu heeft 5200mah betekend dat dan dat ik een 6a lader moet kopen? Zoja? Heb je dan een advies voor een lader waarmee ik deze accu goed kan opladen. (hoelang het opladen duurt maakt mij niet erg veel uit)
     
  7. Pepijn

    Pepijn

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Woerden
    Ik zie net dat de door mij benoemde accu te groot is. Is dat een probleem of zou die als nog op een of andere manier bevestigd kunnen worden?
     
  8. Pepijn

    Pepijn

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Woerden
  9. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
  10. Pepijn

    Pepijn

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Woerden
    De afmetingen van de accu zijn te groot (in mm)

    De lader die je hebt opgenoemd vind ik toch wel erg prijzig om dat ik niet weet hoevaak ik de auto ga gebruiken
     
  11. Pepijn

    Pepijn

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Woerden
    Ik wil in totaal niet meer dan 60€ kwijt zijn voor 1 accu van ong. 5000mah een omloopje naar een traxxas stekker en een geschikte oplader. (die er max. 4uur over doet om op te laden) de afmeting die de accu maximaal mag hebben zijn: L 140mm B 48mm H 28mm
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2018
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Alle standaard racingpacks voldoen aan die maatgeving....

    60 euro voor een accu en een lader.... bezuinigen is goed, verkeerd bezuinigen is fout. Als je in een B6AC of een S60 lader investeert kan je bijna idere soort accu laden dus die ook van je fotocamera, boormachine etc. Maar ook voor de toekomst mocht je bv drones gaan vliegen wil je een betere lader. Een B6AC is over de grens nog redelijk betaalbaar en het voordeel is dat die naast de 220v ook op 12v werkt dus als je ergens bent, de motorkap open en laden.

    Accu kan inderdaad goedkoop, de specs zijn voldoende
     
  13. Pepijn

    Pepijn

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Woerden
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
  16. Pepijn

    Pepijn

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Woerden
    Is dit een goede motor? Zoja hoeveel amp. esc. heb ik nodig?

    GoolRC 3650 4Poles 5200KV Brushless Motor for 1/10 RC
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
  18. Pepijn

    Pepijn

    Lid geworden:
    10 jan 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Woerden
    Laatst bewerkt: 23 jan 2018

Deel Deze Pagina