traxxas Spartan brushless/alternatief??

motorsports

Forum veteraan
Nu ben ik een newbie in speedboten e.d , en zit al lange tijd te twijfelen voor een evt. aanschaf van een speedboot , liefs dus brushless en te varen met 3S of 6S Lipo's . Dit lijkt me een mooi en goed concept , maar wat vinden de kenners ??

Ik zag deze staan op een Modelbouw site de prijs zal rond de 400 euro zijn, das ook het budget voor een kant klare boot , maar misschien zijn er ook nog andere alternatieven ?????

romp type Deep-V
romp lengte 93cm
totale lengte 104cm
hoogte 15cm
breedte 25cm
gewicht 2040gram
regelaar Velineon VXL-6S, watergekoeld
thermisch beveiligd
Inschakelbare lipo beveiliging
ingangsspanning 7-18 NiMh cellen
2-6 Lipo cellen
8.4 - 22.2 Volt
Motor Velineon 540XL brushless, watergekoeld
Schroefas direct drive, flex cable
prop 2 blads composiet, 42x59mm
besturing 2 kanaals, 2.4 GHz Traxxas Link
servo 2056 high torque, waterdicht
meegeleverde accu 2 stuks Traxxas 7 cel NiMh, 3000 mAh

5708_Sideview_right.jpg

5708_hull-interior.jpg

5708_electronics_tray_remov.jpg

5708_Sideview_right.jpg

Laatst bewerkt:
deze boot is, zoals velen zullen beamen, erg snel en leuk maar als je iets aanraakt per ongeluk met hoge snelheden met een ABS romp( wat deze boot heeft) is de romp, dus je bootje, meestal al helemaal kapot. Dus wat erg vaak wordt voorgesteld is de Arowana. Moet je wel nog wat samenstellen maar dat is met wat hulp goed te doen.
joris

Het idee was leuk maar na 6 maanden van uitstel en een naamsverandering zie ik het niet meeer zo zitten.... Na 4 of 5 keer uitstel wegens schijnbaar technische problemen was mijn vertrouwen in het spul wel weg. Auto's ligt de heren bij Traxxas toch een stuk beter blijkbaar...

Ik had in eerste instantie ook m'n zinnen op de boot gezet , maar heb uiteindelijk een MHZ Tsunami gekocht die op dit moment nog ligt te wachten op een regelaar.

Hallo Houten,

Heb je even:
Traxxas Titan/Spartan/Gladiator? - RC Groups

Het blijft een Chinese boot met spullen erin, die prijstechnisch op het randje zitten.
Als je een goeie treft zul je (na het nakijken en afstellen) weinig problemen hebben, maar er zijn nog al wat klanten die motoren door oververhitting kapot zien gaan en regelaars die het nét niet trekken, lees de link en de links daarin maar eens door.

Persoonlijk koop ik liever een (eventueel Chinese) romp, die ik zelf opbouw (al dan niet met budget componenten), dan heb ik een boot waarvan ik weet, dat 'ie heel blijft én deugdelijk opgebouwd is (en dus niet lekt, zoals bijna elke RTR) en vaart zoals ik er van verwacht.
Voor hetzelfde geld (of minder) heb je dan een véél betere boot.

Als je zelf niet wilt of kunt bouwen, zoek voor je budget dan liever een tweedehands boot, die bewezen goed vaart, dan zo'n Chinees gebakje (hoe gelikt die er ook mag uitzien).

Groeten, Jan.

tsja ,

als het bouwen bestaat uit, de romp kant en klaar , motor en esc kant klaar en alles inbouwen en zonder veel gelijm en plamuur e.d wil ik de gok wel wagen .;)

Het budget zal ook ongeveer gelijk liggen aan de verwachte verkoop prijs van de Spartan.
Het is meer af en toe een plas opzoeken en de boot los laten, maar als idd dan het ABS de zwakke schakel wordt heb ik mijn bedenkingen.
8-)

Of gaan voor zelf samen stellen en bouwen? ,Welke rompen komen dan in aanmerking en welke ESC en Motor ? Wil evt op 3S of 6S(3S serie) 5000Mah 20~40C gaan varen .

Laatst bewerkt:
Hi Q,

De Arowana is een betaalbare monohull, die veel vermogen kan wegsteken, als je even tijd hebt:
***AROWANA 31.5" DEEP-VEE MONO*** - RC Groups

Hier komen verschillende set-ups voorbij (ook de mijne) met snelheden tegen de 100 km/h (niet de mijne).

Een romp van MHZ is ook een optie, bijvoorbeeld de Lizard-X, die ook veel vermogen aankan, maar iets duurder in de aanschaf is.

Het opbouwen van een kant en klare romp is inderdaad het inbouwen van motor, schroefas e.d., het lijmen beperkt zich tot het vastzetten van de motorsteun en de schroefaskoker.

Als je Duits kunt lezen staat hier nagenoeg alles in:
RC-Raceboats Forum - Willkommen bei RC-Raceboats
Onder Artikel & Tips: Tips für Beginners (dit geeft nu nog een foutmelding)
Je moet even geduld hebben tot de website weer compleet online is, er wordt momenteel onderhoud aan gepleegd.

Groeten, Jan.

Hai Jan ,

bedankt voor het leesvoer;)

wat ik er zo uit haal is dat de Spartan redelijke koel problemen heeft met de Motor en Esc op 6S , beetje vergelijkbaar met bv de Slash 4x4 op 3S .

Mijn Vraag :
Nu hebben de meeste een mod, toegepast en dat is de water pick-up groter maken naar bv 60mm en de diameter van de slangen van de watertoevoer vergroot? of langer gemaakt ?, neem aan hoe groter de diameter des te meer water , dus meer koeling, alleen je bent beperkt bij de ESC , daar zit een diameter die je niet kan vergroten , alsmede de motor , dus zal dit niet leiden tot een mindere "flow"van water omdat je van groot naar klein en weer groot en dan weer klein gaat met de diameter?

Er blijkt ook een verbeterde versie van de ESC aan te komen in de nieuwe levering van de Spartan eind April 2011
:cool:

Laatst bewerkt:
Hi Q,

Het ontwerp van de Spartan zal in de basis wel kloppen, maar om de (inkoop)prijs zo laag(?) mogelijk te houden is er door de verkoopafdeling zo veel mogelijk beknibbeld op de uitvoering ervan.
Als er componenten (te) warm worden, duidt dat meestal op te krap gekozen marges; een motor, die op 6S tijdens wintertesten warm wordt, zal 's zomers oververhit raken en de geest geven, hetzelfde geldt voor een regelaar.

Een snelle boot bouwen is geen heksentoer, maar je moet wel de onderdelen kiezen op hun kwaliteiten, niet op de prijs.

Terugrekenend vanaf die €400,00 zal de tussenhandel er aan verdienen, de importeur, en de fabrikant...
Aan onderdelen zal de Spartan tussen de €50,00 en de €75,00 kosten, dan doe ik het ruim, de rest is handel.
Voor zo'n basisbedrag kun je bijna geen goed spul verwachten (en dat is het dan ook niet, wie neemt nu een ABS romp voor die snelheden...).
En dan heb ik het nog niet eens over de meegeleverde NiMH, er zijn nog wel goede NiMH cellen, maar niet voor de vermogens, die een borstelloze motor vraagt; NiMH kan de stromen niet leveren en gaat niet lang mee.

Voor die €400,00 kun je een behoorlijk goede budgetboot samenstellen, als je 'm zelf opbouwt heb je een beter boot, die je zelf gemaakt hebt, in plaats van zelf gekocht...

Groeten, Jan.

Hai Jan,

de lipo's en lader zijn al aanwezig (3S ) dus die aanschaf valt weg , en ja ik weet de kostprijs en de verkoopprijs ver uit elkaar liggen , maar dat geldt voor heel veel andere artikelen.

Niettemin vindt ik het model wel aantrekkelijk en heb nog 1,2,3 geen "goedkopere "romp gevonden die wel de juiste vorm heeft en zonder te veel gelijm is op te bouwen.
Dus zal mijn keus beperkt zijn qwa modellen en "gemakzucht".

De 50MpH is geen must voor mij, tuurlijk is het wel een keer leuk om dat te varen, al hoewel twijfel ik of dan de boot nog hanteerbaar is .Zal meer met 3S gaan varen , als ik zo de filmpjes zie ,is dat ook een mooie snelheid .

Op de diverse forum's heb ik wel vraagtekens gezien bij de kwaliteit van de romp, maar ben daar nog niet zo veel afkeur van tegen gekomen, tis eerder de warmteontwikkeling van de motor en esc wat voor veel problemen zorgt .

Maar ik zal nog wel eens verder gaan kijken naar de voorgestelde rompen en electronica, mede omdat de spartan nog niet leverbaar is ,echter is alle info daarbij welkom .

gr Rob

Hi Rob, hopelijk geen last van lijm allergie :-). Even serieus. Als je eraan begint, houd er rekening mee dat je er niet onderuit komt zelf te moeten knutselen. Al is het alleen maar om reparaties uit te voeren. Op rc-raceboats forum staat een prachtige Mono A voor een mijnsinziens leuke prijs:

Mono A - Vendetta S14

Wel aanmelden, anders zie je de foto's niet.

Laatst bewerkt:
Vergeet bij een prijsvergelijk (even los van voor/nadelen ABS/Polyester romp) niet dat bij de Spartan er meteen een 2,4 GHz zenderset bij zit. Als ik de diverse draadjes / video's over het Spartan koelprobleem zo zie is dat relatief makkelijk op te lossen.

dat bij de Spartan er meteen een 2,4 GHz zenderset bij zit

Lex, in een ander draadje kwam pas ter sprake dat 2,4 GHz wel eens problemen geeft bij boten die veel spetters of een "mistwolk" in het zog hebben omdat dat het 2,4 GHz signaal kan verstoren waardoor je besturingsproblemen zou kunnen krijgen. Is een 40 MHz zender dan niet een betere keuze?

Groet,

Ad Bakker

klopt 2.4 GHz kan problemen geven met de roostertail (prop spray)
vooral met het van je weg varen, kan het signaal weg vallen.

Klopt, maar bij het ene systeem wel, en het andere weer niet. Zo heb ik voor zoonlief laatst een Robbe Fast Man aangeschaft met ook een 2,4 gig setje. Goedkoop spul, maar doet het ondanks flinke roostertail gewoon prima. (ding is inmiddels flink opgevoerd..) Of de Traxxas set er last van heeft?? Heb er nog niets over gelezen.

Hi Rob, Op rc-raceboats forum staat een prachtige Mono A voor een mijnsinziens leuke prijs:
Mono A - Vendetta S14
Wel aanmelden, anders zie je de foto's niet.

Hallo Rob,

Voor €115,00 kun je daar geen buil aan vallen, dit soort rompen zijn niet te vergelijken met het 'speelgoedgevoel' van de Traxxas.

Zelfs met een budget aandrijving is deze boot minstens zo snel als de Traxxas op 6S.

Groeten, Jan.

haha, nee ik heb geen lijm allergie , maar ik heb in het verleden ook in een blije bui de seajet evo gekocht, maar kwam tijdens het bouwen er toch achter dat ik een beetje vast liep op het lijmen/plamuren ect .
Dat is niet echt mijn ding , kijk repareren e.d okee, maar als het even kan niet.
Nu wil ik best wel wat doen , motorspant vast lijmen , maar moet ook niet te veel worden , ik dacht dat de romp van de seajet evo ook van abs is , en ik heb daar toch een paar mensen een behoorlijke snelheid mee zien halen , en ook af en toe een sprongentje . Ik heb daar , tot nu toe, nog geen negatief nieuws gehoord over de de romp.

Maar ik vindt nogmaals een snelheid op een 3S lipo ook behoorlijk , en als ik het goed bergrijp is , na de koeling modificatie , de boot redelijk goed te varen.

De link van de romp ziet er idd niet verkeerd uit, maar ik zie toch weer wat plamuur werk , onderzijde, en wat spuitwerk, kleur .

Bovendien valt het model van de romp van de Spartan goed in de smaak.
Bovendien zal de bijgeleverde 2,4Ghz en Nimh accu's weer in de verkoop gaan ,mede doordat ik al over een 2,4Ghz en Lipo's beschik .
Wordt de totaal aanschaf weer wat goedkoper ,of daarvan een goede 40Mhz set kopen .

Het is duidelijk dat er met name met de electronica en koeling het eea mis is met deze boot. Maar het lijkt mij een prima boot om met de hobby in aanraking te komen als je niet op het randje gaat varen en zorgt dat er voldoende koelwater aangevoerd wordt.

Een tweedehands kwaliteitsboot (MHZ, H&M) is wellicht beter, maar alleen als die opgebouwd is door iemand die er verstand van heeft.

Een lizard x zelf nieuw opbouwen kost je alleen aan romp & hardware al +/- €300. Dan heb je nog een regelaar, motor, servo en lipo's nodig. En niet iedereen heeft meteen zin om met epoxy en carbon/kevlar te kliederen.

Tipje voor Q: Op hydroworld.de staat een lizard x te koop. Deze boot is in nl opgebouwd en naar ik heb begrepen is dat heel netjes gedaan. Alleen de electronica is niet mijn smaak. Ik heb 'm geprobeerd over te nemen maar kwam er qua prijs niet uit met de verkoper.

Als een cat je ook leuk lijkt: er staat een hele mooie te koop op dit forum en afbouwen is relatief eenvoudig.

Back