trend micro otvangers antenne gesloopt

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door harm., 19 okt 2018.

  1. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    middag allemaal, ik heb iets stoms gedaan het bereik van het bootje was nogal weinig circa 40 meter na die 40 meter begint hij te storen in bereik. Ik wist dat de ontvanger antenne al niet goed meer was maar ik heb hem toch proberen te opereren maar tot vergeefs hij is nu echt stuk en het bereik lijkt wel gehalveerd te zijn. Het ergste is dat ik die antenne nergens kan krijgen nu ben ik dus op zoek naar een andere antenne eentje voor een 40mhz ontvanger wie weet een alternatief.
    Ook zat ik er aan te denken om een uitschuifbare radio antenne op de antenne voet te schroeven maar ik weet niet of dat werkt wie kan mij van mn probleem af helpen.
     
  2. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    antenne-vd-voerboot-soul-skarp-s60-ultimate-trend.jpg om deze antenne gaat het
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Als je als antenne een willekeurig stukje draad gebruikt met dezelfde lengte als de defecte antenne heb je een grote kans dat het weer werkt.

    Niet de lengte van de antenne veranderen! Het antennecircuit van de ontvanger is op de lengte van de antenne afgestemd.
     
  4. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    ik moet er wel bij vermelden dat get om een voerboot gaat en de (oude) antenne bestaat uit veren aan elkaar gesoldeerd van groot naar klein en de top is een soort coax kabel hier een afbeelding van het internet IMG_4490.JPG
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dan gaat mijn verhaal niet op...

    Maar wat is er dan mis met jouw antenne?
     
  6. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    iemand voor mij heeft al aan de antenne gezeten en de coax kabel in gekort en de bevestiging op het aluminium afgebroken lassen en solderen kan ik niet daar mee hij pakt niet en nu heb ik het scharnier punt ook nog laten breken van het aan schroeven want de schroef ging de heletijd los nog een alternatief
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Solderen op de metalen veer zou geen probleem moeten zijn. Materiaal wat opruwen, goed schoonmaken en eerst vertinnen met harskernsoldeer en een niet te kleine soldeerbout. Ook voor het scharnier moet toch iets te verzinnen zijn.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Helaas heeft een zoektochtje op het internet geen schema's of foto's opgeleverd van een goede antenne dus kan ik helaas geen advies geven over hoe je deze moet repareren. Maar dat stukje coax aan het einde zie ik niet zitten. Wat is daar in vredesnaam het nut van? Coax kan niets uitstralen of ontvangen via de binnen ader als de mantel met de min is verbonden. Op de foto kan ik niet goed zien wat aan wat is gesoldeerd maar als de binnen ader en de mantel samen aan de veer is gesoldeerd kan je net zo goed, waarschijnlijk zelfs wel beter, een gewoon stuk koperdraad gebruiken. Als de binnen ader met de antenne aansluiting is verbonden en mantel aan de veer en die is met de min verbonden heeft dat stukje coax totaal geen nut en lijkt het me niet zo verwonderlijk dat de ontvangst zo slecht is.
    Wat is nu een goede oplossing? Ik tast dus een beetje in het duister.
     
  9. Plancke Lorenzo

    Plancke Lorenzo

    Lid geworden:
    1 aug 2017
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Poperinge

Deel Deze Pagina