Trex 500 GP780 staart probleem

Hallo

Ik heb een trex 500 met een gp780 gyro en een ds520 servo op de staart.
De heli was helemaal goed gebouwd dus ging ik voor een testvlucht bij de vliegclub. Alles was goed behalve de staart. De staart gaat steeds heen en weer en ik kan er niks aan doen.
Ik heb al verschillende gain settings geprobeert (van 35 tot 80). Bij lage gain is alleen de frequentie van het heen en weer gaan minder maar de uitslag hetzelfde. Bij hoge gain is de frequentie hoger maar nog steeds met de zelfde uitslag.
Ik heb het ball-linkje van de servo op het onderste gaatje staan (dichtst bij de servo) en alles beweegt heel erg soepel.
Kan iemand mij alsjeblieft helpen???

Nick

Laatst bewerkt:
Is al vaker voorbij gekomen, probeer de zoekfunctie ook eens.
Kort door de bocht is de mechanica zeer belangrijk voor een goede werking van de GP780, dus de staart moet supersoepel en zonder speling kunnen bewegen. controleer dat eerst door de met de hand de tail control rod te bewegen zonder dat de servo is aangesloten.
Ook kan het met je regelaar/aandrijving te maken hebben. Heb je de governor aanstaan en welke esc gebruik je? Zitten er misschien zware punten in je aandrijving?

Als iemand overigens een verklaring heeft waarom de GP780 zo gevoelig is voor frictie of stick slip dan ben ik daar heel benieuwd naar.

Laatst bewerkt:
Zet de delay eens op 0, als hij dan strak is, dat 360 om z'n as draaien en stoppen. Kaatst de staart terug dan een stukje hoger zetten totdat hij mooi op tijd stopt
Gr
Martin

Al het mechaniek loopt soepel en is goed ingesmeerd.
Werkt nog steeds niet.
Ik heb een RCE-BL60G 60A Brushless ESC.
Hij staat niet in governor mode.

Op hoeveel mm zit het kogeltje op het armpje van de servohoorn af? met ''onderste'' gaatje kunnen we niet zoveel.. hoeveel mm is dat?

Speling in de staartaansturing?
Kan ook bij een nieuwe heli voorkomen

Foam onder de gyro, is alles gebalanceerd?

Met delay bedoel je dan gain???

Delay zit op je gyro gain op je zender. Eerst delay op 100, dan gain instellen. Als stil dan delay omhoog totdat, als je 360 graden rond je as draait, de heli bij het stoppen met draaien netjes stil staat
Gr
Martin

Laatst bewerkt:
het kogeltje zit 7mm van het gaatje af.
Ik keek gisteren nog even naar de staart en zag dat er toch wat speling in zat.
De tail-grips waren ook van plastic dus heb ik een nieuwe van metaal besteld. Ik hoop dat er dan geen speling meer in zit.
Verder zijn de blades gebalanceerd en getracked.
Ik ga vanavond wel foam onder mijn gyro doen.

Ik wacht nu tot mijn bestelling binnenkomt.

De speling in de staart moet je even doorkijken, vaak is het ook een combinatie van spelingsdingetjes

- de bladhouders zelf willen wel eens een piets speling hebben, pak je een staartblad vast kan dit een mm oid heen en weer

- Recht achter de bladhouders, op de as zelf zit dat aansturingsballetje, dat ding wat ook heen en weer meegaat over de as. Soms wil dat ding wel eens scheef trekken als de bladen een beetje tegengehouden worden

- op dat balletje zit dan een 90 graden hoek dingetje (geen idee hoe het heet). Het rondje wat over de ball heen gaat wil ook wel eens een piets speling geven

- bij een iets oudere heli kan de servo zelf ook wat spelingspuntjes hebben

Al deze dingen kunnen voorkomen in een heli, maar hoeven geen problemen te geven. Maar het komt ook voor dat 1 ding voorkomt en problemen geeft...
Om het spannend te houden
Kwestie proberen, testen en weer proberen.
Bij mn 250 heb ik met wat garen de speling op een ball op kunnen lossen, sindsdien is hij strak (garen=soepel en dun genoeg om ertussen te doen..)

Kan ook nog aan de demping liggen, oftewel het tape onder de gyro (te dik bij een electro in sommige gevallen)
Of de bladen zijn niet gebalanceerd, ook staartbladen (trilling = niet best voor gyro)

Ik heb de metalen onderdelen binnengekregen en vervangen met de plastic staart-bladhouders.
Ik heb de riem ook wat strakker gezet en wat dikker dubbelzijdig tape onder de gyro.
Hij vliegt nu veel beter en wiebelt niet.
De bladen zijn nu perfect gebalanceerd.
Ik heb de gain wel op 35%.
Als ik hem boven de 40% heb gaat hij toch weer een beetje wiebelen.
Is 35% gain ok of niet???

ik vlieg mijn 2 trex 700 met een gain van 32, dus het kan zijn dat je nog lager moet met je gain... met mijn protos 450 heb ik ook dit probleem gehad omdat overal staat dat je rond de 35 uitkomt (iig met een futuba systeem) ik kwam op 27 toen was hij top...

Ik heb uren en uren met deze gyro doorgebracht, zelfs zo erg dat ik er helemaal :hammer:van werd.
Deze gyro is behoorlijk trillings gevoelig, maar je kunt het goed krijgen ;-)
De beste setup voor deze gyro is eerst een stuk keihard foam te gebruiken (ik gebruikte daar een halve dikte van een blade holder voor) en daarna een foam van Spartan, dit zorgt voor een brede trillings demping.
Waar je ontzettend goed op moet letten is, dat als je de heli aansluit op je lipo de heli geen mm mag bewegen, dan heb je het beste resultaat.
Op mijn 450's heb ik de gain tussen de 32 (Net als Marcel) en 34 staan (even ter info)

Back