Trex 600N - Mijn eerste Nitro apparaat: - Met Throttle Perikelen

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Ralphie, 1 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het lijkt me zo, dan niemand je verplicht om de idle modes op per sé maar één manier te gebruiken, dus ik kan me zo voorstellen dat je Throttle hold als "motor uit" functie gebruikt, Idle 1 d.m.v. een vlakke curve op 15% als hold, en idle 2 en idle 3 gebruikt om mee te vliegen....
     
  2. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Wat ik nu niet lees.
    Welke brandstof gebruik je.
    En welke motor heb je.
    Hendrik
     
  3. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Nou alles door gelezen.
    Je hebt een os motor.
    Veel geschrijf over curve hier en daar.
    Wat ik mij nu afvraag is de basis wel goed.

    Dus mij vraag is welke brandstof gebruik je nu precies
    H.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    15% nitro... verder standaard.

    ik heb zelf dezelfde motor (55hz), en heb deze op dezelfde brandstof gevlogen.

    de basis hebben ralph en clubgenoten (waaronder ikzelf) goed gezet.
    punt is de governor, die is gewoon stevig onduidelijk. kan soms een afstudeerproject zijn.
    dus om de heli even te testen, zonder de governor meteen aan te zetten, hebben we even op de curve gevlogen.

    binnenkort gaat ralph op de governor afstuderen, dan gaat die actief.
    tot nu toe vliegt het ding goed. motortje doet het goed. dus no problemo
     
  5. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    De brandstof is wel in orde.
    Je zou ook eens naar de compressie kunnen kijken.
    Zonder goede compressie is de motor ook moeilijk afstelbaar.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welke governor is het eigenlijk?
     
  7. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Als de govenor het probleem is gebruik je deze toch niet.
    Zonder govenor kan de motor van een heli ook goed lopen toch.

    Henk.
     
  8. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Beetje afhankelijk van je vliegstijl?
    Ik heb de eerste week ook zonder governor gevlogen met een bescheiden Throttle V-curve met een maximum van 80%
    Gaat prima, tot je wat sportiever gaat vliegen.
    Je moet bijvoorbeeld niet horizontaal vol pitch negatief geven.. Dat vind het motortje echt niet leuk, en wanneer de governor actief is zal deze zorgen dat het toerental gelijk blijft
     
  9. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Ja klopt helemaal wat je zegt.
    Maar ik dacht dat de govenor een probleem gaf.

    Ik heb nog even de beschrijving gelezen.
    Want deze motor kon ik niet.
    Je zou de brandstof nog aan kunnen passen bij aan houdende problemen.

    Henk.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    grappig...
    het hele verhaal is hiervoor al verteld :D

    maar om het nog eens in 1 post neer te zetten:
    2e hands heli. eigenaar had geen idee hoe het aan te pakken. alles. dus motor, afstelling, governor.
    - governor omzeilt, aangezien die stevig wat leeswerk nodig had, en we daar even geen zin in hadden.
    - dus op curves een paar (stevige) rondjes gevlogen. dacht dat we 75-30-75 hadden gepakt (stevige vliegstijl)
    - tijdens vliegen optoeren laten zien wat je automatisch gaat krijgen zonder gov.
    - motor verder afgesteld. dit ook laten zien en horen.

    dus, let op: er waren helemaal geen problemen !
    alleen de eigenaar moest even de nitro taal leren. en ik had geen zin me in te lezen in de governor.
    maar dat is geen probleem wat de heli veroorzaakt.

    ik heb zelf ook een os 55hz.. geen problemen mee.
    na ombouw naar vonken, nog steeds geen problemen. alleen verkeerde bougie, maar ik heb nu de correcte gevonden. zijn wereldwijd maar 4 typen bougies te vinden. maar dat is mijn motor, niet die van de TS...


    bert: er zit/zat een futaba 701 op.
    zal best perfect werken hoor.. maar de meeste gov's moet je gewoon echt ff induiken.
    wanneer aan, wanneer uit.. vrij belangrijk..
     
  11. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Nou mooi opgelost dan.

    Henk.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, OK... ja die 701 ken ik verder ook niet... :D
     
  13. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Rhoon
    De GY701 flybar Gyro is het paradepaardje van Futaba (Digitale display).

    [​IMG]

    Vanwege de ombouw van Flybar naar DFC kan ik de GY701 helaas niet meer toepassen en ga naar VBAR.
    Hierna kijken of ik de BPS-1 governer sensor kan gebruiken op de VBAR.
    Dat komt later inderdaad.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2016
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik ga toevallig zaterdag met de laptop naar het veld, om de vbar governor 100% correct af te stellen..
    Beetje last van optoeren bij dalende lijnen.

    geen probleem, alleen heeft de vbar meerdere opties om dit aan te pakken. ff testen..
    als het droog is morgen
     
  15. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Rhoon
    Ik heb de 600N nu omgebouwd naar DFC (Nieuwe kop, bladhouders,mainshaft etc.) in combinatie met een fullsize Vbar.

    Vliegt prima, maar bij hoge snelheid toond het een soort van dolfijnengedrag. Beetje op en neer gaan de beweging.
    Friemelen met de gains en andere instellingen leverde niks op.

    Toen heb ik de Align blades vervangen door EDGE FBL.
    En nu vliegt het als een zonnetje.
    Heerlijk.
    4L Rapicon 15% is er al bijna doorheen.

    Heb nu Optifuel 20SLV (super low viscosity) besteld bij ERCMarket in Belgie. Daar kan je 1 flacon, of doos van 4 bestellen en wordt netjes thuis afgeleverd.
    Hiervoor zal ik de instellingen (naalden) wel moeten aanpassen, maar dat doe ik wel als de ervaren vliegers weer op het veld zijn.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2016
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    inderdaad, als je overgaat van brandstof bestaat de kans dat deze een andere viscositeit heeft, en dus sneller (of langzamer) door de carb stroomt

    dus bij de eerste keer vliegen op je nieuwe brandstof, meteen naalden aanpassen.

    is geen rakettechnologie.. gewoon de leidraad volgen..
    dat bestandje over afstellen op de site van jupiter.
     
  17. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Rhoon
    Afstellen 2 naalden:

    Met de handleiding van Jupiter ben ik gaan testen op mijn 600N #2.

    Afstellen kleine naald:
    Pinch test gedaan: 30 seconden gehoverd. Geland. Gas dicht. Daarna de brandstofleiding dicht geknepen. Het duurde bijna 10 seconden voor hij uitviel.
    Te rijk dus op het kleine naald.
    Toen ik de kleine naald wou draaien (dat moet met een schroevedraaier) werd ik een beetje voor gek verklaard door andere vliegers.
    Je zou nooit aan de kleine naald moeten zitten anders komt het nooit meer goed.
    Koppig als ik ben heb ik er toch een beetje dicht gedraaid.

    Helaas was mijn gloeier daarna leeg en heb ik niet meer kunnen starten.

    p.s. Ik had de 30 seconden gehoverd en mijn gloeier eraan vergeten. Is dat heel slecht voor de bougie, of de motor?
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    jouw motor moet goed lopen.
    daar heb je de schroeven voor.

    de kleine schroef kom je inderdaad normaal nooit aan, eenmaal goed is het goed.
    MAAR: je bent van brandstof gewisseld..
    dan moet dat eigenlijk wel. meestal.

    wel ff opletten, als je de slang dichtknijpt moet je gaan tellen, tot je de toeren hoort veranderen.
    motor uit duurt meestal nog een paar tellen.
    tussen de 3 en 5 tellen is perfect.

    gloeier vergeten is niet erg. hij gaat alleen vlot leeg ;-)
    tipje, gloeier altijd even aan de lader leggen voor je gaat vliegen.
    ik gooi hem savonds altijd ff onder lading..


    qua mensen op het veld.
    altijd ff kijken of er logica in het verhaal zit.
    en wie het zegt ;-)
    eigenwijs zijn mag best, zeker bij nitro motoren.
    zoveel mensen met een mening.. alleen jij hebt de schade.
     
    Ralphie en jeroen1987 vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een opmerking die meer zegt over de persoon die hem maakt (die kan blijkbaar niet afstellen) dan over motoren.
    Dat schroefje, dat ZIT er juist om aan te draaien, anders hadden ze hem wel op de fabriek verzegeld....
    Dat wil niet zeggen, dat je er altijd maar aan moet zitten klooien, maar het is echt geen heksentoer om die schroef weer goed te krijgen. Als je maar weet wat je doet.
     
    Ralphie vindt dit leuk.
  20. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Rhoon
    Vastkoeken motor?

    Ik ben afgelopen week zondag (19-6-16) overgestapt van Rapicon15% naar Optifuel.
    Laatste restjes Rapicon opgemaakt in mijn 2 Nitro 600N's.

    Daarna tankjes vullen met Optifuel 20SLV.
    De motoren wat minder rijk gemaakt middels de verschillende methodes.
    Na zo een 1.5 tank leeggevlogen in heli 1 en een paar minutern vliegen met heli 2 (vibratie probleem) heb ik de helis voorzien van een beetje Afterrun.

    Gisteren op het veld met 2 x 600N.
    Na tanken, Probeerde ik te starten, kreeg mijn starter de motor niet rond. Raar. Ik dacht dat mijn starter te leeg was.
    Starter van een ander vlieger geprobeerd... zelfde. Mijn motor draaide moeizaam rond.
    Het gekke was... dat was het geval bij beide Helis!!!! . WAATTTTTTTTT
    Zou dat te maken hebben met het optifuel?

    Na heel veel moeite starte 1 heli.. en die vloog alsof er niks aan de hand was.
    Nu ben ik dus flink aan het twijvelen aan de Optifuel, want dat was het enige wat anders was.
     

Deel Deze Pagina