Trex 600N - Ralph's tweede nitro heli (in korte tijd). Deze schudt heftig

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Ralphie, 17 jun 2016.

  1. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Rhoon
    Inmiddels weer een 600N erbij gekocht. Deze is een Flybar versie.
    De tweede Align 600N (met belt) heeft een align motor (blijkbaar ook een OS), maar het is een 50-HZ (Blauwe kop), geen 55. Vind ik wel jammer, want ik hou wel van een beetje Powerrr.

    Probleem1 (Opgelost) :
    Hij kwispelt erg met de staart (langzaam met een uitslag van circa 20-30 cm).
    De staart aansturing was errug stroef. Na vervangen van meerdere onderdelen gaat die nu verderlicht.
    Maar kwispelt nog steeds. Het hele gain bereik geprobeerd.
    Na vervangen van de standaard tail blades met grotere tail blades van 105mm is het kwispelen weg

    Probleem2 :
    Tijdens het hoveren schudt de heli nochal. Erg onrustig in de hover.
    Hangt dus niet mooi stil maar gaat een beetje alle kanten op (circa 2 cm).
    Ik vermoed dat de bougie te warm is waardoor hij te snel ontbrand in de motor en beetje pingelt, maar heb nog te weinig ervaring met nitro helis om een betrouwbare diagnose te kunnen stellen.
    Wellicht te weinig toeren... Niet opgemeten, maar afgaand op het geluid lijkt het wel goed.

    - Main Bladen (Align) zijn perfect in balans
    Ik balanceer met een Blade balancer waarbij de bladen worden vastgeschroefd aan weerszijden.

    - Flybar paddels op bijna exacte afstand.



    Enig idee waar ik het schudden in kan zoeken?
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2016
  2. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Rhoon
    Gereserveerd.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bladspoor?
    Hoe zijn de bladen gebalanceerd? (op een balancer, met een weegschaal, door ze aan elkaar vast te bouten....)
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    balanceren hoort op 2 manieren te gebeuren:
    - balans
    - zwaartepunt

    dat beide bladen in balans zijn, wil niet zeggen dat het zwaartepunt op hetzelfde plekje zit.
    als bij de ene het zwaartepunt verder naar buiten zit, krijg je ook onbalans. en heftig ook..


    Kijk ook eens naar de druklagers.
    bij mij had ik ook ooit eens een zeer stevige vibratie tijdens hoover.. bleken de druklagers compleet total loss.
    de balletjes hadden het ringetje compleet weg gevreten, konden elkaar aanraken.
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    je moet bij deze heli een tail-boom-brace gebruiken,
    deze heb ik bij mijn heli met secondelijm en ti-rips vast gezet,
    geen probleem meer,
    ... verder ... touren wil de 600 n wel 'n beetje hebben,
    suc6 verder

    Groet
    Uwe
     
    Ralphie vindt dit leuk.
  6. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Rhoon
    Laatst bewerkt: 19 jun 2016
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    mooi gedaan man,
    zit dan verder alles vast,
    zo moet het eigenlijk beter worden,
    suc6 !!!
    wij horen het !!

    Groet
    Uwe
     
    Ralphie vindt dit leuk.
  8. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Kijk eens naar de spindle in de rotorkop, kan die makkelijk rondraaien zonder zijwaartse speling?
    Ik heb al meerdere 600n helies afgesteld , zonder dat er vibratie aanwezig was zoals jij aangeeft. Met zoveel vibratie toch vliegen en proberen op te lossen met een extra steun is naar mijn idee niet de oplossing. Op den duur zal er toch iets door de vibraties extra snel slijten of stuk gaan.
    Wellicht kan iemand je helpen op een vliegclub waar veel heli vliegers zijn?
    Toch compimenten voor het geprinte steuntje en succes met het vinden van het probleem.
    Gr rinie
     
    Ralphie en Heli-Uwe vinden dit leuk.
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    goede tip ook Rinie,
    mijn heli was nieuw, en ik heb die problemen gehad, dus daarvan de tip met de steun,
    ik ga van uit, dat alles andere goed loopt,
    suc6 aan de TS.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    laagfrequente trilling kun je zien. rammelen van het landingsgestel, complete heli rammelt

    hoogfrequent zie je niet echt. dit zie je meestal eerder terug aan een wild vibrerende staartvin.
    of aan een knappende strut, heb ik ooit eens gehad. was erg bijzonder..

    laagfrequent is alles in de kop en er aan vast.
    hoofdtandwiel. kop zelf, bladen, scheve as, feathering etc.

    hoogfrequent is motor, staart zelf, aandrijving staart (tandje van het aandrijvingswieltje af) etc.


    soms is het een irritante zoektocht.
    je kan ff kijken met een andere set bladen. jij hebt natuurlijk met name fbl bladen in je hangar...
    maakt niet zoveel uit voor 1 testvlucht. bereid je alleen voor dat de heli traag zal reageren. handelbaar, maar wel merkbaar.
    is de rammel dan opeens weg, zit het hoe dan ook in de bladen.

    wissel gewoon ff bladen uit van je andere heli.. je hebt er vaak toch 2 bij je ;-)
     
    Ralphie vindt dit leuk.
  11. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Rhoon
    De staart brace heeft geen soelaas gebracht helaas.

    De volgende opties geprobeerd ZONDER resultaat:
    - Ik heb de andere complete kop (met mainshaft en hoofdbladen van een andere vibratie loos 600N) erop geplaatst
    - Een stuk meer toeren
    - Ander staart(uiteinde) en tail blades

    Uit de bovenstaande reacties blijft dus over om te proberen:
    - Aandrijving staart. Huidige is belt. Misschien dat ik een torque tube probeer.
    - Motor

    Motor klinkt een beetje apart. Hij pingelt een soort van beetje, maar ik denk dat ik daar te (Nitro) onervaren ben daarvoor.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    als ik je verhaal lees, heb je last van een laagfrequente trilling..
    Dan gaan wijzigingen in de staart je zowieso niet helpen. dat draait op een hoge frequentie.. 7 tot 9 keer sneller dan de kop.
    als de hele voor het zicht echt rammelt, is dat het niet.
    motor hetzelfde. hoge frequentie.

    misschien je hoofdtandwiel?

    kun je misschien eens een filmpje maken van de uitdaging, liefst met optoeren en een stukje hoover.
    dat het probleem zichtbaar (hoorbaar is)

    wat bedoel je trouwens met "pingel"?
    blijven de temperaturen van kop en backplate wel binnen de normale waardes?

    Ik ben dit weekend ook niet op het veld..
    Of je moet in de avond nog ergens gelegenheid hebben?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dikke kans dat het een kromme as is....
     
  14. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Rhoon
    Nee, ik heb een complete kop van een aandere goeddraaiende (trillingsvrije) 600N gepakt inclusief bladen, mainshaft flybar etc.
    En nog steeds die trillingen.
     
  15. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Dan blijft er niet veel over, lagers kapot van de hoofdas?
    Het moet een oorzaak hebben in de hoofdaandrijving, ik zou alle lager blokken is loshalen en goed inspecteren incl tandwielen ,ook naar de staart toe, wellicht heb je ergens een zwaar punt. Loopt de start as soepel in de clutch en draait deze zelf soepel rond in zijn eigen lagers?
    Het is niet normaal zoveel trilling te hebben. Alles heel zorgvuldig controleren en niet gaan rondvliegen voor dat je het gevonden hebt.
    Gr rinie
     
    Heli-Uwe en Ralphie vinden dit leuk.
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    wat ik wel eens heb gehad...

    een nieuw hoofdtandwiel. schroefde ik inclusief nieuw one way en zo in de heli. one way zit vaak al in zo'n compleet blok geperst, waar dan de tandwielen op geschroefd worden.
    hoop gerammel en gerommel tijdens vlucht.
    controleren.. nog steeds gerammel.
    nieuwe tandwiel wiegde ietwat op en neer bij rondgaan, bleek dat ie het tandwiel van de staartaandrijving raakte.
    Zo net op de zijkant. zag het ook bijna niet, alleen aan het witte stof wat lichtjes aan 1 kant op het frame zat.

    Oude hoofdtandwiel terug gezet. alles top, denk je dan.
    maar.. testvlucht.. weer herrie.

    langzaamaan weer spullen terug gaan bouwen naar de oude situatie..
    Wat blijkt:
    als je lukkraak een nieuwe one way en hoofdtandwiel erin gooit, komt ie bij mij een tikkie lager in het frame te liggen.
    waardoor de afstand staartaandrijving - hoofdtandwiel niet matcht.
    Paar extra ringen aan de goede kant ertussen gefrommeld, tanwiel kwam weer hoger te liggen.. opgelost.

    zit schijnbaar een verschilletje tussen mijn versie, en de nieuwere versies.
    en het wordt natuurlijk in meer versies gebruikt.. waarschijnlijk een onaangekondigde foute update geweest.

    Voorgaande heeft een week of wat geduurd.
    aangezien de lagers van de hoofdas ook wat rot bleken te zijn.. maar na vervanging (wat nodig was) bleek het geluid er nog te zijn.
    en zo zoek je jezelf soms het ongans...


    Check ook even of je one ways (hoofdas EN die van de start as) wel los zijn. Soms slaan ze vast..
    een meedraaiende startas kan ook rare geluiden geven.


    Wat ik ook wel eens heb gehad.
    maar daar heb ik nooit mee gevlogen (gelukkig)
    nieuwe tt tandwielen in de heli gezet. voor en achter.
    achter liep perfect. ik had nog van die oude witte erin, en ik had deze verwisseld voor de nieuwe zwarte.
    bouwde de staart weer in de heli. en toen ik klaar was, gaf ik een zwiep aan de rotor, tegen de richting (one way vast).
    doe ik normaal nooit. nu wel, om onduidelijke redenen.
    normaal loopt ie dan best een stuk door. liep altijd heel soepel.
    nu stond ie in anderhalve slag stil.
    alles weer uit elkaar. staart liep geweldig in zijn eentje. de heli ook. alleen samen niet.
    bleek dat 1 van de nieuwe zwarte tandwielen excentrisch was. dan heeft de staartaandrijving dus per rondgang van de as een heel licht punt, en een heel zwaar punt..
    dus. weer het kolereding uit elkaar.
    ander tandwiel erin. dit keer wel een nette.
    en alles was weer top!


    In dit opzicht.. wantrouw alles :D
    soms is de dader een vergezocht dingetje..
     
    Ralphie vindt dit leuk.
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. een filmpje zou wel de situatie iets duidelijker maken, denk ik,

    hoe zeer zijn de afwijkingen,
    is het idd een mechanisch probleem,
    of zijn de gains niet goed,
    slaat de fbl ergens tegen het frame,

    iig komen wij zo niet veel verder ...
     
  18. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Rhoon
    Filmpje is gemaakt.
    Moet het filmpje nog uploaden.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2016
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik vlieg die OS,
    normaler gebruik, wat lagers wisselen, en goed laten roken, gaan die lang mee,
    after-run en zo dingen gebruik ik niet .
     
    leidekker vindt dit leuk.
  20. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Rhoon
    Hier de test vlucht.
    De vibraties lijken mee te vallen.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina