Vlieg een rechte lijn (vol gas, half gas????)
Is totaal niet relevant. Een kunstvluchtmodel moet bij alle gasstanden gewoon rechtuit vliegen. Deze trimlijst is wel afgestemd op kunstvlucht. (edit: ja als je stationair gaat vliegen, komt je model naar beneden, normaliter.. laten we zeggen dat een model tussen kwart gas en vol gas gewoon rechtuit moet blijven vliegen, ook bij lastwisselingen)
Het vliegen met verschillende uitslagen is een achterhaalde techniek en erg af te raden, tenzij je met dat model ook 3D figuren kunt en mag vliegen)
Dit is gewoon onjuist, niet waar en kletskoek. Bij wedstrijdvliegen vliegt praktisch iedereen met een differential om een haakeffect te vermijden. Dat is geen theorie, maar is een feit. Ga anders eens een dat bij een F3A wedstrijd langs en vraag het de piloten.
Komplete onzin, weliswaar heeft verplaatsing van het zpt enig invloed op dit verschijnsel, edoch goochelen met je zpt heeft een enorm effect op je stabiliteit, en dat is vele malen belangrijker als het voornoemde. Zonder bijsturen met rudder zal een model altijd met de neus gaan zakken, dit is JUIST de bedoeling! Anders zou het betekenen dat het model richtingsONSTABIEL zou zijn!
Het is geen complete onzin, jij hebt het verkeerd gelezen. Mogelijk komt dit ook door mijn vertaling. Het gaat om een bocht (zoals er ook staat, dus waar die vraag van jou vandaan komt, is voor mij een raadsel) met een 'bijna meskant bank-angle'. De verdere aanwijzingen mbt. zwaartepunt kloppen gewoon.
Idem, zie boven, kletskoek! Het al dan niet duiken in rugvlucht komt door een véélvoud van effecten, ondermeer zoals profielvorm, domping van de motor en instelhoek verschil tussen stabilo en vleugel)
Het is waar dat het een samenspel is en dat je moet experimenteren. Zoals de engelsen zeggen 'your mileage may vary'. Beweren dat het kletskoek is, is echter pas echte kletskoek.
Dat zijn van die leuke “armchair pilot” opmerkingen, alsof het makkelijk is om “even” de instelhoek (ik neem aan dat de schrijvert de hoofdvleugel bedoelt) aan te passen. Doorgaans is de eenmaal ingestelde instelhoek niet meer te veranderen, tenzij je een ander model bouwt…
Instelhoeken zijn relatief en bij praktisch alle kunstvluchttoestellen (of grotere 3D toestellen) is de instelhoek wel degelijk instelbaar, hetzij bij vleugel, hetzij bij stabilo. Bij mijn Derwisj zelfs bij beide. Die zijn met een imbussleuteltje 'makkelijk even aan te passen'.
Reden voor wegrollen is doorgaans een andere: bvb niet zuiver gebouwd en dus een verschil in instelhoek, lichte rudderuitslag, zijtrek motor
Wederom; deze lijst is gestoeld op een kunstvluchtleest en gaat van een goed gebouwd model uit.
Hahaha, rudder geven: dan vergroot je de snelheid van de buitenvleugel en bij veel modellen zal er helling ontstaan. Acro kisten, zeker de middendekkers, hebben doorgaans weinig of geen V-stelling en zal dit effect geringer zijn, maar ook hier doet de schrijver voorkomen, alsof je “even” de V-stelling kan veranderen!
Zeker niet 'even' en inderdaad, het betreft hier kunstvlucht toestellen. Dat zijn ook de modellen waarbij het zo nauwkeurig komt, voor een schaalpiper ofzo, is het niet zo van belang, omdat plaatsing in de lucht dan minder belangrijk is, het gaat dan meer om het totale vliegbeeld.
Overigens, zie hier bijvoorbeeld een topic van iemand die deze tip in de praktijk heeft toegepast, en waarbij blijkt dat hij werkt. Jij mag er dus om lachen, maar dat zegt meer over jou dan over die tip.
rudder-roll-coupling-acromaster-elimineren
En ja.. mijn kunstvluchtkisten kun je mee rudderen wat je wilt, maar ze rollen niet.
Onzin! Slechts bij één snelheid/gasstand kun je de ideale combinatie vinden van rudderuitslag/motordomping zodat een model recht naar boven gaat.
Je moet beter lezen. De rudderuitslag en de motordomp hebben, in dit verband, niets met elkaar te maken, deze tip gaat over de zijstelling en daarbij is het wel degelijk waar dat deze tip werkt zoals beschreven. Ik heb het zelf meerdere malen in de praktijk toegepast.
Bij een perfect ingesteld model zal bovenin de klimvlucht, als de snelheid terug is gelopen, de neus altijd naar links wegtrekken. Een model wat gedurende een (lange) klim ZONDER correcties met rudder kan vliegen, is niet mogelijk, je moet altijd bijsturen. De truuk is om het effect te middelen, zodat je bovenin slechts weinig hoeft te sturen.
Kom even langs op het veld in utrecht, dan zal ik je meerdere kisten laten zien die gewoon rechtdoor blijven vliegen omhoog. Tegenwoordig hebben de motoren dat vermogen. Verder heb je gelijk dat, bij tekort komend vermogen, een kist uiteindelijk zal gaan wegvallen. Deze tip spreekt dan ook nergens over dat je kist kilometers rechtuit moet gaan, de tip geeft aan dat je je toestel verticaal moet trekken en DAN GELIJK moet kijken hoe en wat. De tip is gewoon correct.
Ook hier weer alsof het makkelijk is motordomping bij te stellen: Bijstellen domping vereist dat de motor in zijn geheel verplaatst wordt naar buiten(lekker karweitje…), anders gaat het van kwaad tot erger, de passing/spinner/motorkap is verziekt, aansluiting gasservo is verstoord, mogelijk dat de uitlaat niet meer past op de romp, etc…
Als je het over onzin hebt, dan heb je het over het bovenstaande. Motordomp en zijstelling zijn eenvoudig bij te stellen, afhankelijk van hoe e.e.a. gebouwd is. We hebben het niet over bijstellingen van tientallen graden, het gaat om nuances. Als het goed is, is bij de bouw al een goed uitgangspunt genomen voor zowel domp als zijstelling. Verder vraag ik mij af wat jouw alternatief dan is, wil je met mixers gaan werken? Als je het over een gebed zonder einde hebt..
Als je kritiek was geweest dat deze trimkaart voornamelijk voor kunstvlucht of serieuze 3D vliegers is, dan heb je helemaal gelijk gehad. Mogelijk had ik er bij moeten vermelden dat de lijst voornamelijk bedoeld is voor mensen die kunstvlucht aspireren.
Als je had gezegd 'nou het wordt wat versimpeld soms, sommige dingen zijn een samenspel van factoren en je moet experimenteren'.. ja ook dan had je gelijk gehad.
Als laatste.. ik zeg nergens dat deze lijst per definitie de perfecte lijst is, sterker nog, ik geef duidelijk aan dat er niet zoiets als 'de waarheid' bestaat op dit vlak, je kunt op vele manieren naar Rome komen. Het enige wat ik gedaan heb, is een bekende trimchart, welke al door veel piloten succesvol gebruikt is en gewoon werkt in de praktijk, vertalen van het Engels naar het Nederlands, meer niet.
Ik wil je wijzen op wat ik in de topicstart al schreef:
Voor wat ik erover weet en gevonden heb, kloppen de tips in deze afstelkaart. Ik heb die kaart niet opgesteld, noch zeg ik dat dat perse de waarheid moet zijn, maar het is een goed begin.
Hoe je het ook wend of keert, bovenstaande is gewoon waar.
Kritiek is welkom, maar doelloos afzeiken, mogelijk vanuit een antipathie, heeft niemand wat aan. Als je door wilt gaan met deze discussie, zou ik je willen verzoeken de persoonlijke aanvallen of waardeoordelen achterwege te laten, en gewoon te argumenteren wat je bedoelt.