Triplex/houtbouw rompje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tamaniac, 4 jun 2017.

  1. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Bij deze een bouwverslagje van mijn triplex-houtbouw rompje. Ik had nog een schroefas liggen alsook een blik G4 en kon geen betere toepassing bedenken. Het ontwerp, materiaal, layout... komt vooral uit ervaringen van vorig projectje.

    Dit keer: triplex, +- 60 cm, type 540 motor en 7,2V accupack (uitwisselbaar met mijn auto's), traag varend, stevige montage van de schroefas en een ruime opening in het dek zodat alles goed bereikbaar blijft (en de elektro makkelijk kan uitgewisseld worden)

    De schroefas heb ik gesandwiched tussen de kiel (3x 5mm tripllex): hout op hout met houtlijm, de schroefas op hout met een 'vullende' lijm:
    [​IMG]

    De boutjes voor extra klemming zijn achteraf verwijderd en de gaatjes zijn opgevuld met hout.
    [​IMG]

    Het aantal spanten/skelet heb ik beperkt tot het kielspant, 1x in de neus, 1x halverwege in de breedte, de spiegel en het dek. Bij spanten om de 5 cm zoals bij een vorig (balsa-)rompje had ik opeens een 'zwevend' spant. Nu dus enkel ondersteuning in het midden, en iets meer vrijheid voor de beplanking. Het dek (of toch de rand ervan) heb ik vastgeklemd op een bouwplaat en wordt meteen deel van de ruwbouw, in tegenstelling tot een vorige keer waar ik achteraf pas het dek zou inlijmen. Verder geen latjes, maar een beperkt aantal grotere stukken triplex om de romp te beplanken:
    [​IMG]

    Misschien iets te snel begonnen met de spanten, maar eigenlijk was de romp ietsje te krap om het roer kwijt te kunnen. De zijkanten had ik al langer gemaakt tijdens het beplanken, dus het geheel uitlengen was snel gedaan:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Waar 2 vlakken triplex samenkomen werd het net iets te dun (tijdens het drogen is 1 deel ietsje terug naar buiten gekomen). Ik heb een rechthoekje uitgezaagd en een nieuw blokje triplex ingelijmd en geschuurd (achteraf niets meer van te zien):
    [​IMG]

    Het motorspant is gezaagd en gevijld uit een stukje alu profiel. Onderaan is een stukje triplex gelijmd en geschroefd, zodat ik het geheel hout-op-hout in de romp kon verlijmen. Het roer bestaat uit een asje, een blokje geschuurde plexi en een alu buisje:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Na het rauwe hout zoveel mogelijk geschuurd te hebben, alles meerdere malen in de g4 gezet. Daarna op de randjes ietsje geplamuurd en terug geschuurd:
    [​IMG]

    Een eerste (lege) drijftest:
    [​IMG]

    De servo staat geschroefd op stevige blokjes. De regelaar en ontvanger komen geklemd op een demonteerbaar geschroefd plaatje. De accu blijft op zijn plaats met door een plaatje met 2 bodyclips:
    [​IMG]

    [​IMG]

    De stuurstang bestaat uit een stukje m3 draadeind met daarrond een stukje 'buis' van een telescopische radioantenne:
    [​IMG]

    Alle elektro op zijn plaats:
    [​IMG]

    Daarna heb ik alles een laagje spuitplamuur gegeven en lichtjes geschuurd:
    [​IMG]

    Het dek is beige geworden, en de romp zelf blauw (spuiten bij 25-30°C van vorige maand is een droom):
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De eerste vaart zit er ook al op (filmpje en beschouwing volgt).
     
    smaragd, Marc w, MikeMohawk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    ben benieuwd naar een filmpje !
    :)
     
  3. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Hierbij het beloofde filmpje:



    De testvaart is goed verlopen, geen water in de boot, ideaal qua snelheid, alsook de temperatuur van alle elektro.
    Enkel helt de boot ietsje over in een bocht naar links, maar daar zal de positie van de accu wel voor iets tussenzitten. Dus misschien iets uitbalanceren als ik er een volgende keer mee zou gaan varen.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoor wel een boel herrie. Komt waarschijnlijk van de enkele kruiskoppeling. Dat wringt gauw. Probeer eens een dubbele of een stukje rubber slang. Schroefaskoker gevuld met uierzalf of een ander smeermiddel? Toch leuk zo'n simpel scheepje. En het geeft een mooi vaarbeeld. Straks voorzien van de opbouw even trimmen met wat extra ballast. Wens je veel vaarplezier. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2017
  5. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Gaat zeker goed ! En dat met rubber slang als koppeling is een top tip.
    Pas het bij mij ook toe !
    Succes
     
  6. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    De koppeling vervangen is zeker het proberen waard, alhoewel ik mijn best gedaan heb tijdens het uitlijnen...
    Hoe maak je dit vast aan motor/schroefas? Gewoon een geschikte diameter zoeken die je kunt vastklemmen, of ty-rap errond, of... ?
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Tamaniac, De rubber koppeling (slang) schuif je een eindje om de motoras en de schroefas. Beetje nat maken wil flink helpen. De rubber koppelingen zijn er ook met metalen einden. Die zijn wat beter geschikt voor kortere (motor)assen. Romarin heeft 5 mm rubber slang met een 1mm gaatje erin. Werkt goed tot assen van 3 mm, maar met wat moeite gaan ze ook op een 4 mm as. Voor 4 mm assen gebruik ikzelf een combinatie van 2 korte stukjes plastic slang (inwendig ongeveer 3 mm) met daar omheen een stuk rubber brandstofslang. In het midden geen plastic slang meer gebruiken. Is puur als vulling tussen assen en brandstofslang. Kijk eens bij een garage voor wat (oude) brandstof- of remolieslang. Vroeger kwam ik als donor bij de bloedbank en zag ook meters slang voorbij komen. Gewoon om je heen kijken.
    Hoezeer je ook je best doet met uitlijnen, een houten schip werkt altijd en uiteindelijk gaat het wringen. Daarom gebruik ik het liefst een dubbele kruiskoppeling. Wel proberen de assen zoveel mogelijk in lijn te brengen. Elke "knik" is vermogensverlies en geeft (een beetje) herrie.
    Pas wel op met het vermogen dat je op zo'n rubber koppelingetje zet. Maar zo'n 5 mm slangetje gebruik ik tussen een klein buitenlopertje met een as van 3 mm op een schroefas van 2 mm met daaraan een eigen fabrikaat 30 mm messing schroef. Het 90 cm lange scheepje (zie Avatar) gaat ermee als de brandweer. Gelukkig wil de motor ook langzaam draaien om te manoeuvreren en op schaalsnelheid te varen. En zo doen we steeds weer nieuwe ervaringen op. Maar 60 jaar geleden knutselden we al een oude wekker met fietsventiel aan een fietsspaak als schroefas. Leuk om te zien hoe de techniek door de jaren heen is veranderd en we daar dankbaar gebruik van maken. Gr. Klaas.
     
  8. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Dat is een tip uit de oude doos ! Geweldig
     
  9. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zou normaal wel de nodige stukjes silicone/rubber- slang moeten kunnen combineren om het geheel te verbinden, ter vervanging van de cardankoppeling. Zeker het proberen waard dus om het geluid ietsje naar beneden te halen. De verdere aanpassingen (opbouw, balanceren, flexibele koppeling) zullen misschien voor later op het jaar zijn, maar je leest hier dan zeker de ervaring, bedankt voor de tips.
     
  10. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Werkt goed hoor de rubber koppeling , heeft bij mij veel verschil gemaakt met geluids niveau !
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Rubber of siliconenslang werkt prima. Ik gebruik bij een aantal schepen dikwandige siliconenslang: inwendig 1,5mm, wanddikte 2mm. Werkt zelfs bij mijn Torpedoschnellboot, waar drie rappe brushless motoren in liggen. Wel de afstand tussen de motoras en de schroefas klein houden, anders heb je kant dat de zaak gaat slingeren.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij de rubber koppeling van mijn scheepje (zie avatar) zit er ongeveer 1,5 cm tussen motor en schroefas. Vorige week gepobeerd een rietstengel af te maaien met de 30 mm messing schroef. Motor (buitenlopertje) en schroef gaven geen krimp, maar de koppeling was deels van de schroefas gekomen en stond U-vormig tussen de assen. Een wat dikker stuk rubber brandstofslang (8 mm) over de 5 mm koppeling geschoven. Eens kijken of dat stand houdt, anders wordt het een dubbele kruiskoppeling. Eigenlijk is de buitenloper veel te sterk, maar is gelukkig goed regelbaar in het laagtoerig gebied. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina