Ahoy...... Graag wil ik mn opbouw van het schip (coaster) bouwen van triplex ipv. kunstof. Triplex lijkt voor mij de beste keuze tenzij er iemand hier een andere mening heeft? Daarmee is de volgende vraag geboren nl. welke dikte? Graag hoor ik jullie advies! Groet Henk-J
Ahoy Henk, Ieder heeft zijn eigen voorkeur v.w.b. plaatwerk. Zelf heb ik een hekel aan schuren en het prepareren van houtwerk. Vandaar mijn "voorliefde" voor kunststof als het om de opbouw gaat. Als er nogal wat gewelfde delen in zitten zou ik niet dikker gaan dan 1,5 mm. Vroeger wel berkentriplex van Graupner verwerkt. Mooi spul en lekker glad. Billing Boats (uit de vorige eeuw) had ook wel triplex, maar dat gaf alleen maar verdriet. Slecht verlijmd en een erg grove nerf. Veel werk aan gehad om het glad te krijgen. Geen idee of er een modelbouwwinkel in de buurt is. Zo ja, loop er eens binnen. En anders vraag Bas Busking eens. Moet dichtbij wonen. Odoorn, als ik het goed heb. Of schrijf hem eens een PB (Conversatie) Als "vliegenier" zal hij je best een hoop over triplex kunnen vertellen. Gr. Klaas
Ahoy Klaas, Dank je voor je antwoord, het model is van hout vandaar dat ik het verder in hout wil houden Gr. Henk
Soort en dikte van triple hangt van de grote van je schip af en het geld dat je eraan wil besteden, klein schip vliegtuig triplex 0.4 0.6 0.8 …. mm dunste is duurste. Als je schip groot genoeg is kan je bouwen met triplex van de bouwmarkt, populier 3 4 5 mm, of berken 3.6 mm goedkoop. Wat is de maat en schaal ven je schip ?
Die kan wel wat gewicht aan. Hoe ver wil je gaan in de afwerking en schaal detais ? De vliegtuigtriplex 1/1.5 mm voor de opbouw en luiken, dek bouwmarkt triplex .
Ahoy René, Het is niet de bedoeling dat het schip tot elk boutje en moertje wordt nagebouwd sterker wil er ook een beetje mn eigen draai aan geven het is ten slotte een vrachtschip daarom wordt de romp ook niet spiegelglad geplamuurd.