Trumpeter Bismarck 1:200

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wimo100, 11 aug 2017.

  1. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi, ik ben Willie en ga net als Erik een Bismarck bouwen van Trumpeter. Heb even er over na moeten denken of ik een nieuwe topic zou beginnen of de topic van Erik aanvullen. Het is dus toch een nieuwe topic geworden.

    Ik ben van begin af aan aan het twijfelen geweest of ik hem RC ga maken of niet. Temeer omdat ik net als Erik de kwetsbare Pontos sets heb aangekocht plus andere extra's. Het wordt dus toch een RC-versie. maar ik wil zo min mogelijk concessies doen wat betreft de schaalnauwkeurigheid. Dus mocht de Bismarck straks een te grote draaicirkel hebben vanwege de originele roeren, het zij zo.

    Als eerste ben ik begonnen om de roeren te modificeren. Allereerst heb ik de roertapjes die in de romp komen weggehaald en hiervoor in de plaats een gat van Ø2 mm geboord, dwars door het roer. Hier komt straks de messing as in die door de roerkoker (messingpijp Ø3 X Ø2) gaat. in de romp een hulpspantje gemaakt van 4mm dik kunststof. op dit spantje de negatieve V-stelling afgetekend voor de roerkokers. De roeren stonden schuin onder de romp. Daarna de roerkokers gemonteerd met epoxy. Tussendoor ook al de patrijspoorten in de romp geboord (Ø 1.5 mm) m.b.v. een handboortje.

    Zo, dit is mijn eerste verslag van mijn Bismarck.

    Groeten,
    Willie

    De geboorde gaten in de roeren.
    P8080001.JPG

    Hier de onderdelen voor de beide roeren, assen en de pijpjes.
    P8080002.JPG

    De assen gemonteerd in de roeren. Duidelijk te zien dat de assen er ingeperst zitten, getuige het "wit" uitgeslagen plastic.
    P8080003.JPG

    Spantje gemaakt om de beide roerkokers te kunnen monteren. duidelijk ook te zien dat ook de patrijspoorten al geboord zijn.
    P8090008.JPG


    Zo ziet het uit vanaf de andere kant. Het is nauwelijks te zien, maar de roerkokers hebben een negatieve V-stelling ten opzichte van elkaar, ongeveer 12 graden.
    P8090009.JPG
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2017
  2. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Nu is het tijd om de schroefassen te monteren. Ik heb in het verleden de Yamato van Nichimoco (ook 1:200) gebouwd. Het systeem van de schroefassen in dit schip ga ik ook op de Bismarck toepassen. De schroefassen zijn messingpijpjes van Ø3 x Ø2 mm. Binnen in de romp heb ik een soort van vetpot met afschroefbaar deksel op de pijpjes gesoldeerd(gelukkig ben ik draaier van beroep).

    Allereerst de doorvoergaten van de romp vergroot van Ø2 naar Ø3 mm, evenzo de beide lagers onder die onder de romp gemonteerd worden. Dit is de enige concessie die ik heb moeten doen, de assen in de bouwdoos zijn Ø2, nu moeten de messingpijpjes de schroefassen voorstellen. Deze zijn nu echter Ø3 mm.

    Alles met epoxy in de romp verlijmd.

    Dit zijn de onderdelen voor de schroefassen, dat wil zeggen zonder de assen zelf.
    P8090004.JPG

    De vetpotjes, één exemplaar is open geschroefd.
    P8090005.JPG

    De pijpjes gesoldeerd aan de vetpotjes. in het deksel is een gaatje van Ø2 geboord als lagergat voor de schroefas zelf.
    P8090006.JPG

    Gemonteerd in de romp.
    P8090007.JPG

    Zo ziet het er van onderen uit.
    P8090011.JPG
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    als je straks je schip in een transport kist plaatst kan er niet veel stuk gaan tijdens het transport.
    Blijft alleen de kapitein over aan de wal die veilig dient te sturen.
    Ik bouw mijn transportkoffers steeds met plexi aan de voorkant zo is het ook meteen een veilige stofvrije vitrine als ze gestapeld zijn.
    Je roeren en assen zien er alvast belovend uit.
    succes met de bouw.
    vgr Marc
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Wimo, Ik zit te bedenken wat de functie van de vetpotjes zijn. Ze zitten aan de binnenkant en ik begrijp dat ze gevuld met vet voor een goede afdichting zorgen. Maar hoe voorzie je in smering van het achterste lager? In mijn beleving drukt het water van buiten naar binnen en zal er geen vet bij het achterste lager komen. Of zie ik iets over het hoofd? Gr. Klaas.
     
  5. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    @Marc, Ja, was ik sowieso van plan om een transportkist te maken. Maar ik weet uit de praktijk dat er toch wel iets kan beschadigingen door aanvaringen of iets te nonchalant zijn.

    @k-k, ik spuit de pijpjes ook vol met waterbestendig vet met een injectiespuit. Ik heb dit ook met de voorheen genoemde Yamato gedaan, werkt uitstekend tegen lekkage.

    Mvg,
    Willie
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Willie, Bedankt voor je reactie, maar het is geen antwoord op mijn vraag hoe de achterste lagers worden gesmeerd. Gr. Klaas.
     
  7. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Wel Klaas, aan het einde van het pijpje is geen lager gemonteerd. Er zit straks alleen een rvs asje van Ø2 mm in. Dus de gehele pijp is het lager. Ik spuit eerst de complete schroefaskoker vol vet, daarna gaat het asje er in. Het vet smeert en dicht af. Het vet kan er niet uit, omdat de schroef dit verhinderd. Binnen in zorgt de rubberen koppeling ervoor dat hier hetzelfde gebeurt.

    Mvg,
    Willie
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Willie
    Krijg je dan niet onnoemlijke veel weerstand in je aandrijflijn?
    Wat ik meestal doe bij schroefaskokers die ik zelf moet maken:
    Voor- en achterkant van de schroefaskoker bestaan uit een buisje binnendiameter 3mm. De schroefaskoker zelf bestaat uit messing, binnendiameter 4mm.
    Voor- en achterzijde zijn dus lager, de koker zelf meteen reservoir voor het vet (Uierzalf)
    Zo heb in de zwik ook waterdicht, maar met minder weerstand.

    Mijn ervaring (met name bij de wat snellere motoren):
    het vet komt er wél uit. Oké, niet meteen de eerste dag, maar na verloop van tijd komt het vet echt wel uit de koker door wrijving en warmte. Da's niet erg; één keer per jaar trek ik alle schroeven van de vloot, er gaat overal nieuw vet in en het jaar daarop kan ik weer mooi varen.

    Overigens: een RVS schroefas in een messing schroefaskoker... Ik heb daar minder goeie ervaringen mee. Bij mijn steamlaunch "Hanja" had ik een fabrieksmatige koker- en as van Krick. As van RVS, kokers van messing. Na een draaitijd van 4 jaar vertoonde de as behoorlijke corrosie-plekken. Uiteindelijk vervangen door een messing-as: probleem opgelost.
     
  9. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi Roel, zoals ik al vermeld heb, bij mijn Yamato heb ik vele en vele kilometers gevaren in het verleden. Geen problemen. Na enige tijd wat vet bijvullen en weer gaan. Het enige wat toen aan slijtage onderhevig was was de tandwielkast die er toen in lag. De Mabuchi 540 die de 4 schroefassen aandreef was toch iets te sterk voor de tandwiel asjes(messing).

    Misschien dat ik de rvs asjes toch nog ga vervangen door messingen. De Yamato had die ook. Ben nog aan het twijfelen. Het rvs is harder dan messing, dus kunnen de messingpijpjes harder slijten dan met messing asjes.

    Nu krijgt de Bismarck 3x 380 motoren.

    Mvg,
    Willie
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2017
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor de uitleg Willie. Mijn RVS assen draaien in messing kokers met bronzen bussen. Sinds 3 jaar smering als bij Roel zijn schepen. Nog geen corrosie op de assen gezien. Oudste assen 5 jaar. Diameter assen, 2, 4 en 5 mm. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2017
  11. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    @Klaas, ik ga voor alle zekerheid eerst de messing assen uitproberen. Heb bij de Yamato daar goede ervaringen mee gehad. De assen zijn klein, en er komt niet veel kracht op.

    Nu het volgende klusje. In de romp zijn roosters ingespoten. Die ga ik eruit boren en snijden, vijlen en vervangen door messing ets roosters van White Ensign Models.

    P8090014.JPG

    Ik wil alleen de roosters vervangen die in de romp zijn aangebracht. Deze zitten alle aan de zijkant. Op de ets-fret zitten ook roosters die onder de romp moeten worden aangebracht. Waar waar die moeten komen is summier op een instructie blad weergegeven. Dus, ik ga alleen voor de roosters in de zijkant. upload_2017-8-13_8-46-47.png
    Met knikkende knieën begonnen met het maken van het eerste gat.
    P8090015.JPG

    En het eerste rooster geplaatst. Aan de binnenzijde wordt als de romp gespoten is, 0.3 mm dikke zwarte folie gelijmd om enige diepgang te simuleren.
    P8090016.JPG

    Stuurboordzijde is klaar.
    P8100017.JPG

    Zo ziet dit aan de binnenkant uit.
    P8100020.JPG

    Alle roosters gemonteerd, dit is wat overblijft voor de eventuele onderzijde van het schip.
    P8110022.JPG

    Hulpspanten zijn ook geplaatst nu.
    P8110025.JPG
    P8110023.JPG
    P8110024.JPG

    Zo schippers, dit was het weer voor deze keer.

    Gr,
    Willie
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Willie, Hoe maak je na het monteren van de roosters de romp weer waterdicht? Het wordt toch een varend model? Gr. Klaas.
     
  13. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi Klaas, ik heb dunne plastic plaat van 0.3 mm dik, zwart van kleur en erg flexibel. Ik snijd stroken van zo'n 20 mm er af en plak dit binnen tegen de romp op de plaatsen waar de roosters zitten. ik doe ze verzegelen met epoxy. Omdat dit spul zo flexibel is, kan het elke vorm van de romp aannemen. Gegarandeerd waterdicht! Maar zoals gezegd, pas na het spuiten van de romp. Anders spuit ik misschien de zwarte folie ook de rompkleur en is het diepte effect weg.

    mvg,
    Willie
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Vele kilometers geen problemen... Oke, lucky you. ik zou alleen eens willen weten wat het verschil in opgenomen vermogen is tussen "jouw" systeem met assen die dezelfde buitendiameter hebben als de binnendiameter van de koker, en "mijn" systeem waar ik de koker een millimeter ruimer heb genomen en alleen voor en achter de diameters gelijk heb...
    Die 1:200 Yamato van Nichimo heb ik ook. De ene aandrijfmotor en tandwielkast (wat een rampenplan!) heb ik vervangen door 4 x Speed 400 7,2V. Die lopen op 6V iets langzamer dan de "normale" Speed 400-motoren. Tevens een schakeling gemaakt dat ik de binnenste motoren alleen kan laten lopen, of alle motoren tegelijk. En de motoren gemixt met de roeren: roer bakboord = stuurboordmotoren iets meer toeren, bakboordmotoren iets minder, helemaal stop of zelfs achteruit draaiend. Daardoor heeft mijn Yamato ook op volle snelheid een behoorlijk krappe draaicirkel.

    Pas je op met die 380's? 17.000 toeren op 7,2V is best veul. Op volle kracht komt je Bismarck dan tot toren Bruno uit het water...
    Ik heb een langzaam lopende Mabuchi (gegevens verder onbekend) centraal in het schip en twee brushlessmotoren als bak-en stuurboordmotoren op 30mm messing schroefjes. Met alleen de middenmotor komt hij rustig op snelheid en de maximale snelheid is hooguit 1 km/uur; met de BL-motoren erbij is de acceleratie onnatuurlijk snel, en de snelheid ook; daarom heb ik ze "geknepen" tot 50%.
    Waarom dan toch BL-motoren? Er ligt slechts een 6V, 4Ah accu in Bismarck. Als ik er drie borstelmotoren inleg, is de accu relatief snel leeg.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    In mijn tankertje (hiernaast op de avatar) heb ik een 28-36 750 KV motortje aan een 30 mm schroef. Geregeld met een 10 A ESC. Het ding gaat als de brandweer. Met een 1200 KV motor kwam de boeggolf tot aan de bovenkant van de romp. wordt gevoed uit een 7,2 V 4 Ah Nimh accu. De motor loopt ook goed in het laagtoerige gebied. Klinkt dan wel een beetje rauw. Kijk voor afstelgegevens van de regelaar even bij de Yarra van Lex Verkuijl. Op het filmpje komt ze een paar maal voorbij en hoor je het rauwe geluid bij llagere toeren. Gr. Klaas.
     
  16. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    @ Roel. Ik wil de Bismarck zoveel mogelijk schaal maken, dus jouw systeem is voor mij uit den boze. ik wil de bismarck ook gewoon kunnen exposeren. De 380 's heb ik toevallig liggen. En tenslotte, er zijn toch vaartregelaars, nietwaar? Ik kan mij trouwens ook een foto van jouw Yamato herinneren op jouw topic, die ook veel te hard door het water schiet. Maar ja, ik zal wel zien wat het wordt. Jouw pijpjes met een binnen lagertje wordt te dik naar mijn zin. Ik ben nu al 1 mm dikker dan dat ik gewild had.

    @klaas. bedankt voor de informatie. Als mijn motoren te snel zijn, ga ik iets anders proberen.

    Zo, vandaag weer begonnen met werken na 2 weken vakantie. gelijk mijn 3 scheepsschroeven van Pontos gemodificeerd. in de schroeven zit een gat vanØ2 mm. maar ik heb ze dieper geboord op Ø 1.6 mm en er M2 ingetapt. Gelijk mijn messing schroefassen ook op lengte gemaakt en er M2 opgesneden.

    De schroeven op de assen gemonteerd.
    P8140006.JPG

    En even proef gepast. het mooie is, dat ik de assen kan verwijderen zonder dat de roeren in de weg zitten. Het lijkt dat de bakboord schroef er scheef in zit, maar dat is gezichtsbedrog.
    P8140005.JPG

    Ook hier lijkt het dat de stuurboordschroef er scheef onder zit. Weer gezichtsbedrog.
    P8140004.JPG

    Inwendig ziet het er zo uit.
    P8140003.JPG

    Groeten,
    Willie
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooie schroefjes hoor Willie! Denk dat met minder dan 5000 toeren het achterschip al onder water verdwijnt. Maar zoals je zegt de motorregelaar bepaalt in wezen (met de romplengte) de snelheid. Theoretisch is die in km/u 4,5 x wortel waterlijnlengte in meters. Gr. Klaas.
     
  18. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Hallo Klaas, ik moet eerst kijken of deze schroeven überhaupt wel genoeg rendement hebben. Ik heb ze eens goed bekeken, en gezien dat de bladen niet allemaal even schuin staan. De schroef is geheel van messing gegoten. Ben bang dat als ik de bladen wil verbuigen, dat ze dan breken. Mochten ze niet voldoen, dan komen er Raboesch schroeven er onder.

    Groeten,
    Willie
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Sssst! Daar zou je niets over verklappen!
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gewoon eens kijken wat er met deze schroeven gebeurt Willie. Er zit behoorlijk wat spoed op, dus zoveel toeren hoeven ze niet te maken. Af en toe even een sprintje trekken voor het publiek. Zelf vind ik manoeuvreren het leukst. Maar in het echt deden ze dat weinig en in de haven waren er altijd sleepboten bij. Ben benieuwd hoe het vaart. De grootste uitdaging is denk ik een stabiel in het water liggend schip te bouwen. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina