Trumpeter Bismarck 1:200

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wimo100, 11 aug 2017.

  1. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Sorry Roel, zal ik niet meer doen!

    @Klaas, Met de stabiliteit is het wel goed. het is een slagschip, dus breed en diep in het water. Heb hier nog een model liggen van een Fletcher-klasse destroyer in 1:144. Als ik die RC wil maken, wordt dat een heel ander verhaal(lang, smal, en hoog in het water) en heel veel zwaar plastic op het dek. Ik denk dat hier een kiel á la zeilschip eronder moet om hem überhaupt recht te krijgen in het water.
    Ik ben lid van een vaargroep hier ten zuiden van Eindhoven. We hebben een prima vaarwater(een grote plas water op een camping), dus veel plaats om te manoeuvreren.

    Het zal deze week niet veel worden met de Bismarck, ik bouw meestal alleen in het weekend.

    @Roel, Roel ik heb een afbeelding gevonden van het boven aanzicht van de boeg van de Bismarck. Ook hier de vlag met swastika erop, maar de vlag hier is niet rood, maar donkergrijs! Dit lijkt mij logischer om minder op te vallen tegen een grijze zee, als het fel rode. Ik heb geen originele kleurenfoto van het originele schip kunnen vinden die een antwoord hierop kunnen geven. Schetsen en zwartwit foto's wel. Hoe denk jij hierover?

    P8150001.JPG

    Gr,
    Willie
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Het doel van die "versiering" van voor- en achterschip was herkenning. Zodat de eigen vliegtuigen niet per ongeluk een aanval zouden doen op het eigen schip. Ik zie de band rond dit "versiersel" in de meeste boeken rood gekleurd. Ik heb net het boek van Baron B. von Müllerheim-Rechberg erop nageslagen (4e Artillerie-officier aan boord en de overlevende met de hoogste rang) en die vermeldt er niets over. (Of ik heb er overheen gelezen, dat kan ook).

    Kijkend naar de Italiaanse schepen uit WO II: die hadden fel rode en witte diagonale strepen op het dek, met het zelfde doel: herkenning.

    Wat ik wel weet is dat tijdens Operation Rheinübung deze swastika's grijs waren overgeschilderd; in de noord Atlantische oceaan verwachtte men geen "eigen" vliegtuigen en een swastika op voor- en achter zou een wel héél simpel visitekaartje zijn.

    Ik denk dat je met 90% zekerheid kunt stellen dat de banden rond de swastika's rood zijn.
     
  3. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja, het boek van de Baron heb ik ook. En van die herkenningsstrepen van Italiaanse schepen wist ik ook, heb zelfs een bouwplaat van een Italiaanse kruiser met die strepen op het voordek. Maar toch het intrigeert mij best wel, die kleuren van de swastika vlag. James Cameron en Bob Ballard, zeggen er ook niets over.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2017
  4. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Omdat ik nogal wat bling-bling sets heb gekocht voor mijn Bismarck, heb ik nu keuze uit verschillend dezelfde accessoires. Zo ook de lopen van het hoofdgeschut, ik heb lopen van plastic(bouwdoos), messing(Pontos) en Aluminium(Trumpeter). Ik heb besloten om de aluminium lopen te gebruiken, gewoon omdat het draaiwerk veel beter is dan die van Pontos. Bovendien zitten in de set van Trumpeter ook gedeeltelijk metalen ankers er bij.

    De upgrade set van Trumpeter. Ook de lopen van het secundaire geschut, alsmede de verschillende luchtdoel kanonnen zijn ook in deze set aanwezig. de scheepsschroeven zijn van metaal, maar hebben net zo weinig spoed als de plastic schroeven van de bouwdoos.
    P8110026.JPG

    Zo ziet het eruit als ze montage klaar zijn om in de 38 cm torens gemonteerd te worden. de sluitstukken zitten ook in de upgradeset.
    P8110002.JPG

    Gr,
    Willie
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hou er rekening mee dat de torens dan nooit in een realistische elevatie te zetten zijn en zo ongeveer alleen als vlakbaanwapens ingezet zouden kunnen worden. Op gevechtsafstand (20 km en meer) stonden de schietbuizen van de 38Cm kanons bijna tegen de bovenzijde van de openingen in de torens aan. Hoe verder de afstand, hoe zwaarder de ladingen in de kardoezen.
     
  6. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi Roel, het is niet mijn bedoeling om de torens werkend te maken. Bovendien worden ook nog "blastbags" gemonteerd. Dus dan is eleveren ook uitgesloten. Bij mijn volgende project(Prinz Eugen, 1:100), worden ze wel werkend. Dan heb ik ook meer plaats in de romp.
    Gr, Willie.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2017
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Oké... Maar een Pr Eugen 1:100???? Vertel!
     
  8. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja Roel, ik heb deze kruiser altijd mooi gevonden. In mijn ogen zijn de kruisers van de Admiral Hipper-klasse de mooiste uit de periode '40-'45. Van de 4 kruisers uit deze klasse heeft alleen de Prinz de oorlog overleeft, zoals je misschien wel weet. De romp van de Seydlitz is aan de Russen gegeven in ruil voor Russische goederen(toen ze nog vriendjes waren), de Blücher heeft zijn einde gevonden in de Oslo fjord, en de Hipper zelf vond zijn einde in Kiel.

    Ik heb een firma in Duitsland gevonden die kunststof rompen op bestelling maakt van diverse schepen. Niet alleen van oorlogsschepen, maar ook van civiele.

    http://www.modellbau-lassek.de/Schiffe/Prinz-Eugen-1-100/Rumpf-fuer-Prinz-Eugen-M-1-100.html

    Dus heb ik een tekening van de Prinz gekocht in 1:100 bij VTH in Duitsland en de romp besteld, inclusief het kunststof roer. De firma kan ook enige losse onderdelen leveren, zoals de moeilijk te maken 4 bollen van de luchtverdediging. En yes, ik ben klaar voor de uitdaging om daarvan een mooi schip te maken. Hij is wel groot, 212,5 cm x 21.8 cm, en ik wil hem op zolder gaan bouwen, 2 trappen omhoog/-laag. Ook een uitdaging!


    Als alles goed gaat is de romp deze maand klaar. Een minpuntje is wel, dat ik persoonlijk hem moet ophalen, de firma kan hem niet/of wil niet, opsturen, zo zeggen ze. Het is vanaf mijn woonplaats(Eindhoven), ongeveer 250km enkel rijden. Een plaatsje tussen Bielefeld en Hannover.

    De romp had eind juli al klaar moeten zijn, maar door een sterfgeval wordt het dus deze maand. Ben erg benieuwd naar de romp. Vooral de Atlantikbug is zo mooi scherp.

    Maar......, eerst de Trumpeter Bismarck afmaken!

    Gr,
    Willie
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2017
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Succes! Niet alleen met bouwen, maar ook met sjouwen vanaf zolder omlaag. En weer omhoog...
    (Ervaringsdeskundige)
     
  10. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Dank je Roel, maar ik heb ook ervaring met sjouwen. Heb een Arizona gehad in 1:72, maar de romp was in 2 waterdichte helften gebouwd. Maar sowieso, was groot en zwaar.:(

    Gr,
    Willie
     
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ha Willie

    Waarom gebruik je de onderdelen van Pontos niet voor onder de waterlijn?
     
  12. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Sowieso heb ik veel respect voor je keuze als varend model. Het model met pontos pe is superkwetsbaar. Ga je echt railing gebruiken, bv? Je werk ziet er super uit
     
  13. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik had de roosters al voordat ik de Pontos set had gekocht. Heb nu vele onderdelen dubbel, zo ook de masten bijvoorbeeld.

    Wat de reling betreft, die op het hoofddek wil ik plat op het dek leggen, zoals dit gebeurt als het schip op volle zee is. Op de opbouw wil ik deze pas als het laatst monteren, als er geen andere optie meer is.

    Gr,
    Willie
     
  14. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Slim!
     
  15. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wow, je volgende project al geplant. Hoe lang denk je over de bismarck te doen? Het pe van pontos vertigvoudigt mijn bouwtijd wel!
     
  16. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Tsja, hoe lang ga ik doen over de Bismarck? Goede vraag. Ik weet het echt niet. Dit komt omdat ik te veel interesses heb. Wat de Prinz Eugen betreft, ik heb van Trumpeter een 1:350 model gekocht om ook op te oefenen. Helaas is dit de Prinz Eugen van 1945. Heb daarom ook de Blücher gekocht. Deze zag er omstreeks 1940 eender uit als de Prinz. Dit wordt een schip van de lange adem. Is gelukkig veel draaiwerk aan, dus kan ik op mijn werk veel maken in tussentijd.

    Gr,
    Willie
     
  17. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Geweldig aanbod in 1:100 en 1:200 op Duitse modellen zeg. Ik zoek nog steeds naar iets dergelijks voor de marine van japan
     
  18. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Heb even een pauze moeten maken voor de motorisering van mijn Bismarck. De middelste schroefas is het probleem. Omdat de as dicht tegen de bodem verloopt, moet ik een motor hebben van maximaal Ø20 mm. Dus dat wordt zoeken. De buitenste schroefassen zijn geen probleem, ruimte genoeg.

    Gr,
    Willie
     
  19. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    En varen op 2 schroeven is geen optie?
     
  20. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Nee Erik, alle 3 of niets, Maar ik kom er wel uit. ben al aan het zoeken geweest op het net, en misschien iets gevonden.

    Gr,
    Willie
     

Deel Deze Pagina