Trumpeter Bismarck 1:200

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wimo100, 11 aug 2017.

  1. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Al een tijdje niets meer gepost. Heb het te druk nu. Maar hier toch een kleine update. Heb een motorspant gemaakt om de 3 motoren te monteren. Ook de stuurstangen van de roeren naar de servo zijn nu gemonteerd. Alleen nog een kwiklink monteren die de stuurstang met de servo verbind. De schroefassen zijn nog niet met de motorassen verbonden. Dit, omdat de romp nog niet gespoten is. de schroefassen moeten dus nog tijdelijk verwijderd worden.

    Zo is de opstelling nu. Heb een stukje uit de spanten moeten verwijderen voor de stuurstang.
    PA010006.JPG

    De stuurstangen van de roeren gaan eerst naar een tussen hevel, alvorens net één stang naar de servo te gaan.
    PA010008.JPG

    De servo in een servohouder plat op de bodem van het schip. Duidelijk ook de ontstoringscondensators te zien aan de achterzijde van de motoren.
    PA010007.JPG

    Blik van boven af. De middelste motor ligt op een flinterdunne bodem, dit om hem in één lijn te krijgen met zijn schroefas.
    PA010005.JPG

    Groeten,
    Willie
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Willie, heb je er rekening mee gehouden dat je roerservo er op deze manier aardig aan moet trekken?
    Ik hoop dat je je enkele stuurstang op je servo niet op het buitenste gaatje van de servo hevel hebt staan...
    Zo ja, dan gaan je roeren erg veel uitslag krijgen, met het risico van "doorschieten".

    Mijn ervaring is dat de Bismarck nog prima te sturen is met een roer-uitslag van ongeveer 20 graden.
    Even eerlijk zijn: Ik heb de buitenste motoren via een V-mixer op de zender geschakeld: als ik bakboordroer geef, gaat de stuurboordmotor wat sneller draaien en de bakboordmotor vertraagt of gaat tegengesteld.
    Maar zelfs met de V-mixer uit, krijg ik het model (met langzame vaart) binnen drie scheepslengtes om.
     
  3. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Hallo Roel, de servo is een nieuwe, 20 kg trek/duwkracht. Het stangen stelsel loopt zeer soepel. Mocht het zo zijn dat de servostang gaat verbuigen door de waterkracht, kan ik hem nog altijd versterken met een houten of kunststof latje. Ik plaats deze tegen de draadstang, en omwikkel latje en stang met draad, daarna dit geheel met epoxy verlijmen. Ik gebruik deze methode ook voor grote afstanden van roer naar servo bij zeer lange modellen. Dan gebruik ik een 10 mm x 10 mm houten lat, met aan het uiteinde een stukje staaf met kwilklinks.

    En wat de roeruitslagen betreft, moet ik nog wat mee experimenteren. Uiteraard nog voor het dek vast gemonteerd is.

    Zo gaat het uitzien als straks het dek gemonteerd is. Nu ligt het dek er los op voor proefpassen.
    PA020001.JPG

    Beetje krap bij de koppelingen straks.
    PA020002.JPG

    Plaats genoeg in het achterschip voor verdere elektronica en accu's.
    PA020003.JPG

    Gr,
    Willie
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Zo te zien kun je nog een stukje van je assen afhalen om de koppelingen tussen te zetten.

    Je methode voor het roer-stangenstelsel kun je (voorzichtig) proberen door je servo te bedienen terwijl je met je hand de roerbladen (een beetje) tegenhoudt. Als dat werkt, zal het in het water ook wel werken, zoveel druk hoeven de roerbladen nou ook weer niet te verstouwen...
     
  5. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Nee, klopt, eigenlijk is het maar poppenspul. Heb al ervaring met de Yamato van weleer.

    Gr,
    Willie
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Hmmm.... Ik zie dat we dezelfde vloot hebben...
     
  7. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zelfde voor mij. En toen die helemaal grijs was was er geen swastika. Dat kwam pas met de camouflage. En al staat die in mijn huis, dan wil ik nog niet dat de aandacht naar dat symbool gaat. Grappig is ook: op de laatste dagen van de bm verfden ze vlag weer weg. Bang voor luchtherkenning gok ik, of schaamden ze zich omdat ze dondersgoed wisten dat ze het niet gingen redden (zie documentaire discovery channel)
     
  8. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
  9. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
  10. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb het gezien Bouwer, ik wil toch proberen om de groeven van de dekplanken weg te schuren of met een breekmesje eraf te schrapen.

    Heb inmiddels een nieuwe topic gemaakt over de Prinz Eugen.

    Groeten,
    Willie
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2017
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    Bij mij plakt het goed. Ik had alleen wat last op plekjes waar ik bij het plakken wat moest trekken en duwen om recht te blijven leggen. Wat lijm onder eventueel toch loslatende de randen lijkt goed te werken. Maar als dit over een jaar anders is .........
     
  12. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Zo, de romp is klaar op de schroefbeschermers na. Ik monteer deze parallel met de romp, dus niet 90 graden naar buiten. Dit doe ik om praktische reden. Ik weet dat deze beschermers er gegarandeerd een keertje eraf gevaren worden als ik er mee ga varen.

    Op de eerste foto mis ik nog een trapje, maar deze is inmiddels gemonteerd.
    IMG_20171213_205100941_HDR.jpg IMG_20171213_205127169_HDR.jpg

    De volgende stap is het spuiten van de romp. Ik spuit de romp zoals hij van de werft kwam. Dus niet in het Baltisch grijs.

    Groeten,
    Willie
     
  13. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nou, dat neem ik terug! Zie mijn bouwverslag :-( en da na een jaar
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heb je al spanning op de motoren gehad?
    Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het lijkt of er elko's op de motoren zitten.
    Die zijn plus-min gevoelig.
    zwarte folie met een grijze streep met zwarte mintekens in die grijze streep.
    Als je de plus en de min verwisselt, ontploffen ze.
    Schermafbeelding 2017-12-17 om 15.43.21.png
    Elko's zijn afvlak condensatoren, die zijn niet geschikt om een motor te ontstoren.

    Schermafbeelding 2017-12-17 om 15.50.04.png
     
  15. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat schiet lekker op willie. Hoe maak je de raampjes waterdicht?
     
  16. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Nee, heb er nog geen spanning op gehad. De motoren werden zo geleverd. Mocht het zo zijn wat je zegt, dan soldeer ik de gewone ontstoringsets er op. Die heb ik ook nog los liggen.

    Groeten,
    Willie
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Een detailfoto maken van die grijze streep kan al veel zeggen.
     
  18. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    @Erik,
    Als de romp gespoten is maak ik de patrijspoorten dicht met Humbrol Clear. Is speciaal voor dit doel gemaakt. Eigenlijk is dit spul bedoelt om de raampjes van passagiers vliegtuigen te vullen, deze zijn veelal in de schaal 1:200 en 1:144.

    @Baggeraar,
    Dit is de scherpste foto die ik kon maken.

    PC170002.JPG

    Groeten,
    Willie
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Gelukkig goed zichtbaar
    en die rode "plakkertjes" zijn op dit moment de aansluitingen voor de plus.

    Desolderen en vervangen is de enige optie.
    Zet je namelijk spanning andersom op de motor , dan heb je vuurwerk en ligt de romp vol chemische troep uit die elko's.

    (waarom moest ik dit nu weer zien?)
     
  20. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Okay, bedankt voor de tip. Ik vond het al raar dat er maar een elektronica deel op zat, en geen 3 condensatoren. Ben zelf niet zo thuis in dit soort elektronische onderdelen.

    Groeten,
    Willie
     

Deel Deze Pagina