TS 1700 AUP cellen?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Paulraaf, 23 feb 2003.

  1. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Heeft er iemand ervaringen met TS 1700 AUP cellen van toshiba/sanyo bij stromen van 20-25 Ampere continu? Hoe doen ze het ten opzichte van CP 1300 cellen?

    Ik vind de CP1300 cellen een onhandige maat hebben en de TS 1700 AUP cellen zouden ideaal zijn qua afmetingen dus nu maar duimen....:)

    Groeten,

    Paul
     
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ik ben er mee bezig geweest voor een akku push/zap/selecteer bedrijf uit de RC modelrace wereld. De iets dikkere 1900 FAUP cellen waren beduidend beter dan de smallere 1700 AUP. Ze kwamen echter niet veel verder dan 1,1 Watt/gram. (1100 in Harold's WaPeKiKo equivalent.)
    Op zich is dit nog niet eens zo slecht voor Nimh's. De Sanyo SHV3300 komen ook niet hoger uit. (62Amp, 1.1V, 62gram.=1,1 Watt/gram.)

    De nieuwe Kokam Lithium-Polymeer cellen leveren echter al meer dan 2Watt/gram aan vermogen(kortstondig) en 1,5Watt/gram continue.
    Omdat je met deze cellen dan ook nog eens een veel hogere energie dichtheid hebt, (3! keer zoveel Joules/gram), kun je daarmee hetzelfde model met een lichtere akku uitrusten die meer power af kan geven en ook nog eens aanzienlijk meer vliegtijd geeft.

    Aangezien de Lithium-Polymeer cellen in de afmetingen vergelijkbaar met de RC1200 en 1700 AUP cellen behoorlijk prijs concurrerend zijn is door het betreffende akku push/zap/selecteer bedrijf het (F)AUP project verworpen als zijnde "verouderde technologie".
     
  3. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Bert,

    Bedankt voor het uitgebreide antwoord! :)

    LiPoly cellen had ik eerlijk gezegd nog niet eens aan gedacht. Hier voel ik op zich wel wat voor. Maar het moet wel passen natuurlijk.

    Ik ben bezig met het ontwerp voor een nieuwe racer voor een borstelloze MEGA 16/15/3 motor op 7-9 cellen. Omdat ik het rompje niet veel groter wil maken dan m'n speed 400 racer dacht ik aan de TS 1700 AUP cellen. Die zijn namelijk net zo breed als 500 AR cellen.

    Ik ga maar even kijken wat voor LiPoly cellen in aanmerking kunnen komen bij deze vrij extreme toepassing wat vermogen en beschikbare ruimte betreft.

    Groeten,

    Paul
     
  4. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Afmetingen nieuwe Kokam 1200 cellen: 5,7mm x 38mm x 52mm. Gewicht: 24 gram. In een 3s3p opstelling heb je dan 9 cellen nodig. Je hebt dan een pack van 12Volt en 3,6Ah van 216 gram dat continue 27 Amp kan leveren. Op de grond moet je met een prop mikken op ongeveer 30 Amp statisch en dat zal dus waarschijnlijk een camspeed 4,7x4,7 zijn.

    Een vergelijkbaar AUP pack (9 cellen, anders is de stroom voor de cellen te hoog.) heeft 20% minder vermogen, weegt 81 gram meer en bevat minder dan de helft aan energie.

    Hmm.... had ik zelf ook niet nog ergens een speed 400 racer liggen waar die Kokam cellen net in passen.....
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Bert,

    27 amp!, de nieuwe cellen gaan toch maar tot 5 C ?
    Weet je trouwens of deze cellen ook te krijgen zijn (anders dan FMA),
    en wat ze ongeveer kosten ?

    Grtz,

    Franck
     
  6. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Goh Bert,

    Ik volg jou (en menig ander) leerzame woorden al een tijdje. Sta er echt van te kijken wat er voor nieuwe wereld open is gegaan en wat er nog komen zal.

    Zoals je weet is o.a. Erik met een nieuwe Electro JET (van JEPE) bezig, waarover jij met hem gesproken had en hem meteen die KOKAMS aanbeveelt had.

    Er vliegen momenteel al 3 van die Nieuwe Jets (Piranha). Ik zelf heb de mijne afgelopen weekend ingevlogen. We vliegen met 11 cellen 1700 NiMh (33 gram p/s, totaal 285 gram) en bij een stroom van 25 AMPS, de vliegduur is ruim 4 minuten.

    Wanneer ik echter door ga rekenen, dan kom ik voor mijn aandrijving uit op een 4s3p (Kokam 1200) met een gewicht van 288 gram. Hetgeen dus net zo zwaar is als ons huidige (super)pakketje! En dan heb ik het nog niet over die NiCD 4/5 want daarmee blijf je nergens meer ...

    Maar inderdaad met Kokams meer dan 2x zoveel capaciteit.

    Nou dat klinkt SUPER!

    De vraag is of de MEGA 16/15/3 dit 8-9 minuten lang volhoudt en of jij ook denkt dat een 4s3p een goede keuze is?


    Grtz,
    Emile 8)
     
  7. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Franck: Nee hoor, de nieuwe gaan tot 15C! piek en bij 8C continue is er nog meer dan 80% capaciteit beschikbaar. Ik haal ze hier: http://www.rrelektronics.nl/ Prijs is nog niet vastgesteld.

    @Emile: Naar mijn ervaring vervangen 3Kokams ongeveer 10 Nicad's of 10 laag ohmige Nimh's. Een 4s3p configuratie vervangt dan een pack van ongeveer ruim 13 x 3,6 Ah! Ik weet niet wat jullie allemaal van plan zijn maar ik heb zo'n pack van 1200 4s3p op het oog om in een funflyer te doen welke bij forum lid "Zorro" nu door een 10cc tweetakt is aangedreven........
    Waarschijnlijk gaat er door de extra spanning te veel stroom lopen en moet je naar meer windingen of lichtere belasting.(Robbe Rojet rotor?)
    Probleem van EDF en pylon modellen is dat zuinig vliegen en sparen niet leuk is. (Piek belasting=continue belasting.)

    Het is inderdaad een behoorlijke revolutie in de elektro wereld geworden.
    Ik kan me zo snel niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst met zo'n "condensator" (Kokam talk voor een NiCad of Nimh cel :D ) heb gevlogen. Oh ja er zit er nog een in mijn zender.(Dat is dat ding dat halverwege de tweede Kokam vlucht piept dat ie al weer leeg is!)

    Afgelopen zaterdag bij de indoor meeting in Markelo weer een nieuw fenomeen meegemaakt: Te veel (ondoseerbaar) vermogen in mijn IFO, bij een vliegtijd van 25 minuten! Als ik uit een hover omhoog ging vroegen de mensen zich af aan welke draagbalk dat bungee cord vast zat!
    Rare jongens, die Kokams.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Drie cellen parallel.
     
  9. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    13 cellen is inderdaad te veel voor die 3 winder. Een 2 winder mogelijk trekt weer te veel amperes voor die LIPO's. Alhoewel een 3s4p pakket dan misschien weer een alternatief is. Een 4 winder zou misschien ook nog een optie zijn ... maar het worden al met al natuurlijk wel dure pakketjes, met 12 van die LIPO's.

    12 van die 1700 NiMh had ik 2 maanden geleden gekocht voor 40 euro of zo, heb vanmorgen nog gebeld maar ze waren allemaal uitverkocht, damn .... net nu ik overtuigd ben van de kwaliteit & prijs verhouding.

    Vast staat dat 11x NiMh 1700 op een MEGA 16/15/3 motor in een Wemotec FAN super loopt en vliegt. Ik zit met mijn nieuwe JET op een vlieggewicht van 875 gram. 8)

    12x NiMh 1700 zou de motor ook nog aan kunnen, maar dat kan mijn huidige JETI regelaar niet aan. En 13x wordt denk ik weer teveel van het goeie voor die MEGA 16/15/3.

    Ik verheug me nu al op de eerste electro fly-inn ... all die nieuwtjes! :p

    Wat een vliegtijden ... wie had dat voor mogelijk gehouden.


    Tot Kokams,
    Emile 8)
     
  10. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    nadeel van Kokams is wel dat je ze niet snel kan laden :roll:

    of is dat bij die nieuwe generatie Kokams ook beter? :?:
     
  11. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Om effe terug op topic te komen.

    Ik weet zelf eerlijk gezegd niet wat voor type 1700 NiMh cel ik nu echt heb, maar vast staat dat die van mij stromen tot 25 amps GOED aan kan. De cellen worden handwarm maar niet heet.

    Type: NiMh
    Capaciteit: 1700 mah
    Afmeting: rond 17mm, lengte 42 mm
    Gewicht: 33 gram
    Toepassing: tot ca. 25 Amps

    Meer weet ik niet over mijn cellen. Het zijn blijkbaar fabriekscellen want er zit karton omheen.
    Wat mij verder opvalt is het vermogen van begin tot eind nagenoeg hetzelfde is!
    Weet iemand of het toevallig dezelfde zijn?


    Grtz,
    Emile :roll:
     
  12. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Bedankt voor alle antwoorden. Volgens mij gaan die kokams niet passen in het huidige rompje maar daar moet ik vanavond thuis nog even goed naar kijken.

    Emile,

    Met de maximale stroomsterkte van 25 Ampere bedoel je continu? Das namelijk wel de bedoeling in mijn toepassing :twisted:

    Groeten,

    Paul
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ron,

    3*1200=3600*(mijn vermeende 5C)=18 amp, vandaar mijn vraagteken bij "27Amp"
     
  14. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    3*1200=3600*(Bert's vermeende 8C)= ±28 amp
     
  15. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Jazeker continu 25 AMPS, want ik vlieg mijn pakket in 4 minuten nagenoeg totaal leeg.

    Ik heb trouwens via Google die accus van mij gevonden!
    http://www.robotcombat.com/store_battlepacks_cells.html

    1950 NiMh
    HR-4/5AUP
    Sanyo
    Size: 4/5A
    Diameter: 17.2mm
    Height: 43.2mm
    Weight: 34g
    Capacity: 1700mAh
    Internal Resistance: 6.0 mOhms

    Dat moeten ze WEL zijn...


    LOL,
    Emile :roll:
     
  16. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Emile, onderstaande cellen heb ik bij HOPF http://www.hopf-shop.de/default.php gekocht. De afmetingen zijn identiek.

    [​IMG]

    (Oja, ik ga zelf deze cellen gebruiken voor een 80% serval met een Mega 16/15/4 (of 5) :) )
     
  17. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Hey Marcel,

    Op mijn kartonnen omhulsel staat 01F0210ST0.
    Dus ik denk dat het inderdaad toch dezelfde zijn.

    Ik heb ze inmiddels bestelt! :wink:

    Bedankt,
    Emile 8)
     
  18. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Per minuut vliegen laad je ze ongeveer even snel als NiMh.

    Voorbeeld:
    350mAh laad je in 20 minuten met 1A. Goed voor zeg 10 minuten vliegen.

    1020 kokam laad je in 1 uur ook met 1A. Goed voor een half uur vliegen dan.


    Als ik NiMh 20 minuten met 1A laad, kan ik er weer 10 minuten op vliegen.
    Als ik kokams 20 minuten met 1A laad, kan ik er ook weer 10 minuten op vliegen.

    Je laad dus alleen extra voor de extra vliegtijd.
    Omdat je meestal kokams niet helemaal leeg vliegt, hoef je ook niet de hele capaciteit bij te laden.
     
  19. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ja, daar had ik nog niet aan gedacht :)

    maar weet iemand of die 'Nieuwe' Kokams, die hogere stromen aankunnen, ook sneller geladen kunnen worden?
     
  20. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Hmm....Je kunt ook een heel klein benzine tankje op je brommer zetten en dan stug volhouden dat dat zoveel tijd bespaard bij het tanken.

    Ben net terug van het vliegen. Tussen half zes en zes uur nog even 3 vluchten van ieder 10 minuten gemaakt. Dat kan dus alleen met Kokams. De zelfontlading is zo gering dat je op elk gewenst moment kunt vliegen. Bij het zelfde akku gewicht en vermogens afname kun je 3xzo lang vliegen als met Nimh's en 5xzo lang als met NiCad's.

    Als ik een vliegdag begin met 1 akku, 1 lader en 1 model, heb ik aan het eind van de dag meer gevlogen met Kokams dan wanneer ik andere cellen zou hebben gebruikt. (Kokams worden niet warm bij ontladen en je kunt ze direkt na het vliegen weer aan de lader zetten.)

    Je kunt ze wel sneller proberen te laden alleen zijn ze niet sneller vol! Je bereikt alleen veel sneller het spannings niveau waarop de laadstroom terugloopt.
     

Deel Deze Pagina