turbine van stofzuiger ??????

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door John33, 6 aug 2008.

  1. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Helaas mijn stofzuiger heeft na trouwe dienst in de werkplaats de geest gegeven.
    Dus ik dacht, open maken die hap.

    wat blijkt nu, het "zuig" gedeelte bestaat uit een 2 traps centrifugaal compressors.
    En het mooie is dat het complete "inlaat deel" al af is, diffusors, 1ste en 2de trap zijn gewoon klaar, maar............ zou het kunnen werken ?

    stel dat ik er een verbrandingskamer achter zou maken, en de uitlaat turbine er aan knoop?
    Zou het kunnen draaien?

    ik heb nog een turbine wiel van een turbo liggen (garret), dwz het wiel dat door de uitlaatgassen wordt aangeblazen.
    Ik moet dan een verbrandingskamer maken waarbij de gassen niet rechtstreeks naar achteren blazen mar 90 graden de hoek om zodat het turbine wiel goed wordt aangeblazen.

    Al met al, veel vragen, maar wellicht wordt dit idee in 1 klap van tafel geveegd om redenen waar ik nog te weinig kennis van heb.

    Oh ja, toerental, wat zou een stofzuiger motor "normaal" draaien tijdens het stofzuigen.
    Stofzuigers hebben seriemotoren, dus onbelast draaien deze zichzelf kapot, de balasting op de as (de zuigwaaiers) zorgen dat het toerental binnen de perken blijft, met mijn rare idee moet ik dus niet boven dat toerental gaan zitten.
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik denk dat het wel kan, tot op zekere hoogte.
    Ten eerste moet de compressor matchen met de turbine. Of dat zo is en hoe je dit kunt uitrekenen zou je eens aan de experts moeten vragen. Haaks de bocht om bij de turbine moet kunnen (zo zaten sommige van de allereerste modelturbines ook in elkaar) Toerental is waarschijnlijk de beperkende factor. Kijk naar de eerste motoren van Schreckling. Deze hadden een zelfgemaakte houten compressor (had heel veel weg van wat je in een een stofzuiger aantreft!) Deze gaven op zeker moment de geest. De verdere ontwikkelingen van deze motoren gebruikten als ik me niet vergis allemaal comressorwieltjes uit turbo's.
     
  3. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Ik heb even een testje gedaan:

    een tijdelijke as gemaakt waar de compressor op kan ,en aan de achterzijde wat dunner zodat de Dremel deze aan kan drijven.

    Mijn Dremel kan max. 33.000 toeren draaien, ik heb de zaak langzaam opgetoerd en ben niet ontevreden over de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt.

    De Dremel red het niet tot 33.000 toeren, daarvoor geeft de lucht te veel weerstand.
    Maar op het gevoel heb ik zeker 20.000 toeren gehaald.
    Ik ben nu aan het nadenken over de verbrandingskamer, het wordt denk ik een reverse flow, misschien zoals whittle het had bedacht met separate verbrandingskamers.
     
  4. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    om te experimenteren is het leuk, maar ik denk eerlijk gezegt niet dat deze motor op deze manier tot een luchtwaardig eind komt. (geen idee of dat je bedoeling is)
    kijk maar is goed rond hier op het forum hoe de turbines in elkaar steken, op geen enkelijke turbine word het (hete) wiel van een turbo gebruikt, daarom denk ik(vooral omdat je op turbinegebied een newbee bent) je beter op een bewezen concept kunt storten.
    er komt namelijk nogal wat bij kijken vergis je daar niet in.
    sucses

    Gertjan
     
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    idd, een echte newbe......

    en de lucht in gaan, dat zowiezo niet, tis meer om te expirimenteren, mislukt het, jammer dan.
    By the way, het hete turbo wiel heeft de verkeerde draairichting, dus dat idee valt al af.

    tekeningen van de KJ66 heb ik reeds, + een inlaat turbo wiel (maar of dit de juiste is...).

    Waar halen jullie het dunne RVS plaat materiaal voor de verbrandingskamer vandaan ?
     

Deel Deze Pagina