[Turnigy 9X] lipo verkeerd aangesloten, moederbord kapot, hulp gevraagd

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Helicaspar, 1 jun 2014.

  1. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Die lijkt pin-compatibel te zijn, dus is ok. Ik zou het wel even nameten voordat je 'm soldeert. Eigenlijk vind ik dat je alles even moet nameten voordat je 't gebruikt. Voorkomt gedoe achteraf.

    Als je niet meer dan 10V erop zet dan is het geen probleem. Ik meen te zien dat deze condensator is aangesloten over de middelste- en rechterpin van de regelaar, dus parallel met de accu. Een 3s lipo of 8 aa cellen zou ik niet doen, een 3s LiFePO4 kan misschien wel. Ik zou er maar mee oppassen; een paar volt teveel en je condensator gaat de lucht in. Je kunt evt. een willekeurige andere tantaalcondensator met pootjes nemen van minimaal 22μF/16V.

    Martin
     
  2. helidude

    helidude

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Utrecht
    Mee eens Martin.
    Dat heb ik ook eerder al aangegeven.

    3Sx4,2V=12,6 Volt -> 16V condensator.

    Ik heb hier ook nog wel wat onderdelen liggen die geschikt zijn.
    10V gaan we er niet in zetten.

    De regelaar kunnen we vooraf even testen of de pinlayout klopt met wat ik op de print zie.
    Komt goed. :)
     
  3. Helicaspar

    Helicaspar

    Lid geworden:
    7 apr 2014
    Berichten:
    93
    Voor de zekerheid heb ik een aantal verschillende afmetingen tantaalcondensators van 22μF/16V besteld, ook een paar met pootjes. Om de kosten hoef je het niet te laten, de duurste was geloof ik 94 cent. Hetzelfde voor de spanningsregelaar: ik heb ze gewoon allebei besteld, zowel die met pootjes als de SMD.
    De lipo die ik voor deze zender gebruik is deze: HobbyKing 1500mAH LiFe 3S 9.9v Transmitter pack. (EU Warehouse). Volgens de specs een 9.9v, dus het lijkt mij inderdaad dat dit wel goed gaat komen. ;)
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jij mag wel een bericht posten over flux-gebruik, en ik daarop inhakend, niet? Notabene een bericht dat net zo zinvol is als gebruik geen TIG bij SMD verbindingen o.i.d. Ik heb hier al de nodige keren meegemaakt dat mensen S39 wilden gebruiken, of gebruikten. Welk bericht is dan zinniger denk je? En verwijzingen naar FAQs vloeien bij mij snel uit mijn pen.

    Ik ken je (vak)kennis niet, je had bericht gewoon kunnen negeren onder het motto been there, done that. Ben ik op een professioneel piemeltje gaan staan? Niet mijn bedoeling, dat moet toch duidelijk zijn?
    Verder ben jij niet de enige die hier (mee)leest, of leert, en je bent ook niet de vraagsteller.

    Tsja, als niet leest ... Maar ook daar geldt dat je kunt negeren of gewoon goede redenen kunt hebben om niet in te vullen.
    Zie ook de reacties van langdurige forumleden reacties
    tweede-huid-latjes

    Ik heb niet over huis-adres geschreven, gelieve mij geen woorden in de mond te leggen (Tsja, als je niet leest ...). Wel lijkt het me in jouw geval heel verstandig dat je niets opgeeft.

    De link met vertrouwen ontgaat me even. Ik kan vertrouwen ook niet goed rijmen met op een hoop gezeik zit te wachten.

    Tsja, discussie, verschil van mening, informatie, helpen, moeilijk moeilijk allemaal hoor.

    En wat dacht je dat mijn insteek hier was/is?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Let wel op dat dit de nominale spanning van de accu is, en hij dus meer Voltage zal hebben als hij vol is.
    Net als dat een 2S LiPo als 7,4V word aangegeven, maar vol is hij zo'n 8,4V.
    Met LiFe accu weet ik niet precies hoeveel dat is, maar meer dan 10V dus.

     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Behalve dat tantaal elco's heel slecht tegen spanning verkeerd om kunnen hebben ze ook grote moeite met een hogere spanning dan waar ze voor gemaakt zijn. Wat hierboven wordt gesuggereerd is dus ook zeker mogelijk. Kiezen voor een elco met een wat hogere werkspanning is dus ook helemaal geen gek idee. Zat er een 10V elco in dan zal 16V of zelfs 25V geen slechte keuze zijn.
    Er kleeft natuurlijk wel een nadeel aan dit voordeel. ;) Die elco's met een hogere werkspanning zijn groter. Je zal dus misschien iets moeten "rommelen" om het goed gemonteerd te krijgen. De simpelste manier is meestal die elco op de print lijmen met een druppeltje seconden lijm en dan de pootjes op de juiste aansluitpunten solderen. Zorg er wel voor dat die pootjes zo kort mogelijk blijven want lange pootjes kunnen weer een nadelig effect hebben.
     
  7. Helicaspar

    Helicaspar

    Lid geworden:
    7 apr 2014
    Berichten:
    93
    Gisterenavond heeft Helidude mijn zender gereanimeerd door er een nieuwe voltregelaar en condensator op te solderen. Hier ben ik echt super blij mee. Helidude, nogmaals hartelijk dank voor je hulp! En alle anderen ook bedankt voor jullie reacties! We hebben volgens mij een 16V 22µF tantaalcondensator gebruikt.
    Ik kan nu weer verder met mijn zender, die ik eerst ga gebruiken voor het calibreren van de ESC's van mijn quad. Als het allemaal goed gaat, kan mijn eerste quad zondag (onder deskundig toezicht ;)) de lucht in bij de Multicopter meeting in Soesterduinen! :cool: :D
     
  8. helidude

    helidude

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Utrecht
    Graag gedaan en jij ook bedankt. :D
    Als je nog wat extra oefening zoekt, kijk eens naar deze simulator.

    Suc6!
     

Deel Deze Pagina