Turnigy nano-tech lipo's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door aproi001, 26 apr 2016.

  1. aproi001

    aproi001

    Lid geworden:
    1 apr 2010
    Berichten:
    293
    Locatie:
    zoetermeer
    Iemand ervaring met deze lipo's heb tot nu toe alleen zippy's gebruikt.
    Maar zoek een lipo met een hogere C rate 35/70.
    Graag jullie ervaringen hiermee!
    Ronald.
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik gebruik ze al jaren dat wil zeggen 2S type van 1000mAh en kleiner.
    Ze doen het prima voor de gemiddelde gebruiker.
    Er zijn nog beter lipos maar daar betaal je aanzienlijk meer voor.
    Ik trek ze niet verder dan 80% leeg en berg ze altijd op op storage niveau (3.8V per cel).
     
  3. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Ik heb er slechte ervaringen mee bij een beetje belasting snel de fut eruit en bol worden
    De gewone turnigy zijn veel beter en houden het langer vol ook dan de zippy's , de nieuwe graphene is nog afwachten maar de resultaten zijn erg goed tot nu toe, het is ook een beetje waarvoor je je lipo's gebruikt
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Bij mij staan de zippy`s ook allemaal wat bol maar presteren nog. De Turnigy`s houden het langer vol en blijven plat en hard. Ik heb ook een paar nano`s en doen het na 4 jaar nog goed maar worden niet zwaar belast. Zoals Adop al zegt, het is waar je ze voor gebruikt.
     
  5. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    5 jaar oude Hyperion 3300 4S, volgas 685 Watt, nanotech 3000 4S met zelfde prop, regelaar, volgas 535 Watt. Ik koop nooit meer een nanotech.
     
  6. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
    Nanotech wetdt gebracht als een nieuwe generatie lipo die veel power levert.

    Ik gebruik ze alleen nog voor waar weinig vermogen nodig is.
    Maar ervaring bij 50A max verbruik en meteen weer opladen met 5C, waardes die dus wat betreft laden zwaar zijn maar gewoon verbruik niet speciaal gezien het max verbruik is:


    Gensace 25C 5000mAh 6 cell
    Geven geen krimp,
    Zelfde geld voor hyperion.

    turnigy 40/50C reeks 5000 6cell
    Worden warmer maar houden het vol.

    Nanotech 25/50C reeks 5000 6 cell
    Bij 2 lipo,s na korte tijd bolling en bij beide cell uitgebrand...,

    Je zult over nanotech de gewone vooral positieve ervaringen zien bij de lichtere belastingen meestal de kleinere lipo,s tot zeg 3 cell.
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2016
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De Nanotech 65C's lijken zich behoorlijk goed te houden. De lagere C-ratings zou ik vermijden, die zin niet zo bijzonder.
    Turnigy 40C cellen over het algemeen erg goed. Zippy's wisselt wel eens wat.
    MyLipo bevalt me ook erg goed, Gens Ace ook wel ok.

    Zorgvuldig omgaan met je lipo's is vaak veel belangrijker dan het merk/type. Tenzij je veel te lichte packs neemt voor je toepassing natuurlijk, en er zit incidenteel ook rommel tussen de packs van de diverse merken..

    Gerben
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik ben bij hk het meest tevreden van zippy compact. Daarnaast gebruik ik veel sls. Zeer tevreden over. Nanotech wordt dikwijls door clubleden verguisd, ik heb er niet genoeg ervaring mee.
     
  9. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Nanotech 25/50C, worden op rcgroups al eens nanopuffs genoemd terecht wat mij betreft). In onze club zijn er weinig mensen die er echt tevreden over zijn. Voor lage stromen zijn ze ok, maar daar hoef je geen Nanotech voor te kopen... als je richting toegelaten continue C waarde gaat, dan zijn ze er snel doorheen, bollen, en hup, afvoeren. Om nog maar te zwijgen van de piek-C-waarde. Zippy en Turnigy voldoen wel.
     
  10. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ik heb zeer goede ervaring met de Turnigy heavy duty series, en dan de 6s1p 5000mAh 60C..
    Deze gebruik in in een 12S setup in mijn 700er heli's.

    Tevens goede ervaring met Zippy Flightmax 6s1p 5000mAh 45C
     
  11. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
    @ jeroen1987, grappig geef ik info over mijn ervaring vergeet ik deze gezien ik hier nu ook mee vlieg: Turnigy heavy duty.....
    Die zijn tot nu toe bij mij ook erg goed.

    Wel geven ze maar 2C charge rate op al lijken ze weinig probleem te hebben met 4C die ik op het veld gebruik.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Sneller laden dan de fabrikant opgeeft hoeft niet direct tot ontploffingen en/of fikkies te leiden. Het zal echter de levensduur van de accu zeer merkbaar verminderen. Je moet niet vreemd opkijken wanneer je accu's in plaats van 1000 cycli bij laden met 1C nu maar 200 cycli zal meegaan omdat je met 4C laad. De fabrikanten waarschuwen hier zeer duidelijk voor!
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een paar duitse Speed vliegers prefereren de SLS Magnum V2.
    Deze ga ik de toekomst proberen.
     
  14. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    Ik heb diverse SLS lipo,s ( Magnum V2 ) en ik hoef ze echt niet meer, de eerste 10 maal hebben ze lekker veel power, maar daarna gaat het heel
    snel naar beneden, ik heb een goede lader maar het spaningsverschil tussen de cellen wordt steeds groter,
    ik heb oudere zippy,s die veel beter zijn, en ik gebruik ze in dezelfde vliegtuigen als de SLS
    Ik heb van de SLS lipo,s maar de stekkers afgeknipt want die rotzooi wil ik niet meer, ben trouwens niet de enigste, op onze club zijn er meer problemen mee
    waar ik heel tevreden over ben is de NVision lipo, kan ze moeilijk krijgen maar ze zijn wel heel goed, mijn NVision lipo,s van 2013 presteren altijd
    nog als nieuw,
    daarnaast is de nanotech en de SLS echt troep, nee voor mij echt geen SLS meer
     
  15. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    De Turnigy Graphene van HK schijnen zeeeer goed te zijn. Hier op dit forum is er al het een en ander over gezegd.

    Hans
     
  16. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    ik wil deze graphene ook maar eens proberen ik wil graag de 3S 2200 Mah proberen maar deze zijn niet op voorraad
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik kreeg nog wat tips;
    1 niet gebruikte lipo's nooit vol wegleggen na een bezoek aan het veld, maar laten zakken tot storage.
    2 nooit helemaal vol laden, maar slechts tot 95%
    Waar liggen de grenzen? Een minuut na het laden gaan vliegen, met een opgewarmde lipo?
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het is beter voor de levensduur van de accu als je hem niet volledig geladen weglegt. Maar als jij de accu oplaad en je vliegt er toch niet mee dan kan je hem best wegleggen als je zeker weet dat je de volgende dag wel er mee gaat vliegen.
    Zelf laad ik m'n accu's altijd tot de bewaarspanning als ik naar huis ga of als ik thuis kom. Dat doe ik omdat ik nooit weet wanneer ik weer zal vliegen. Daarbij komt dat ik eigenlijk alleen in het weekeinde vlieg dus dan zou een accu wel een week blijven liggen en dat is op den duur niet goed.
    Een LiPo kan ze zonder problemen helemaal vol laden. Het verhaal dat je maar tot 95%, sommige zeggen zelfs dat je maar tot 80% moet gaan, is onzin. Ten eerste kan je nooit weten tot hoe ver de accu geladen is.
    Ten tweede is er geen reden voor, alleen allerhande verhalen die nergens door bewijzen worden ondersteund. Het gaat altijd ongeveer als: "Bij ons op de club is iemand die....." Of in de trant van: "De kampioen van ..... doet dat ook en wint altijd."
    Ten derde laden veruit de meeste laders de accu al nooit helemaal vol. Zo goed als alle fabrikanten stellen hun laders af op maximaal 4,2V per cel. De werkelijke maximale spanning van een LiPo cel is 4,235V per cel. De laders worden lager afgesteld om te voorkomen dat per ongeluk een accu eens overladen wordt. Daar kunnen LiPo's echt slecht tegen en het kan onder ongunstige omstandigheden een ploffende accu tot gevolg hebben.
    Dus door die iets lagere spanning zal een LiPo nooit echt 100% vol zijn maar daar net 1% of misschien 2% onder blijven.
    Nog een reden waarom een LiPo nooit echt vol wordt geladen is doordat de laders meestal stoppen met laden wanneer de laadstroom gedaald is tot minder dan 10% van de maximale stroom. Een LiPo is pas echt 100% vol wanneer de laadstroom tot nagenoeg nul is teruggelopen. Dat duurt echter heel lang, zelfs als je met 2C laad kan het nog zeker een uur tot wel twee uur duren voordat de laadstroom zo goed als nul is geworden.
    Al met al zal een LiPo die je met een goede lader laad dus niet echt 100% vol zijn en is het totaal niet nodig om daar zelf nog meer van af te trekken. Dan ga je een grote accu in je model stoppen en gebruik je er een deel niet van. Daar heb je toch de accu niet voor gekocht! Stel je hebt een tank in je auto van 50 liter die doe je maar voor 80% vol want helemaal vol doen "is niet goed" voor de tank. Je rijdt hem ook niet helemaal leeg want dat is ook niet goed voor die tank. Dus gebruik je maar 35 liter van de 50 die er in kunnen. Niet erg economisch!
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2016
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je voor de uitleg Ernst. Ik sta weer een beetje met beide benen op de grond.
     
    jeroen1987 vindt dit leuk.
  20. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Als je echt wil weten hoe om te gaan met Lipo's, kijk hier:
    http://www.stefansliposhop.de/liposhop/Lipo-Leitfaden-FAQ:_:15.html

    Voor mezelf heb ik een "praktijk" document opgesteld aan de hand van deze "bijbel". Daar hou ik me al jaren aan en werkt prima. (stuur me pb met je email en ik stuur je deze toe).
    Ik ontlaad mijn lipo's in storage naar 3,7volt per cel. Doe dit met simpele ontlader: http://www.myrcmart.com/rcx-3in1-ba...oltage-indicator-150w-discharging-p-4767.html Niet omdat ze dan langer meegaan, maar omdat het brandgevaar dan aanzienlijk lager is.

    SLS magnum 4S 4000mah (1 pakket) prima ervaringen mee.
    Turnigy Nano-tech 4S 1000mAh 45c. En deze duw ik regelmatig over de rand (40graden voorverwarmen en dan 30 seconden 54A). Gaat prima. Na 2 jaar intensief gebruik waren ze op.
     

Deel Deze Pagina