Turns van electromotor, hoe zit dat precies?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door DreBo, 27 sep 2003.

  1. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hallo iedereen,

    als bouwer voor werkschepen en secretaris van een vereniging krijg je wel eens wat vragen waar je geen antwoord op weet.

    Zo vroeg mij vandaag iemand hoe dat nu precies zit met de aantallen turns en hun stroomverbruik en welke regelaar er aan moest, en eerlijk is eerlijk ik wist er geen antwoord op omdat ik me nooit in verdiept heb.

    Dit alles voor een gewone boot dus geen speedboot of iets dergelijks.

    Dus graag antwoord op volgende vragen indien mogelijk:

    1 wat zijn turns ?

    2 wat geeft het getal aan?

    3 in welke verhouding staan kracht en turns?

    4 in welke verhouding staan turns en stroomverbruik?

    Het is veel, maar misschien weten we samen meer.

    Alvast bedankt.

    André
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Met "Truns" bedoeld men het aantal wikkelingen die elke spoel op het anker heeft. De meeste elektromotoren ingebruik bij de modelbouwers hebben 3 spoelen. De duurdere wel eens 5.
    Stel een motor heeft 10 turns. Dat betekend dat elke spoel 10 wikkelingen heeft, in totaal dus 30.
    Over het algemeen is het zo dat minder turns meer stroom gebruikt en sneller draaid. Als er meer stroom door een motor kan lopen zal hij ook meer kracht hebben, vooral bij lage toerentallen.
    Er zijn natuurlijk wel bepaalde maxima en minima. Je zal voor een speedboot een motor kiezen met minder wikkelingen (turns) dan voor een sleper. De schroef van een sleepboot draait geen 10000 omw/min.! De schroef van een speedboot draait dat wel.
    Als je een flinke schroef moet aandrijven dan zal je meestal een vertraging gebruiken omdat het motortoerental te hoog is. Als je de schroef rechtstreeks door de motor zou laten aandrijven wordt de motor te zwaar belast en zal hij op den duur doorbranden.
    Elke motor heeft een bepaald toerental waarop hij het beste werkt. Het is het mooiste als je de motor altijd op dat toerental zou kunnen gebruiken wat helaas niet kan. Door de juiste verhouding te zoeken tussen je boot, de schroef en de motor met eventuele vertraging kan je wel een heel eind komen.
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ernst, ik ben niet zo tevreden met de kracht van mijn sulivan startmotor, die heeft problemen met mijn os50 op de heli.
    is het een mogelijkheid om van iedere spoel 1 wikkeling af te halen zodat ie meer power krijgt ?
    stroomverbruik is niet zo interessant want ik start van de startaccu in mijn startkist.
     
  4. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    gerard.nl
    Mij zijn de Sullivan startmotoren, ook de zgn 24 Volt uitvoering, nooit echt goed bevallen. Wil je echt de nodige kracht om vooral grotere motoren te starten, neem dan een Kavan startmotor met ingebouwde vertraging. Heeft een lager toerental,maar isbeduidend krachtiger. Tevens compacter dan de Sullivan.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Gerard,
    In theorie kan je inderdaad 1 of meer wikkelingen verwijderen om zo de kracht te vergroten. Helaas zal dat in de praktijk niet altijd het gewenste resultaat hebben. De werking van de elektromotoren heb ik hierboven behoorlijk versimpeld omschreven. In de werkelijkheid komt er meer bij kijken.
    De sterkte van de magneten is ook van groot belang. Die sterkte is afgestemd op de veldsterkte van de spoelen. Die veldsterkte is afhankelijk van de stroomsterkte. Hoe meer stroom hoe sterker het magnetisch veld. Nu kan een bepaalde hoeveelheid ijzer ook maar een bepaalde hoeveelheid magnetisme geleiden. Net als een tuinslang daar kan een bepaalde maximum hoeveelheid water door. Op een gegeven moment kan je de druk blijven verhogen, tot de slang barst, maar de hoeveelheid water die door die slang gaat wordt nauwelijks groter. Wil je meer water door een slang pompen dan moet je de slang dikker maken.
    Hetzelfde geldt voor het magnetisme. Je kan meer stroom door de spoelen jagen om het veld sterker te maken maar het ijzer van het anker "zit vol" en kan niet meer magnetisme geleiden. Meer stroom zal nauwelijks meer kracht opleveren maar de motor wordt wel bloedheet en kan doorbranden.
    Alles is dus op elkaar afgestemd. Heb je een motor met weinig windingen dan zal het ijzerpakket van het anker erop afgestemd zijn om dat sterkere magnetische veld te kunnen geleiden. Dit gebeurt door meer ijzer te gebruiken of ijzer dat meer kan geleiden, hier zijn heel veel mogelijkheden.
    Wil jij je startmotor sterker maken dan kan je dus proberen om een paar wikkelingen te verwijderen. De kracht zal toenemen maar waarschijnlijk minder dan je zal verwachten. Het stroomgebruik zal toenemen waardoor de startmotor ook duidelijk warmer zal worden.
    Als laatste nog een waarschuwing, als je wikkelingen verwijderd moet je ook opletten dat het anker goed in balans blijft. De motor zal ook harder gaan draaien en trillingen door onbalans worden daardoor alleen maar erger.
     

Deel Deze Pagina