[tutorial] Foto.modelbouwforum.nl foto’s upload en plaatsen

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Satoer, 26 jun 2005.

  1. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    [​IMG]
    Tutorial hoe foto's te uploaden en plaatsen op het forum.

    Tegenwoordig is er een nieuw album om foto’s te uploaden naar het modelbouw forum. Iedereen kan op deze manier zijn eigen “User gallerie” creëren. Hier een tutorial hoe met het album om te gaan.

    Het aanmaken van een account:
    Als eerste moet je je eigen persoonlijke account aanmaken op foto.modelbouwforum.nl

    [​IMG]
    Druk op de registreer knop bovenaan

    [​IMG]
    Vul de registratie informatie in. En druk op “Verzend registratie”

    [​IMG]
    Wacht nu op een mailtje op het account die je hebt aangegeven in de registratie informatie box. Druk op de link om je account te activeren.

    [​IMG]
    Je account is nu geactiveerd en je kan foto’s uploaden

    Het aanpassen van foto’s.
    Foto’s in het album mogen maximaal 75kb groot zijn en een resolutie van maximaal 640 x 480. Veel digitale camera’s spugen veel zwaardere bestanden uit. Het is dus de bedoeling deze bestanden te verkleinen met een fotoprogramma.

    Ik ga een voorbeeld geven met het gratis programma Irfanview om de foto’s tot het gewenste formaat te verkleinen. Het is natuurlijk ook mogelijk met andere programma’s zoals photoshop.

    Irfanview is hier gratis te downloaden: http://www.irfanview.com/
    Installeer het programma en open de foto die je wilt uploaden naar het forum met irfanview.

    [​IMG]
    Kiest uit het “Image” menu Resize/Resample (of druk CTRL+R)

    [​IMG]
    We gaan nu de maximale resolutie instellen. Het plaatje mag maximaal 640 pixels breed zijn en maximaal 480 pixels hoog. Als je 640 bij “Width” (=breedte) invult veranders de “Height” (=hoogte) automatisch mee. Op deze manier blijven de verhoudingen gelijk.
    Komt er nu bij “height” een hogere waarde dan 480 pixels te staan, betekend dat de foto niet de standaard 4:3 verhouding heeft. Geen probleem, vul 480 in bij “Height”. “Width” zal dan automatisch een waarde lager dan 640 krijgen.
    Druk op OK

    [​IMG]
    Druk op “Save as” uit het “File” menu (of druk op S op je toetsenbord)

    [​IMG]
    Je komt nu in het opslaan venster. Selecteer een map waar je normaal je foto’s opslaat, geen een betekenisvolle bestandsnaam, selecteer bij “Opslaan als” “JPG – JPEG Files” en druk op “Options”

    [​IMG]
    Jpeg bestanden zijn gecomprimeerde plaatjes. Hij verkleint de bestandsgrote door grote blokken van min of meer dezelfde kleur als 1 blok op te slaan. Hoe hoger de compressie hoe blokkiger de foto en hoe kleiner het bestand. Het bestand mag maximaal maar 75 KB zijn. Dus het wordt een beetje spelen met de instellingen.
    Hier staat de compressie factor op 80.
    Druk op OK
    En druk op “Opslaan” als je weer terug komt in het “Save Picture As…” venster.

    We gaan nu controleren of het bestand kleiner is als 75kB (Irfanview niet afsluiiten!):
    [​IMG]
    Open een windows explorer (Windowsknop+E) en navigeer naar de foto.
    We zien dat de foto van het voorbeeld te groot is, namelijk 78 kB. De compressie moet dus hoger.

    We gaan terug naar Irfanview, druk weer op “Save as” en gaan via de Options knop opnieuw naar de compressie venster:
    [​IMG]
    zet de compressie nu op 75 (Lagere kwaliteit is hogere compressie) en druk op OK

    [​IMG]
    Controlleer in explorer en we zien dat het bestand nu onder de 67 kB is :D


    Inloggen:
    Ga naar foto.modelbouwforum.nl

    [​IMG]
    Druk op “inloggen”

    [​IMG]
    En log in met je gegevens.

    Albums aanmaken:
    [​IMG]
    Als je deze beheerders knoppen niet ziet:

    [​IMG]
    moet je op de “Beheerdermodus” knop drukken bovenaan

    [​IMG]
    Druk op “Creëer/sorteer albums”

    [​IMG]
    Hier kan je verschillende albums aanmaken.
    Druk op (1) nieuw, geen het album een naam (2) en herhaal stap 1 en 2 tot je klaar bent.
    Druk op “Pas wijzigingen toe (3)

    [​IMG]
    Druk op doorgaan

    Foto’s uploaden:
    [​IMG]
    Druk op “Upload bestand”

    [​IMG]
    Selecteer de foto’s die je wilt uploaden, je kan maximaal 5 foto’s tegelijk uploaden.
    Druk op doorgaan

    [​IMG]
    Als je minder dan 5 foto’s upload krijg je bij het bij het “Foutreport de melding: “2. filename_unavailable Bestand niet opgeladen door POST.” Dit is normaal => Druk op “Doorgaan”
    Als je foto te groot is of de resolutie te hoog krijg je de foutmelding: “1. DSC05399.JPG Overschreden bestandsgrootte in CPG toegestaan.” Je zal de resolutie of bestandsgrote moeten aanpassen en opnieuw moeten uploaden.

    [​IMG]
    Je komt nu in een scherm waar je de gegevens van de foto kunt opgeven. Bij Abum kan je je eigen gecreëerde albums selecteren (rood), of de algemene albums (groen) het heeft de voorkeur om je eigen album te gebruiken. Dit is makkelijker als je later een foto terug wilt zoeken van jezelf.
    Vul de rest van de gegevens in (als je dit wilt) en druk op “doorgaan” Herhaal dit voor alle foto’s

    [​IMG]
    Het is allemaal goed gegaan, druk op “Doorgaan”

    Een foto op het forum plaatsen in een bericht op het forum:

    [​IMG]
    Druk op “Mijn galerij”

    [​IMG]
    Druk op het album waar de foto in staat (je kan op de foto klikken of op de naam)

    [​IMG]
    Klik op de foto die je wilt plaatsen op het forum

    [​IMG]
    De foto wordt nu groter geopend. Klik nu op de foto om hem in een apart venster te openen op originele grote (als je niet kan klikken dan wordt de foto al op originele grote getoond. Doe dan meteen de volgende stap.)

    [​IMG]
    Er wordt nu een nieuw venster geopend met de foto op originele grote. Klik met de rechter muisknop op de foto en seceteer “Eigenschappen”

    [​IMG]
    Secteer de volledige URL waar de foto gelokaliseerd is. En druk op CTRL+C (of klik er met rechts op en “Kopiëren” )

    Plaats deze link op de plek waar de foto in de tekst moet komen met CTRL+V (Of rechts klikken => plakken) en zet voor de link [​IMG]. Let erbij op dat er geen spaties tussen zitten.
    Dus dit:

    Code:
    [img]http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10325/logoairbrush7.jpg[/img]
    Geeft:
    [​IMG]

    :idea: Omslachtig? Het kan sneller. Elk abum heeft namelijk zijn eigen vaste locatie op internet. Zo begint het album van dit voorbeeld account altijd met: http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10325/
    Als je hierachter de bestandsnaam van de foto plakt: http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10325/logoairbrush7.jpg
    Heb je meteen je foto te pakken die je op het forum kunt gebruiken.


    Als er "normal_" in de bestandsnaam staat bv:
    http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10325/normal_logoairbrush7.jpg
    Dan heb je dus niet de volledige grote van de foto!! Je hebt dan de laatste stap niet gedaan: Op de foto klikken zodat de foto van volledige grote in een nieuw venster geopend wordt.
    Je kan ook simpelweg "normal_" uit de bestandsnaam weg halen om de volledige resolutie foto te linken.

    Succes!
    Groetjes Michel
     
  2. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    :thumbsup:

    Robert
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Had er weer eens niets te doen ;) Goed werk !!!

    (Idee om dit in ieder forumitem sticky te maken ?)
     
  4. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    :D satoer bedankt werkt nu goed.
    1 maar ik begin altijd gewoon op het forum en niet op de startpagina.
    vandaar dat ik hier niets kon vinden .
    geen linkje of zoo maar het werkt nu bedankt
    groeten wiebe
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    uitstekende tutorial michel !
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Idd! (die link is aangepast)
     
  7. steven.

    steven. Guest

    Ik wist al een tijdje hoe het moest, maar ik wou je toch even een dikke proficiat wensen met deze prachtige tutorial ! :p
    Als iemand nu nog niet weet hoe het moet :lol: ...

    Heel mooi :wink:
    Grtz Steven 8)
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Superhandig d.m.v. slechts rechtmuisklik op te verkleinen fotobestand:
    http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
    -> Image Resizer

    Directe link:
    http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exe
     
  9. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    krijg foutmelding tijdens aanmelden op foto forum, 'Warning your browser does not accept script's cookies', iemand een idee om dit op te lossen
     
  10. Corally

    Corally

    Lid geworden:
    16 jul 2005
    Berichten:
    1.084
    Locatie:
    Vlissingen
    Bedankt voor de uitleg :)
    Alhoewel ik in het begin niet snapte hoe je op die pagina kwam mischien had je dat er beter nog even bijgezet.
    Ik kan nu eindelijk mijn fototjes erop zetten :)
     
  11. bennieboy90

    bennieboy90 Guest

    ik vindt het maar een gedoe zeg
     
  12. Willem_Jan

    Willem_Jan

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    1.249
    Locatie:
    Knesselare
    Michel, is er ook nog een mogelijkheid ze "clickable" te maken ?

    De oude manier werkt namelijk niet meer:

    Code:
    [url=http://www.blaat.com/plaatje.jpg][img]www.blaat.com/plaatjeklein.jpg[/img][/url]
    
    Ik heb even in een oud foto-draadje van me gekeken, met als datum ergens in maart toen er nog sneeuw lag. Ik weet zeker, dat het gewerkt heeft maar dat doet het niet meer.
     
  13. pinheadoss

    pinheadoss Guest

    Bedoel je dit met clickable :?:

    [​IMG]

    Dit is de code zo als ik hem plaats:

    [​IMG]


    Gr Emiel
     
  14. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Schitterend, nu zal het wel bijna bij iedereen lukken. Waarom wordt dat niet bij FAQ"s gezet? Want zoals terecht opgemerkt wordt, het is wel een heel gedoe, en als het in de FAQ staat, is het als het ware een handleiding, en kunnen alle draadjes hierover in de toekomst vermeden worden.
     
  15. jerino

    jerino Guest

    ik zie nergens upload bestand of beheerder modus , kan er mij iemand helpen ??
     
  16. jerino

    jerino Guest

    ok ik heb het al gevonden :d
     
  17. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    Satoer,

    Inderdaad, dit is een schitterende handleiding...
    Opgesteld volgens de regels der kunst

    Mischien in de handleiding nog een bijlage vermelden?
    "hoe een avatar uploaden" ...

    groeten
    steffe
     
  18. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Zeer Strak!!!
    Maaaaarrrr..... hoe krijg ik mijn album onder het kopje "Schepen" ?

    Greetings,
    Luit
     
  19. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
  20. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Wat mij altijd verbaast is de scherpe foto's die een aantal mensen hier kunnen plaatsen.
    Zodra ik m'n foto's in irfanviewnaar 640x480 resized holt het met de scherpte achteruit.
    Daarnaast zijn ze dan ook nog eens te groot (105kb) en als ik ze dan nog kleiner maakt lijkt het wel of ze door een jampot bodem gemaakt zijn.
    Ben al twee avonden bezig om er wat foto's op te krijgen.
    Wie weet raad??
    (Ging vroeger veel makkelijker naar mijn idee)
     

Deel Deze Pagina