[tutorial] hoe maak ik mijn dolgedraaide schroeven los?

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door neoblader, 15 jan 2006.

  1. neoblader

    neoblader Guest

    Hoi,

    Ik had bij mijn savage een probleempje, de vorige eigenaar heeft namenlijk de kop van een boutje dolgedraaid en de bout zat nog eens erg vast ook.
    Geen leuke bedoeling natuurlijk, maar ben je nou een modelbouwer of niet. Hier de oplossing om zo''n vervelend boutje los te halen.
    Kan je niet goed met elektrisch gereedschap overweg, vraag het dan even aan iemand die wel hoe zo'n apparaat werkt!!


    [​IMG]
    De boosdoener
    pak nu je dremel of ander slijp apparaat bij de hand en zoek ook een schroevendraaier met een lekker grote kop



    [​IMG]
    De machine die mijn dag weer goed gaat maken


    [​IMG]
    De schroevendraaier


    [​IMG]
    Maak nu met de dremel of een ander slijp apparaat een sleuf overdwars in de kop van de schroef. maak hem niet te groot maar mooi passend voor de grote schroevendraaier die je eerder hebt gepakt


    [​IMG]
    Als het goed is ziet je bout er na het slijpen ongeveer zo uit


    [​IMG]
    Draai vervolgens met de grote schroevendraaier de bout eruit


    [​IMG]
    Tada :p :lol:



    Ik hoop dat jullie allemaal een wijze les hebben gehad.
    Rember, Safety first dat betekend dus dat je een bril op moet doen tijdens het slijpen en dat je niet gaat slijpen naast een jerrycan brandstof.

    M.V.G.
    Tjeerd
     
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Handig!, maar ik denk wel dat dit al onder de noemer", algehele (modelbouw)wijsheid valt....
     
  3. neoblader

    neoblader Guest

    inderdaad, dit is een oude truc, maar niet iedereen op dit forum is oud ;)
    en ook om weer eens wat toe te voegen aan het archief van dit forum ;)
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    toch zijn er genoeg die om zoiets vragen en dan is deze tutorial een mooie verwijzing.

    thx

    ps uiteraard kan je zo ook prima dolle imbus schroeven loshalen.
     
  5. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    nog een vraag jij laat het nu zien bij een niet verzonken schroef. maar hoe wil je dit doen bij een verzonken schroef in allu.
    zonder het chassie ook te beschadigen met een sleuf
     
  6. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb met mijn dremel schijfjes al menig model gered. :p Erg handig apparaatje.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij een verzonken schroef in het chassis doe je hetzelfde, je zult een sleufje in het chassis voor lief moeten nemen.
     
  8. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    of een kleiner (al afgeslepen) schijfje gebruiken. Dat kan je een gleufje maken dat net groot genoeg is om de bout los te draaien. Daarna kan je hem weer vervangen als je wilt.

    Ik gebruik deze truc om cd-spelers enzo open te krijgen. Daar zitten altijd van die irritante mini-sterschroefjes in. (mini-sterschroefjes met streepje maar, anders klinkt het zo stom :D )
     
  9. NickRc

    NickRc Guest

    Erg handig zo'n turtorial!!
    Toevallig had ik precies hetzelfde afgelopen zaterdag, de kop van mijn schroef was ook helemaal dol dus kreeg ik hem er ook voor geen mogelijk uit.

    Uiteindelijk wel los gekregen maar niet op de manier waarop het zou moeten. Toch wel handig zo'n Dremel.

    Nick 8)
     
  10. bennieboy90

    bennieboy90 Guest

    en Als je een verzonken schroef het , op een Plastic bodemplaat van electro ?.

    en ik me bodemplaat niet wil besnijden met me dremel ?
     
  11. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
     
  12. JenS

    JenS Guest

    en een schroef van je koelkop dan....?
     
  13. ja, dan zal je toch echt iets anders moeten zoeken...
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Die is lastig, de enige truuk die ik ken is van opzij tussen de koelribben door de kop van de bout afslijpen of zagen
     
  15. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Wanneer je echt alles geprobeerd heb, dan is het tijd voor grof geweld. Neem een oude smalle steekbeitel [liefst 1 met doorlopend metaal door het handvat] slijp deze op de juiste breedte en helemaal scherp. Zet de beitel op de kop en geef een flinke tik met een hamer zodat er een sleuf in de schroefkop ontstaat [evt, weer scherp-slijpen en herhalen] draai dan met de beitel de schroef los. Een oude stevige geslepen schroevendraaier met doorlopend metaal in het handvat, kan ook het werk doen. Uiteraard is de beitel nadien alleen hier nog maar geschikt voor.

    m.vr.gr. Per
     
  16. cody

    cody

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    152
    Locatie:
    Heerlen
    Er bestaan ook linkse tappen, je boort dan een gaatje in de schroef, diameter afhankelijk van je tap die je gaat gebruiken. Daarna draai je de tap in het geboorde gat en als het meezit lukt het om op die manier de schroef los te krijgen
     
  17. Bij een verzonken imbus kan je dit doen.

    Pak een oud L vorming imbus tooltje die past in de imbus maakt niet uit hoe groot als die maar erin kan. Doe dan een drupje of meer secondelijm in de imbus dan dat tooltje erin. Tijdje wachten totdat die ECHT GOED droog is. Dan draaie en je hebt hem eruit.

    1 ding, dat tooltje kan je dan niet meer gebruiken of je moet er stukje afhalen.

    Cees
     
  18. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Als je toch gaat boren, neem een iets grotere boor dan de diameter van het schroefdraad, en boor de schroefkop weg. Pas wel op, met zacht materiaal waarin de schroef verzonken is, schiet je per ongeluk door met boren, dan wordt het gat ineens onverwacht groot.

    m.vr.gr. Per.
     
  19. Roel

    Roel

    Lid geworden:
    4 jul 2003
    Berichten:
    404
    Locatie:
    Drunen
    Wat ook kan is de kop van de schroef eraf boren.
    Een schroef die makkelijk doldraait is dus ook niet van sterk metaal en dus makkelijk weg te boren.

    Vestandig is wel om het op een of andere manier in een kolomboor te doen om problemen te voorkomen, vereist meestal ook wel wat demontage omdat je anders je onderdeel niet goed vast krijgt.

    Deze truc werkt dus wel met een koelkop van een nitromotor
     
  20. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    mijn tip.
    voor inbusbouten[binnenzeskant] een tork bitje er in slaan en met een beetje geluk losdraaien.
    lukte goed bij een 1op1 motor natuurlijk de uitlaatbouten in de kop.
    groeten wiebe.
     

Deel Deze Pagina