[tutorial] hoe maak ik mijn dolgedraaide schroeven los?

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door neoblader, 15 jan 2006.

  1. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Delft
    je kan ook nog met een bijtel tegen de zijkant van de kop aan tikken, onder een hoek, zodat die doro de klap(pen) lostrilt. als je er niet te veel loctite of zo onder gedaan hebt dan al de schroef meestal wel verder met de hand los te krijgen zijn. je kan ook nog bij een niet verzonken imbus een oude kniptang pakken (liefst een die neit al te scherp meer is) ene punt in de kop steken, 1 punt er bijten laten, vastknippen en draaien.
    zaag nooit de kop zomaar af, dan krijg je namelijk heel moielijk de rest van de schroef er nog uit. (meestal, soms is het anders, maar meestal)
     
  2. ben-ben-00

    ben-ben-00

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    2
    Hey ik vroeg me af als je het zou laten uitboren door een garagist zou je dit dan veel kosten want ik heb namelijk een groot gebrek aan materiaal in huis en hier in west-vlaanderen zitten er toch brommerzaken zat dus iemand die een prijs weet ?
    alvast bedankt,
     
  3. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.548
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Dat weet je zelf het beste , gewoon naar een garage gaan en vragen , wij weten niet de huidige of actuele prijzen bij jouw in de buurt ......Meestal bijten ze niet
     
  4. ben-ben-00

    ben-ben-00

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    2
    danku rob maar ik vandaag zit het er voor mij zeker niet meer in om nog langs te gaan daarom had ik graag een plus minus prijs geweten om te weten hoeveel ik moet mee nemen. maar ik ging dit sws eens vragen aan mijn garagist xd
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    25.848
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor 2 tientjes heb je al een dremel-kloon en dat is echt een must om te hebben als modelbouwer.
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.726
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Idd, betere investering kan je niet hebben, nou ja de digitale multimeter van 7 euro.. is ook een erg goede!
     
  7. EmielL

    EmielL

    Lid geworden:
    30 mei 2012
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Wilnis
    Soms, als je een beetje geluk hebt, kan je ook zonder dremel een heel eind komen. Ik was m'n XRay NT1 aan het opkuisen om deze te kunnen gaan verkopen en natuurlijk zijn er dan altijd een paar schroefjes die netjes vast zitten met locktite, en in geen jaren los geweest zijn. In dit geval dus die van de motor mount (het systeem bij XRay is zo dat de mount uit 2 delen bestaat en het onderste deel kan permanent op de bodemplaat vast zitten). Ik was er al wat bang voor, en ondanks goed passend gereedschap en deskundig gebruik hiervan toch de schroef dol weten te draaien. Een gleufje dremelen is zo gedaan, maar het is zo makkelijk daarmee rond de schroef ook schade toe te brengen.
    Goed, om een lang verhaal nog langer te maken... wat heb ik nou gedaan? Ik heb met een soldeerbout het schroefje even warm gemaakt; de locktite wordt hier minder sterk van en het uitzetten van de schroef geeft 'm vaak net iets meer bewegingsvrijheid. Daarna heb ik een torx bitje gepakt van net iets meer dan die 2 mm en die met wat kracht in het uitgelubberde gat gestoken. Omdat de torx bit net iets groter is had deze wel grip op de schroef, en kon ik hem daarna gewoon los draaien.
     
    Tomberland vindt dit leuk.
  8. rens van breukelen

    rens van breukelen

    Lid geworden:
    7 mrt 2015
    Berichten:
    72
    Locatie:
    somewhere in gouda
    iemand een idee hoe je dolgedraaide schroefjes van een koelkop losmaakt? daar kom je namelijk niet echt makkelijk bij met een dremel...
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    25.848
    Locatie:
    Sassenheim
    De kop van de schroef weg boren
     
    Roemer1 vindt dit leuk.
  10. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Bovenstaande vind ik ook een hele goede tip! Onlangs heb ik namelijk ongeveer hetzelfde moeten doen om een stelring los te kunnen krijgen op een van de geleidepennen van mijn gas/rem servo. De stelringen kunnen over de geleidepennen schuiven van bijvoorbeeld een gas/rem servo om de aanslag punten en dergelijke in te stellen. Echter was in mijn geval zelfs na het verwijderen van het stelschroefje met inbus (zwart schroefje), de stelring zelf met geen mogelijkheid te verschuiven. Vanuit de fabriek was waarschijnlijk behoorlijk wat locktite gebruikt op de stelschroefjes waarmee de stelringen op de geleidepennen gemonteerd zijn, waardoor waarschijnlijk ook wat locktite op de geleidepen zelf terecht is gekomen. Met als gevolg dat de stelring dus bij wijze van spreken door de locktite op de geleidepen gelijmd was en niet meer wilde schuiven over het stangetje. Het enige wat ik kon bedenken was inderdaad mijn soldeerbout pakken, hem op 350 graden zetten, een flinke stift op de voorkant zetten die het gat van de stelring goed op vult en even wachten. De stelring kon ik na enkele seconden zo weer verschuiven. Werkte geweldig! :koud:
     
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.363
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Iemand een suggestie?

    [​IMG]

    Het is M2,5. De kop was geheel uitgevreten en die heb ik uitgeboord, in de hoop dat het draadeind iets boven het gat uit zou steken. Helaas, pindakaas. Het boorgat zit redelijk in het midden, dus ik wil proberen uit te boren... Betere suggesties welkom!

    Hugo
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.070
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    kunststof behuizing veronderstel ik? Een schroef krijg je daar toch altijd uit?
    Voor grotere diameters heb ik nog bv M6 uitgeboord op 4.5 om dan terug M5 in te tappen. Maar M2.5 laat al niet veel meer toe... Eventueel met 2 boren en 2.5 tappen, als je zo'n tap hebt..
    Lastig..
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    25.848
    Locatie:
    Sassenheim
    Een vervangend diffhuisje zal amper wat kosten....

    Als je een versleten slijpschijfje (kleine diameter) bij de dremel hebt kan je met minimale schade aan het diffhuisje een sleufje in slijpen.
     

Deel Deze Pagina