Tweagle info draadje

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Frans Bal, 26 feb 2015.

  1. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Recent heb ik een "gebruikte" bijna vliegklare Tweagle gekocht en ben nu bezig met het afbouwen. Bij het model zaten 2x DS281 voor de ailerons en 2x DES428 BB MG voor hoogte en richting. Nu is de romp van de Tweagle best ruim, echter de DES428 servo's zijn redelijk hoog en staand monteren gaat niet (makkelijk). Op het Duitse modelbouwforum een hele leuke oplossing gezien voor het monteren van servo's in een Tweagle romp. Op basis hiervan met een 3D-CAD programma een ontwerpje gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De aileron servo's worden in het houdertje geklemd, de servo's voor hoogte en richting worden voorzien van krimpkous en gelijmd.

    De onderdeeltjes zijn bijna klaar (met de CNC vijl gemaakt)

    Frans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ziet er sjiek uit Frans! Kunnen we deze units in het vervolg bij jou bestellen? Zet die vijlarm maar alvast aan!
     
  3. DutchRC

    DutchRC Guest

    Dat zier er inderdaad mooi/slim/netjes uit :)
     
  4. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dit lijkt je nu typisch iets om te (laten) 3D-printen.
     
  5. dwarswind

    dwarswind

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Arnhem
    Op RC-network.de is een "Tweagle DLG baubereicht" draadje. Vanaf post #58 is er ook een mooie servo montage oplossing.
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Precies dat is het voorbeeld, onder het motto, beter goed gejat dan slecht verzonnen,

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het steuntje is klaar en alles past goed.
    De DS281 servo's zitten goed vast zonder speling.
    Na het nodige passen en meten het steuntje in de romp gelijmd, morgen verder.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. dwarswind

    dwarswind

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Arnhem
    Mooi bedacht en uitvoering Frans!
     
  9. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    netjes gemaakt flugmeister !
     
  10. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Voor je hoogteroer heb je heel weinig uitslag nodig, maar het is wel handig als je toch flink down kunt geven bij het vlakleggen na de lancering. Ik heb de servoarm voor het hoogteroer dan ook scheef op de servo gezet zodat ik vrij weinig up uitslag krijg, maar de down uitslag trekt hij tot aan de staartboom. Een soort van mechanische differentieel uitslag dus. Voor de Tweagle is het de moeite waard om dit te doen vind ik.

    Succes met de verdere inbouw!
     
  11. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    volledig mee eens.
    To Frans: Hoe zet je die andere 2 servo's nu vast. Lijmen?
     
  12. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zo, het steuntje zit vast in de romp.

    [​IMG]

    Monteren van de servo's is werkelijk een fluitje van een cent. Servo's in het steuntje drukken, deksel erop, schroefjes vastzetten. Loshalen in omgekeerde volgorde. Snoertjes ook gelijk netjes.

    [​IMG]

    Jorn,
    Ja, dat verhaal over de gedifferentieerde hoogteroer uitslag ken ik. Dacht het ergens te hebben gelezen of je het horen vertellen. Dacht dat de reden was dat je op jouw zender niet per kant de uitslag kon instellen. Nu heb ik het servo armpje gewoon recht staan, maar ik heb voldoende uitslag op maximaal down en up kan ik instellen.

    Alex,
    Ja, de andere twee servo's zijn gelijmd.
    Na de juiste positie t.o.v elkaar bepaald te hebben heb ik ze met dubbelzijdig tape op elkaar gezet. Hierna met een klein beetje hotmelt de servo's gefixeerd tegen onderling schuiven of verdraaien. Dun dubbelzijdig tape zit namelijk niet echt super vast;)
    Dan een krimpkous eromheen en op het steuntje gelijmd. Mocht er een servo kapot gaan is deze redelijk eenvoudig te verwisselen, gewoon de krimp kous opensnijden.

    Na wat passen en meten met het inschuiven met het ballast zit de ballast buis er inmiddels ook in.

    [​IMG]

    Schiet lekker op.

    Welk gewicht ballast gebruiken jullie?

    Groet

    Frans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    30 en 60 gram is meestal voldoende.
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    De mechanische differentiëring is gunstiger omdat je dan toch de volledige servo weg gebruiken kan wat de nauwkeurigheid van je besturing ten goede komt.
    In alle omstandigheden is het aan te raden de stand van heveltjes op de servo én op de roeren zodanig te plaatsen dat de volle uitslag van je roeren (hoeft niet altijd symmetrisch te zijn) overeenkomt met vrijwel de volle uitslag van je servo.
    Met moderne zenders is het gemakkelijk te doen, ook kan dan de middenstand van je roer dus best overeenkomen met een servostand die electrisch uit het midden staat.


    Rick
     
  15. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zoals Rick ook al omschrijft heb ik geleerd dat je moet proberen eerst mechanisch een oplossing te vinden, de zender is meer voor fine-tuning. Ik vlieg met een Cockpit SX, die erg veel kan, maar mijn inziens enorm lastig is om te doorgronden. Misschien dat het wel kan, maar het is mij niet gelukt. Zoals ik het nu heb ingesteld vliegt het redelijk goed.
    Let op: gebruik hele kleine uitslagen op alle roeren. Hij is veel gevoeliger dan je misschien gewend bent.

    Ik heb 20 gram, 30 gram 60 gram en 90 gram. Ik had ook 120 gram maar dat was echt overdreven, zelfs de 90 gram is wat aan de zware kant, misschien maak ik nog eens een 80 of 75 gram.

    Ik ben wel aan het nadenken over een systeem om snel, gemakkelijk en gezekerd een beetje extra ballast in de neus te plaatsen. Bij turbulente omstandigheden wil je soms geen ballast plaatsen, maar wel meer gewicht in de neus hebben. Iemand een goed idee?
     
  16. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Ik schuif altijd een stukje lood (of een deens muntje) tussen ontvanger en accu. theoretisch kan het bewegen maar dat doet het nooit. Nog nooit een stukje lood achter uit de romp hoeven halen dus is het zeker genoeg.
     
  17. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja klopt best om een zo veel als mogelijk van de servo weg te gebruiken.
    Positief voor de nauwkeurigheid en de eventuele speling op de servo heeft dan minder invloed.

    Volgens de handleiding op Alex zijn website:
    Ailerons, 10mm op neer.
    Richting, 13mm L/R
    Hoogte, max down, 5 mm up.

    Remmen staat er niet op maar 45 graden ok?

    Frans
     
  18. BarnOwl

    BarnOwl

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Aerdt
    Ik vind dit wel een hele mooie oplossing zo. Misschien nog wel beter dan wat ik tot nu toe heb gezien op de Duitse en andere forums.
    Goed en snel zelf te maken, past keurig in de romp en de servo's zijn bij geval van service/vervanging eenvoudig te demonteren. Ik zie dat de voortse twee in een krimpkous verlijmt zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Rijswijk
    Netjes hoor! Maar waarom de voorste twee servo's ook niet zo mooi opgesloten als de achterste twee? Het integreren van het ballast gaatje zou ook mooi meegenomen kunnen worden.

    Al met al heel wat fraaiere dan mijn inelkaar gelijmde/geprutste versie ;-)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb in de cruise en de thermiek fase de uitslag op alle roeren nog kleiner gemaakt. Vooral de uitslag op het hoogteroer mag behoorlijk klein zijn als je aan het thermieken bent. Ik gebruik de thermiekfase trouwens alleen maar als ik echt in een lekker bel zit, maar vaak gebruik ik hem helemaal niet eens.

    De remflaps heb ik maximaal ingesteld ik denk dat het wel meer dan 45 graden is bij mij, meer richting de 60graden. Ik heb hem op een knuppel zitten in trek naar behoefte meer of minder flaps.

    Heel belangrijk zijn de snapflaps! Lekker veel instellen, ik geloof dat ik wel 40 of 50% heb ingeprogrameerd. dit verbeterd het bochtengedrag aanzienlijk.
     

Deel Deze Pagina