Twee dezelfde pakketten laden.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door monsieuravion, 3 mrt 2018.

  1. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi,
    Ik ben sinds kort in het bezit van een Paramoteur van Opale. Geweldig. Maar deze mag/moet soms nogal wat gewicht meenemen om goed te vliegen. Ik wil nuttig gewicht gebruiken.

    Nu had ik het idee om pakketten te maken van absoluut dezelfde lipo's van twee maal drie cellen van 4000 en 5000 mAh 30C. Deze heb ik in mijn bezit en zijn altijd gelijktijdig geladen.

    Kan ik dit doen, of maak ik ergens een denkfout? 1520077253234811838945.jpg
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Als je die pakketten parallel zet en altijd parallel houdt kan dat zonder problemen. Je moet echter nooit pakketten met verschillend aantal cellen parallel zetten. Geen 3S en 4S parallel bijvoorbeeld, dat geeft gegarandeerd problemen, rooksignalen en zo. ;) Je moet alleen iets vinden voor de balans aansluitingen. Het mooiste is als je die tijdens het laden ook parallel kunt zetten, dan zijn en blijven alle cellen zo veel mogelijk gelijk.
    Als je de pakketten in serie gaat gebruiken zal het zo goed als zeker fout gaan, niet doen dus! Pakketten in serie zetten moet je alleen doen met nieuwe en echt 100% gelijke pakketten. Dus geen 4000mAh en 5000mAh maar beide 4000mAh of 5000mAh. Je moet ook nooit twee pakketten van verschillende types of merken in serie zetten.
     
  3. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt. Ik dacht wel dat ik het zo moest doen maar twijfelde. Ik heb inderdaad 2 x 3000 mAh, 2x 4000 mAh en zover en steeds twee van het zelfde merk.

    Mijn vraag is ook of ik uit de voeten kan met een parallel charching board. Maar ik weet niet wat voor een. Ik kan over de werking maar weinig vinden. Ik heb er wel gevonden op Banggood en Hobbyking. Verspaget hier verkoopt ze helaas niet.
     
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Een parallel board doet niets anders dan de aangesloten accu's parallel aansluiten op de lader. Ook de balanceer aansluitingen worden parallel aangesloten zodat beide accu's naar dezelfde toestand gebracht worden. De betere boards zijn voorzien van zekeringen en poly fuses. Die moeten brand voorkomen op het moment dat je een aansluitfout maakt.
    Ik gebruik parallel laden heel veel, maar je moet er je kop altijd goed bijhouden, een fout is snel gemaakt. Sluit alleen accus aan met dezelfde chemie, hetzelfde aantal cellen en dezelfde laad toestand. Ik meet de accu altijd voordat ik hem aansluit met een lipo checker. Als de cel spanningen van alle accus die ik wil laden binnen 0.1 V van elkaar liggen is het veilig.
     
  5. Bart_K

    Bart_K

    Lid geworden:
    28 jan 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Wateringen ZH
    Ik vlieg zelf ook met een opale oxy met een backpack xs2 en daar moet vaak aardig wat gewicht in mee (zeker op het strand, is soms echt hard werken tegen de luchtstromen in). Ik vlieg hem op 3S5000 maar neem vaker tijdens het vliegen nog een tweede 3S5000/3S2800 mee de lucht in. De accus is dan eerst balast totdat hij 'leeg' is en dan stap ik over op bet andere pakket. Vliegtijden van meer dan 1,5hr red ik makkelijk op een lading. De xs2 heeft de ruimte om de in totaal 6S5000 te kunnen plaatsen.

    Parallel opladen gaat prima mits inderdaad dezelfde pakketen, het risico van verder dan 0.1v afwijking kan serieus zijn maar ik heb daar nog nooit problemen mee gehad als het verschil groter is.
    Ik breng mijn packs wel altijd terug naar storage en zal nooit een zo goed als vol en een aardig leeg pakket tegelijk laden.

    Er zijn el-cheapo boards die prima functioneren en er zijn el-cheapo boards met zekeringen per pakket die ook prima werken maar dan toch net wat veiliger in gebruik zijn. Als je nog moet zoeken zou ik daar voor gaan.

    Dit artikel "https://www.rchelicopterfun.com/parallel-lipo-charging.html" kan je wel verder op weg helpen met aanvullende achterliggende info.
     
  6. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb de Hybrid 3.0 met Lucas en de backpack. Bij elkaar bijna 3,5 kg. Dus met wat wind, zeker aan het strand, moet ik heel wat gewicht meenemen om snelheid op te bouwen. De bedoeling is te vliegen met 6 cellen. Ik heb pakketten van 3, 4,,5 en 6000 mAh en pakketten van 3 cellen van 4 en 5000 mAh. Deze gebruik ik voor mijn Bullix en Stunt van Hacker. Dus samen wordt dat dan 8 en 10.000 mAh.

    Zou iemand mij kunnen zeggen welk board van Banggood bijvoorbeeld geschikt en veilig is? Vast bedankt voor het meedenken.

    Groetjes, Erik
     
  7. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
  8. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    En kan daar ieder balance stekkertje in? Want dat kan ik bij geen enkel board zien of lezen. En kortsluiting vind ik altijd zonde van de spullen.
     
  9. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Hij is gemaakt voor balanceer pluggen met JST-xH pluggen. Andere met dezelfde pitch passen misschien ook wel.
     
  10. Bart_K

    Bart_K

    Lid geworden:
    28 jan 2018
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Wateringen ZH
    Op de welbekende HK site zoeken naar:
    Safe 40A Parallel Charge Board voor 4 Packs 2 ~ 6S (XT60)

    Die andere van BG ziet er wel gelikt uit, maar daar is de prijs ook naar..

     

Deel Deze Pagina