Twee voedingen (12V/0-14V), serieel schakelen mogelijk?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Igwe Aneke, 30 apr 2004.

  1. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Ik heb een regelbare trafo van een trein met spanningsbereik 0-14V en deze is net niet genoeg om met een langere draad (0.3mm/1m) schuim te kunnen snijden. :(
    Om net iets meer spanning beschikbaar te hebben vraag ik me af of ik deze trafo in serie kan verbinden met een andere constante 12V trafo die ik nog heb liggen. Is dit mogelijk? (Zodat de spanning min. 12V is en regelbaar van 12-26V.) :?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Jonathan ,

    In principe is dit mogelijk maar let wel op dat beide voedingen gelijkspanning afgeven. Als je treintrafo wisselspanning afgeeft gaat het fout!
    Ook moeten beide voedingen de benodigde stroom kunnen leveren. Voor zover ik mij kan herinneren kunnen de meeste treintrafo's niet veel meer dan 1Amp leveren en dat is vrij weinig voor een snijdraad. Voor mijn snijdraad heb ik ongeveer 3Amp bij 20Volt nodig. Ik heb hiervoor een 220V regeltrafo en een 220V/30V trafo. Met de regeltrafo regel ik de 220V naar de "gewone" trafo en daarmee de 30V uitgang van die trafo. Dit werkt uitstekend en is ook heel goed regelbaar. Ik kan de draad nu net zo heet maken als nodig is om een goed snijresultaat te krijgen.
     
  3. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Beide voedingen zijn in ieder geval gelijkspanning. De regelbare (trein) trafo kan inderdaad maar 1A leveren. De 12V kan trouwens 3A leveren.
    Maar ik begrijp dat ik het in ieder geval gewoon kan proberen? :)
     
  4. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Dit gaat dus niet werken! Serieschakeling is alleen mogelijk met gelijke vermogens.

    Groetjes Hans.
     
  5. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Daar was ik al bang voor. :sad:
    Iemand anders een idee om aan een goedkope 0-30V regelbare voeding te komen?
     
  6. Guest

    Guest Guest

    Serie schakelen?

    Ik weet niet wat voor een draad het is, maar met dit draadje heb je volgens mij meer stroom nodig, niet meer spanning.
     
  7. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Klopt helemaal. Maar als het vermogen van de trafo te klein is, stort de spanning in elkaar, waardoor er dus minder stroom loopt. Er is gewoon een trafo nodig met voldoende vermogen om de spanning te kunnen handhaven. Wat Ernst al opmerkte, hier zou een variac met een zware 24 volt trafo de beste oplossing zijn. Probeer het eens op Marktplaats in de rubriek gezocht.

    Groetjes Hans.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    @Hans,
    De voedingen hoeven NIET van gelijk vermogen te zijn. Het probleem is dat de maximale stroom die je kan trekken gelijk is aan de maximale stroom van de kleinste voeding. In dit geval is het dus maximaal 1Amp. De 12V voeding wordt dan maar voor 1/3 belast maar dat geeft niet. Ga je toch meer stroom trekken dan zal de beveiliging van de trein trafo ingrijpen of de trafo geeft de geest.

    @Rob,
    Het klopt dat hij meer vermogen nodig heeft maar dat kan je op drie manieren verkrijgen. Spanning verhogen, de stroom verhogen of beide verhogen! Als er bij 12V nog niet voldoende stroom loopt MOET je de spanning wel verhogen om de stroom ook hoger te krijgen en op die manier het vermogen hoger te krijgen.
     
  9. Guest

    Guest Guest

    Afhankelijk van het soort draad dat hij gebruikt zal een 12V voeding meer dan genoeg zijn... (denk ik)

    Voor dit soort toepassingen kan je het best met een geschakelde voeding werken. Dat wil zeggen een schakeling welke met pulsbreedte het vermogen regeld, dit scheelt dan weer in het opgenomen vermogen en zal wat gunstiger zijn voor je gebruikte voeding. Om nu juist advies te kunnen geven moet ik weten wat voor een draad er gebruikt wordt of even de weerstand van de draad meten zodat er wat gerekend kan worden.
     
  10. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    @ Rob: Ik maak gewoon gebruik van 0.3mm Graupner snijdraad (#849).
    @ Hans: dank voor de tip van marktplaats.nl Ik ben daar een goedkope regelbare voeding (0-30V DC 0-3A) tegengekomen. :D
    [​IMG]
    Precies wat ik zocht. :D

    Heren, bedankt voor de reacties. :)
     
  11. Guest

    Guest Guest

    Product information
    Roll/ring with 5 m. wire 0,3 mm; For voltage 3,5 V; For thermo saw 845


    Ik kan even niet vinden wat de weerstand van het draad is, maar zoals je ziet in de Graupner beschrijving heb je niet meer dan 3,5V nodig.

    De voeding welke je laat zien is is 3A.

    3,5V / 3A = 1,67 ohm

    Mocht de weerstand van de draad lager zijn wordt je stroom hoger, de voeding van je plaatje is beveilgd en begrenst de stroom op 3A of minder, afhankelijk van je stroominstelling.

    Mocht je met deze voeding geen succes hebben dan kan je deze toch gebruiken als je gebruikt maakt van geschakelde stroombron. dan hoeft je voeding ook niet zoveel te dissiperen (wordt minder warm).


    Laten we aannemen dat je 3A nodig hebt;

    max. vermogen voeding 30V x 3A = 90VA
    3,5V x 3A = 10,5VA
    90VA - 10,5VA = 79,5VA 79,5VA WARMTE!!!!


    Bij een geschakelde stroombron wordt alleen dat vermogen erin gestopt wat nodig is. Bij een rendement van 100% 90VA / 3,5V = 25,71A
    Nou is 100% niet mogelijk dus laten we aan de veilige kant zitten en nemen een rendement van 80% (afhankelijk van de kwaliteit schakeling)
    is dus 21A (bij 3,5V)

    stroom zat......


    Maar de kans is groot dat de weerstand van je draad meer dan 2 ohm is dan kan je met de huidige opzet gaan werken.


    succes
     

Deel Deze Pagina