Twin Astir 1983

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Justus, 31 mrt 2010.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
  2. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mooi ding! Ik heb net op bestel geklikt!
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    De Twin heeft weer even gevlogen!

    Ik heb maar 1 vlucht aangedurfd door de moeilijke omstandigheden maar heb er wel meteen bijna aan de zichtgrens geweest!

    Een lekker gevoel hoor!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    2013 was de laatste post maar niet de laatste keer gevlogen hoor!

    Ik vlieg weliswaar niet vaak met de Twin maar er zijn een paar dingetjes die ik toen niet goed, of niet naar tevredenheid, heb gedaan en na 5 jaar vond ik het tijd om hem helemaal uit elkaar te trekken om wat verbeteringen door te voeren:

    - Ik ben teruggekomen op het besluit om zonder wiel(en) te vliegen. De onderkant van de romp ziet
    er inmiddels niet uit, zit onder de krassen en groene strepen en was aan een spuitbeurt toe dus er komt een wiel in.
    - Het hoogteroer servo had ik onder een luikje in de staart zitten en dat luikje heb ik nooit netjes afgewerkt gekregen en was een
    doorn in mijn oog. Hier wilde ik een alternatieve oplossing.
    - Het richtingroer had ik met 2 penscharnieren gemonteerd. De 'achterlijst' van de staart was vlak en het roer zelf rond.
    De scharnierpennen had ik niet ver genoeg in het roer gelijmd waardoor er, om genoeg uitlsag te houden, en grote kier tussen
    staart en roer was ontstaan......niet echt mooi.
    - De pull-pull aansturing van het richtingroer had ik direct op de servo en heeft nooit helemaal lekker gewerkt. Er kwam altijd na
    een tijdje weer speling op de aansturing, heb het wel 4 keer opnieuw aangesloten en uitgelijnd maar het bleef niet naar
    tevredenheid werken.
    - De originele rolroeren waren krom getrokken na 27jaar in een doos. Ik heb de grootste profielen gekocht die ik kon vinden en die
    als rolroeren gebruikt maar deze liepen aan de onderkant niet helemaal gelijk met de vleugel. Die was aan de tip wel even dik als
    het roer maar aan het begin van het roer was de vleugel een paar mm dikker.

    Nu loop ik al een tijdje tegen deze klussen aan te hikken maar ik verzin steeds nieuwe projecten en vond voor mijzelf dat ik nu eerst de Twin in orde moest maken voordat ik iets anders mag oppakken.
    Ik werd mee geholpen in het oppakken van de klus doordat ik een paar weken geleden een teen heb gebroken en dan is het bootje varen wat lastig. (nou ja...het varen gaat wel maar het aan boord klimmen, en trap- en rondlopen is wat problematisch)
    Zodoende wat extra tijd in mijn bouwhok kunnen zitten en ben ik begonnen met alle folie eraf te trekken en de romp helemaal leeg te halen zodat ik bijna van voor af aan opnieuw alles kon inbouwen..

    Eerste klusje was de lelijke gaten aan de zijkant opvullen.
    [​IMG]
    Ik heb hem van binnen uit opgevuld met 1mm balsa en aan de buitenkant 3 lagen 50grams glasweefsel. Als de romp straks geplamuurd en gespoten wordt zie je er niets meer van!

    Daarna de positie van het wiel bepaald. Hier heb ik gekozen voor 2 vaste wielen. Het is een semischaalmodel van de eerste generatie Twin Astir's, die hadden zowieso al niet de drie wielen van de latere versies en zijn daarnaast ook nog eens vaker met een vast wiel dan een uitklapbaar wiel gemaakt.
    [​IMG]

    Dus 1 wiel net voor het zwaartepunt en eentje in de staart

    [​IMG]
    [​IMG]

    Toen van multiplex een nieuwe romp-achterlijst gemaakt. Deze heb ik open gewerkt zodat ik nog bij het hoogteroerservo kan als hier iets mee aan de hand zou zijn.

    [​IMG][/URL]

    Van vliegvriendje Terence heb ik een mooi richtingroersysteem van Multiplex over genomen. De zwarte pennen zitten in de achterlijst gelijmd en daar loopt verticaal een aluminium asje doorheen. In het richtinroer zit een buisje gelijmd waar die as weer precies in past. Op de plaats van de zwarte pennen zitten sleuven in het richtingroer, als die op zijn plek zit kan de aluminium pen er van boven ingeschoven worden en zit het roer op zijn plek.
    Dat richtingroer heb ik iets moeten verdikken en verlengen om goed aan te sluiten op de romp. Die is nu zo dik dat ik de pull-pull helemaal binnen de romp heb kunnen houden. Voor in de romp heb ik een servo-wiel op een as gezet met de pull-pull draden daar op en nog verder van het draaipunt weer een stuurstang naar de servo.
    Zo is de servo ontlast van de draadspanning en kan ik de volle servo-uitslag benutten voor het richtingroer.



    Hierna heb ik de kist in elkaar gezet om te kijken waar ik de overige componenten moet gaan plaatsen om met mijn zwaartpunt een beetje goed uit te komen.
    [​IMG]

    De motoraccu blijkt op vrijwel dezelfde plek te moeten komen als voorheen. Enige probleem was dat hier nu een richtinroeraansturing, een nieuw spant en een wielkast zitten dus hier moest ik iets op verzinnen.

    [​IMG]
    Ik heb met glasweefsel een bakje op de maat van de accu gemaakt en deze onder een hoek in romp gelijmd, zo dat de accu aan de achterkant op de wielkast ligt.
    De pen die de romp tegen kraken beschermd bij slechte landingen heb ik verwijderbaar moeten maken, omdat anders het wiel ook niet demontabel is, en als de accu er in zit sluit die pen op zijn beurt de accu weer op en gaat die nergens meer heen.

    [​IMG]

    De ontvanger heeft nu een plekje voor in de romp gekregen, alle servosnoeren liggen weer op hun plek en in principe is de romp nu klaar voor een nieuwe spuitbeurt. (hier ga ik ook weer hulp krijgen van iemand met wat meer ervaring daarin dan ik)

    [​IMG]

    Het volgende wordt nu de vleugels. Ik wil nieuwe rolroeren bouwen, die taps toelopen (om toch een beetje op een echte te laten lijken) en mooie vleugeltips die wél mooi op de roeren aansluiten. (van de oude zal je geen mooie detailfoto's zien....ook die heb ik toen niet zo mooi kunnen bouwen als ik eigenlijk voor ogen had)

    als dat zo ver is kan ik nieuwe folie bestellen en een nieuw schema verzinnen.

    Dat was het nu even....maar ik ben lekker bezig geweest!
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2016
    Japie.G, Amigo II, vissermax en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Zeker goed bezig!
     
  7. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Ook hier begonnen met het herstellen van de Twin Astir
    [​IMG]

    Hier moet gewoon weer een neusje op
    [​IMG]
    Plankjes verlijmd en onder druk laten drogen.
    [​IMG]

    Ruime mal maken om grofweg model te kunnen maken
    [​IMG][​IMG]

    Neuskegel op de romp

    [​IMG]
    Dan schaven en schuren.
    [​IMG][​IMG]
    Alles redelijk ver in vorm
    [​IMG]
    Moet eerst kortere schroeven hebben wat ze steken nu uit.
    [​IMG][​IMG] om straks toch richting deze vorm te komen
     
    Japie.G, Ariel, serge pot en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Volgende keer tape op je romp plakken, dan schuur je daar niet zo snel de lak kapot. En de dikte is verwaarloosbaar, dus je krijgt toch een mooie overgang naar het neusje.
     
    vissermax vindt dit leuk.
  9. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Ben nog niet zo ver met schuren dat ik de romp raak,maar bedankt voor de tip
     
  10. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    [​IMG]
    Neusje aardig in vorm . Nu nog glasmat je aanbrengen en weer mooi gladmaken met epoxy .

    [​IMG]

    Effe de kist in elkaar gezet
     
    jve en serge pot vinden dit leuk.
  11. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik heb net een tweedehands exemplaar van deze Twin Astir op de kop kunnen tikken, nog nieuw (en dus nog te bouwen) in de doos, voor een dikke 200 Euro. Ik heb op de echte nog gevlogen in de jaren 80, en dus kon ik deze niet laten liggen.... Hopelijk vliegt het model minder log dan de echte :)
    Een vraagje ivm de motorisatie: Justus, jij hebt de as van de motor verlengd; waar heb je dat verlengstuk gevonden? Of heb je de originele as vervangen door een lang exemplaar?
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    De originele as is vervangen door een langere. Ik heb een motorschot in de neus gebouwd waar de motor met het aluminium kruis aan vast zit en helemaal in het puntje zit een extra lagerschaal (die een vliegmaatje gedraaid heeft) met kogellager ter extra ondersteuning.

    Ik zal binnenkort nog een update plaatsen, na de heropbouw is hij klaar voor de remaiden maar ben daar nog niet aan toe gekomen
     
    serge pot, Ariel en vissermax vinden dit leuk.
  13. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ok, bedankt.
     
  14. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Gisteren mijn "pakje" ontvangen, met ongeschilderde romp, vleugels, stabilo, en wat kleinere onderdelen.
    De originele Roebers handleiding zit er zelfs bij. In de vleugels zitten mechanische Graupner spoilers ingebouwd, bediend via een staal(?)draadje.
    Qua gewicht valt het wel mee: lege romp rond de 1 kg, vleugel 650g.
    Misschien start ik beter een nieuw draadje hierover, met wat foto's en overwegingen...
     
    aurectar vindt dit leuk.
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat mag altijd. Ik heb er geen moeite mee als je het hier post hoor.

    foto's en overwegingen van anderen zijn altijd leerzaam!

    Ik heb de mijne na de heropbouw nog niet gewogen. Ik zat rond de 4,5kilo maar heb er nu o.a. wielen bij in gebouwd en de spanwijdte is iets groter geworden dus zal hij wel iets zwaarder zijn geworden

    De kist vliegt overigens vrij goedmoedig hoor. Ik heb hem niet op nare eigenschappen kunnen betrappen en ik ben erg gecharmeerd van het vliegbeeld van die dikke romp
     
  16. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik heb toch maar een apart draadje opgestart, omdat ik toch graag een heel bouwverslag wil gaan schrijven, en ik wil daarmee jouw draadje niet teveel "vervuilen" :)
     
  17. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Nee bij elkaar houden
     
    Justus vindt dit leuk.
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vergeet bijna dat ik er hier een draadje over heb gestart!

    [​IMG]

    De aanpassing aan het richting roer en het wiel had ik al eens gepost en afgelopen winter zijn de vleugels ook onder handen genomen. De spanwijdte is iets toegenomen naar 3,70 met vleugltips van een gecrashte Astir CS maar de voornaamste aanpassing is dat de rolroeren nu wel goed passen en het zelfde dikteverloop hebben als de vleugel.

    Voor de aandrijving heb ik de 4S4000 motoraccu verwisseld voor een 6S2600 en de prop verkleind van een 17x10 naar een 14x8. Vermogen is daardoor gestegen van krap 400W naar dik 850W. Op 4S trok hij wel goed uit de hand weg maar ging niet echt heel vlot omhoog. Nu hoef ik alleen maar los te laten en gaat hij als aan een lier omhoog en is net wat lekkerder.

    Daarnaast heb ik de zware losse SubC ontvangeraccu vervangen voor een dikke bec, die gevoed wordt uit de aandrijfaccu, waardoor het totaalgewicht waarschijnlijk niets is toegenomen.

    Oh ja....ik kreeg ook te horen dat de teddybeer écht niet meer kan! Gelukkig is mijn jongste dochter de barbies inmiddels vrijwel ontgroeid dus mocht ik er eentje gebruiken voor in de cockpit waardoor dat ook weer iets meer schaal is.

    In Roden durfde ik het eindelijk weer aan om hem te vliegen:



    Een schaalmodel is toch wel heel mooi om naar te kijken hoor!

    De laatste tijd lag mijn focus iets meer richting f5j dus dan is zo'n bak van 4,5kilo wel even wat anders, maar door die f5j ervaring merkte ik nu wel duidelijk dat er veel meer mogelijk is dan ik voorheen dacht!

    Het cg heb ik volgens instructie tussen de 2 vlakstalen van de vleugel gehouden, zo vloog ik de 1ste vluchten ook, maar dat bleek nu duidelijk te ver naar voren. Tijdelijk 60gram lood op de staart was al iets beter en ik kwam al snel in de verleiding te proberen om serieus wat thermiek op te pikken.

    Deze kist is voor mij hoofdzakelijk een persoonlijk verhaal en heb nooit de intentie gehad om er echt mee op thermiekjacht te gaan.....als hij er maar leuk uit ziet in de lucht is het voldoende.

    Maar ik heb een fijne leerschool ondergaan op dat gebied en nu blijkt dat de Twin zich reuze prettig laat sturen dus ik ben toch aan de slag gegaan om ervoor te zorgen dat ik er ook echt mee kan vliegen.

    Dus de aandrijfaccu heeft net achter het wiel een nieuw plekje gekregen. De momentenstelling geeft aan dat dit het cg een fractie verder naar achteren brengt dan dat die 60gram lood op de staart deed.

    Komend seizoen ga ik er dus toch wat vaker mee vliegen!

    Daarnaast vlieg ik deze kist nog met de graupner zender, mijn vader heeft ook een graupner zender voor zijn zeilboot en die kunnen draadloos met elkaar lullen als leraar/leerling dus misschien lukt het zelfs om op die manier mijn vader er ook, voor het eerst in 36jaar(!!!) mee te laten vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2019
    jacobbos, Ariel, jve en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina