Bouwverslag Twin Otter DHC-6

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Agusta, 7 feb 2017.

  1. Agusta

    Agusta

    Lid geworden:
    23 dec 2006
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Limburg (B)
    Ik heb deze week een tweede hands Twin Otter DHC-6 van Hangar 9 op de kop kunnen tikken. Electro uitvoering.
    Ik weet niet of dit topic bij de schaalmodelen hoort, maar ik plaats het hier.
    Iemand ervaring met dit toestel, aanbevelingen?

    Twin otter 6.jpg
     
  2. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Gave kist ! ( nu nog drijvers er onder ;) )

    Bart
     
  3. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik lees dit bericht nu pas....
    Ik heb zelf zo'n model tweedehands kunnen bemachtigen, en een restyling naar Sabena kleuren doorgevoerd.
    Alle details over deze restyling heb ik op het rcgroups forum uitgebreid beschreven: https://www.rcgroups.com/forums/sho...ngar-9-Twin-Otter-re-styling-to-Sabena-livery



    Que vliegeigenschappen is het een droom om mee te vliegen: zeer stabiel en goedmoedig, en dankzij zijn gewicht ook goed handelbaar bij wat meer wind.
    Zelf heb ik de Eflite Power32 motoren gebruikt, en geen moment spijt van gehad: overschot aan vermogen, en dat heeft mij bij een slechte landing al eens gered: ik kon volgas onmiddellijk doorstarten vanuit een zeer ernstige nose-down situatie en de meubelen redden.
    Te bewonderen in deze video:


    Het landingsgestel kan serieuze klappen opvangen, en het toestel is dan ook ideaal voor op graspistes.
    Wel opletten voor de vergrendeling van de kapjes van de batterijvakken: bij mij is er zo eentje in vlucht losgekomen, en gelukkig heb ik dat kunnen recupereren. De slotjes komen na een tijd los, je moet ze regelmatig wat aantrekken (de schroefjes die de asjes op hun plaats houden).
    Het is een tweemotorig toestel, en dus moet je goed testen of beide motoren evenveel stuwkracht geven, anders kan het problematisch worden in vlucht.
    Het neuswiel heeft standaard redelijk wat speling, en hoe ik dat heb opgelost vind je hier:
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?859171-Hangar-9-Twin-Otter/page318

    Echt een topper dat model, je zal er heel veel plezier aan beleven!

    Phaedra
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2017
  4. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
  5. Agusta

    Agusta

    Lid geworden:
    23 dec 2006
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Limburg (B)
    Bedankt voor de leuke reactie en de nuttige info. Met welke props vlieg je?
     
  6. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Master Airscrew 3-bladig 12x8
    1 linksdraaiende en 1 rechtsdraaiende (counter-rotating)
    In combinatie met de Power32 motoren en 4S4000 mAh batterijen heb ik, als ik een van mijn telemetrie-logs consulteer, na 8 minuten vliegtijd (inclusief taxi-out en taxi-in) nog maar zo'n 1500 mAh verbruikt. Vluchten van meer dan 10 minuten zijn geen uitzondering.
    Stroompiek bij volgas (zelden nodig) ligt rond de 45A.
     
  7. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    twin otter log.jpg
    Dit is de bewuste telemetrie-log die ik terugvond....een set van circuits en low-passes zo te zien.
     

Deel Deze Pagina