twinstar fpv (nog een fpv'er erbij)

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door u4eake, 14 aug 2010.

  1. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ondertussen heb ik een nieuwe vtx, maar nog geen tijd gevonden om de electronica van de twinstar na te kijken. De aileron servo's lopen altijd naar hun uiterste stand als ik de batterij connecteer. Der is blijkbaar toch iets raars aan de hand geweest met die kortsluiting.

    Met het mooie weer kriebelt het natuurlijk wel enorm om terug fpv te vliegen. Ik heb wel mijn hexacopter nog, maar met het vliegtuig is toch anders.
     
  2. gertjuh

    gertjuh

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    552
    Locatie:
    katwijk a/d rijn

    foxtech en bevrc zijn volgens mij 2 verschillende webshops met 2 verschillende setjes ?


    dit was mijn pinout van bevrc setje.
    [​IMG]
     
  3. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Wel de twinstar vliegt sinds vorig weekend terug fpv !
    De reden dat de servo's soms niet meer werkten lag aan de corona RD8P ontvanger : van een componentje was de soldering losgekomen. Terug vast gesoldeerd en een kwak hotglue erop zodat het componentje niet meer los kan komen.

    Verbeteringen :
    -) andere schikking van componenten, zodat ik met een 5000mAh batterij kan vliegen (geeft 25-30 min vliegtijd)
    -) cloverleaf antennes, geven een enorme verbetering van beeldkwaliteit + minder last van naburige 2.4Ghz zenders + geen last meer van beeldstoringenl bij bochten
    -) Kodak ZX-1 camera krijgt stroom via ubec en 5V poort ipv met Nimh batterijen, scheelt me toch 40g gewicht + geen lood meer op de staart.

    Vlieggewicht is nu 1790g, compleet met HD cam en alles erop.
     
  4. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ondertussen flink wat leuke vluchten gemaakt met de fpv twinstar, alsook enkele clubleden van het fpv laten proeven.
    Het fpv setje heeft ook al op mijn turnigy trailblazer auto gestaan, leuke ervaring !

    Maar vorige week liep ik tegen een probleem toen ik de nieuwe windmolens in mijn buurt wou gaan filmen uit de lucht. Ik had enorme storing, onvliegbaar beeld, zelfs met vtx en rx op 1m van elkaar.
    Ik had wat draden beter weggewerkt en de OSD in de romp ingebed, dus eerste idee was dat het daaraan lag. Snel OSD er vantussen gekoppeld, maar probleem bleef. Het beeld was dermate slecht en soms helemaal weg dat ik dacht dat ik misschien per ongeluk het kanaal op vtx of rx had veranderd. Maar nee, kanalen stonden goed.
    Cloverleaf antennes misschien stuk dan ? Snel de standaard omni's er terug op (ik heb gelukkig altijd veel materiaal bij) maar ook dat bracht geen verbetering.
    Tja, dan maar op zicht wat gevlogen.
    Thuis de twinstar op de bank, spectrum analyserke derbij en controleren of de vtx nog goed is. En wonder boven wonder, alles werkte perfect. Geen storingen, perfect beeld.

    Krijg nou wat ! Het zal dan iets plaatselijk geweest zijn zeker ? Misschien zat ik net in een 2.4Ghz straalverbinding ofzo ?

    Dus eind van de week wil ik de nieuwe wijk gaan filmen die ze in de buurt aan het neerpoten zijn. Ik sluit alles aan, kijk in mijn videobril en hopla, weer diezelfde verdomde storing. Het is geen ruis, maar heb beeld vervaagt gewoon tot het vrijwel helemaal grijs is, soms ook flikkeringen en vervormingen, lijkt wel een oude tv die slecht getuned staat.
    Misschien is mijn bril stuk, snel het 7" video schermpje gepakt en dat aangesloten. Zelfde storingen. De HD camera eraf : storing blijft.
    Tja, weer op zicht wat vliegen dan maar...

    Daarstraks eindelijk tijd en moed gevonden om het probleem ten gronde te gaan testen. En hopla, op de testbank weer alles perfect. Maar dit keer ben ik zo snel niet tevreden. Ik moet weten wat de storing veroorzaakt, ze kunnen reproduceren en dan elemineren ! HA !

    Op de bank lukt het me niet de storing te reproduceren, dus sluit ik alles buiten aan, net zoals ik zou gaan vliegen. Na een uur vanalles proberen, lukt het me om wat storing te veroorzaken door de OSD te warm te laten lopen, maar het is niet dezelfde storing als degene die me al 2x naar huis gestuurd heeft.
    Verdorie toch.
    Ik besluit de 2m 35Mhz antenne af te wikkelen en te gaan staan en de twinstar in de hand te nemen, zoals ik zou doen om hem te lanceren. Ook al had ik de storing in het veld al voor ik de twinstar vastpakte.
    Ik zet mijn zender tegen de driepoot waarop mijn video rx staat, pak de twinstar, zet bril op en HOPLA, DAAR IS EM, de vieze storing !!!
    Ik zet de twinstar terug neer, maar de storing blijft... Verdikke ! Ik pruts aan de helm, aan de kabels, aan de batterijconnectoren : storing blijft. Krijg nou wat !

    Dan trek ik wat onvoorzichtig aan de helm, die via de headtracker aan mijn zender vastzit en de zender valt om. Oeps, voorzichtig wezen, de twinstar staan aan, we willen geen props in onze vingers.

    Hey, de storing is weer weg. Hmmm.... Zender terug tegen driepoot met vrx : storing terug. Zenderantenne van driepoot weg : goed beeld. Dat was het hem dus. De antenne van de 35Mhz zender komt tegen de driepoot en blijkbaar geeft deze dan enorme storing op de VTX die er bovenop staat. Omdat ik een wat kortere kabel gebruikte de laatste vluchten had ik de zender telkens tegen de driepoot gezet om alles aan te sluiten.

    Kortom, na een uurtje of 2 zoeken was het probleem met veel geluk gevonden :) Dus denk eraan : 35Mhz zenderantenne tegen de metalen driepoot waarop je video ontvanger staat = problemen !
     
  5. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Goed dat je het gevonden hebt u4eake, maar iedereen weet toch wel dat je niets in de buurt van antennes moet houden en zeker niet er tegenaan. En al helemaal geen metaal er tegenaan.

    Wat betreft je storing, ik kan me wel voorstellen dat de zoveelste 35MHz harmonische in de buurt van je vrx frequentie zit (2.4GHz/5.8GHz?). Het is misschien maar een klein signaal maar dankzij je driepoot komt het wel heel erg dichtbij.

    Ik dacht eerst "hoe sta je te vliegen dan?, het is toch heel onhandig om de hele tijd je antenne tegen die driepoot te houden", maar ik snap het al, je zit in je vliegtuig en wat er op de grond gebeurt dat zal wel...

    Misschien wordt het toch eens tijd voor een draadloze repeater ;)

    Martin
     
  6. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ik ben nooit aan vliegen toe gekomen. Beeld was zo slecht dat ik er niet aan dacht hem zo op te gooien.
    Vandaag weer wezen vliegen en die verdomde storing was er weer. Ditmaal zonder de antenne tegen de driepoot te houden !!! GRRRR!!
    Na weer een half uurtje zoeken bleek het dan toch de CE OSD te zijn die te warm werd als hij ingebed zat in het schuim van de twinstar. Heb em terug in de luchtstroom geplaatst, en 2 vluchten gedaan met behoorlijke afstanden.
    Echter niet helemaal probleemloze vluchten... Ben eindje weg moeten landen in een veld. Straks hierover meer :)
     
  7. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    noodlanding in veld :)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Bernie

    Bernie

    Lid geworden:
    30 jan 2006
    Berichten:
    1.203
    Mooi verhaal :cool: .
     
  9. nickos

    nickos

    Lid geworden:
    22 mei 2003
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    Heemskerk
    Gaaf filmpje! Erg leuk gedaan!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. mcenet

    mcenet

    Lid geworden:
    3 jul 2006
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Antwerpen /Berchem
    Zeer leuk :p
     
  11. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Zeer plezant om te kijken :p
     
  12. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Grappig hoor. Leuk om te horen hoe die meiden het bij het juiste eind hadden. Lezen zeker stiekem mee op het forum :D
     
  13. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    u4eake, een van de leukste filmpjes die ik de laatste tijd ben tegen gekomen!
    Hopelijk valt de schade mee en heeft Rakkertje niet de hele vleugel opgegeten ;).

    Martin
     
  14. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    haha wat een geweldig gesprek hadden die meiden bij je toestel. Heel grappig om dat zo te zien. Nog een klein zang talentje ook?;-)
     
  15. RobbievanDee

    RobbievanDee

    Lid geworden:
    26 jan 2011
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Heerhugowaard.
    Allee, gij hebt geluk gehad dat Rakkerke niet ging wateren over het vliegerke, he...
     
  16. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ja dat is allemaal heel goed meegevallen die dag. Het was even balen toen ik de twinstar niet naar me toe gevlogen kreeg en een noodlanding moest maken. Toen er 2 blondjes bij het vliegtuig stonden als ik hem vond werd humeur op slag al een stuk beter, en toen ik het filmpje bekeek/beluisterde kon mijn dag nietmeer stuk :)
    Ze wonen nog in mijn buurt ook, die meiden. Als ik ze nog eens tegenkom mogen ze zeker eens een vluchtje meekijken als passagier. En als 't ze bevalt wil ik ze wel leren vliegen ook.

    Ondertussen heeft de twinstar alweer gevlogen. Enige schade was de verloren propeller en propmoer. Misschien wat extra krassen, maar die waren er al veel op.
     
  17. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Het waren toch jonge meiden aan het gesprek te horen? Niet veel ouder dan een jaar of 14-15?
     
  18. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Inderdaad, dat zal ongeveer hun leeftijd geweest zijn.
     
  19. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    kan niet beter dan! leer ze jong te vliegen en ze hebben een geweldige hobby voor de rest van hun leven!
     
  20. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ze klonken wel aardig en zong ook nog een aardig stukje weg.
    Helaas geen beeld, daar waren ze slim genoeg voor.

    Meerdere keren het filmpje bekeken, blijft leuk.
    Zoiets gebeurt niet vaak. Vinden oké maar ook nog zo wijs over alles praten is once in a life time.
     

Deel Deze Pagina