Twirl Autogyro (Al Foot) -> bouwverslagje

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door eric_laermans, 29 feb 2016.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Tijd voor weer 's iets anders... tenminste voor mijzelf dan. De autogyro is niets nieuws. Is in 1923 uitgevonden, door de heli min of meer in de vergetelheid geraakt, maar kan zich inmiddels weer op een grotere populariteit verheugen. De voordelen ten opzichte van een gewoon vliegtuig zijn o.a.:
    - kortere start/ landingsbaan;
    - lagere snelheid,
    - makkelijkere besturing.

    Ik hoop dat dat voor het modelletje dat ik ga bouwen ook opgaat :). Besteld bij floatflymodels in de UK. Voor 36€ ligt het model binnen een week op de deurmat. Laat ik beginnen met de unboxing.
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    De eerste indruk is goed. Netjes uitgesneden 6mm Depron en veel kleine onderdeeltjes.

    [​IMG]
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    [​IMG]

    De contouren van het model zijn goed zichtbaar. De bouwbeschrijving sluit niet altijd aan op de beschikbare onderdelen en blijkt voor het oorspronkelijke 3mm Depron model, zoals ontworpen door Al Foot. Geoff [de eigenaar van floatflymodels] heeft het model wat degelijker vorm gegeven zodat het niet alleen geschikt is voor indoor-, maar ook outdoor toepassing.

    Één van de voordelen van een autogiro is dat deze onder turbulente omstandigheden, hier minder last van heeft als een vliegtuig. Dat laatste ga ik dus testen met dit model.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    En inmiddels een bouwfase verder...

    [​IMG]

    Nu maar hopen dat het enigszins vliegt. Ik heb wat twijfels of de dihydral voldoende is. Let's see...
     
  5. Peter sas

    Peter sas

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    159
    Locatie:
    rozenburg
    Ik vlieg de twirl al jaren en dit vliegt echt goed zorg alleen voor meer vermogen als op een shocky.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Deze motor zit er op:

    Turnigy Aerodrive SK3 - 2122-2100kv Brushless Outrunner Motor
    RPM/V: 2100kv
    Loading: 7A Max
    Power: 63W
    Weight: 24g

    ... gecombineerd met 950mAh 2s LiPo en GWS EP-7035 prop. Zou dat voldoende zijn?
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Geen idee.

    The proof of the pudding is in the eating . . .


    Jan.
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Thx, Jan. Iets meer info was welkom geweest. Zelf al 's een autogiro gebouwd/ gevlogen?
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Dag Eric,


    Sorry, ben niet zo thuis in het interpreteren van technische gegevens van elektromotoren.

    Maar, serieus, het ding staat er zo te zien vrijwel vliegklaar: why not give it a try?

    (En nee, heb zelf nog nooit zo'n ding gebouwd/gehad. Ken het concept wel.)

    Hoe dan ook, veel succes. :thumbsup:

    Zie het eerste filmpje (grote sporthal?) graag tegemoet.


    jan.
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Waarschijnlijk vanmiddag, de dood of de gladiolen, net als bij al mijn modellen, buiten, weer of geen weer :). Ben zelf ook erg benieuwd.
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Dit vliegt dus... euh... heel contra-intuïtief. Na een valse start vanmiddag tegen een stoepband, vanavond nog even geprobeerd uit de hand. Even zorgen dat de rotoren spinnen en volgas het luchtruim in. Nou, dat volgas is dus nergens voor nodig. Zwaartepunt mag best wel iets naar achteren, hindert allemaal niet. Erg bijzondere ervaring. Landing inzetten, gewoon tikkie up en rotoren flink laten spinnen en de eerste verticale landing is een feit :). Binnenkort volgt wat beeldmateriaal...
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Toch al wat beeldmateriaal vanaf een quadcopter. Mist een blad (linkerzijde) dus vloog niet optimaal. Er woei ook een stevige wind, maar ondanks dat maakt de Twirl toch z'n beloften waar. Leuk toestel om mee high-alpha te vliegen...

     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    En inmiddels met een iets uitgebreider filmpje!

     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    En inmiddels omgeturnd tot een monotwirl:

    [​IMG]

    Tips om dit te laten vliegen zijn van harte welkom!
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Leuk model, ik denk dat ik dat ook ga bouwen, maar tegen de tijd dat het indoorseizoen er weer aan zit te komen!
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @Bart misschien wel leuk om voor indoor-toepassing de Mini-Monotwirl te bouwen (of micro-). Iets kleiner en lichter en daarmee ook zeer geschikt om indoor mee te vliegen (en trouwens ook outdoor :)).
     
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Een mono is véél moeilijker dan een twin. Het is velen niet gelukt om een goed vliegende mono te bouwen. De stabiliteit om de rol as is lastig.
    Maar het kan wél, alleen kan ik je er niet mee helpen, gelukkig zijn er vast een aantal op het forum die je kunnen helpen.
     
  18. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Zoek maar eens op Yutube naar Twirl of Monotwirl je bent zeker niet de eerste.;)
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb de autogyro van HobbyKing al eens gehad, heel gemakkelijk te vliegen MAAR ik had voortdurend problemen met de orientatie... uiteindelijk heb ik 'm weggegeven want ik had er genoeg van om steeds nieuwe rotorbladen te moeten kopen. Misschien dat met zo'n nepvleugel de orientatie gemakkelijker is...
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Hallo Bart, Heb je de Auto-G van Durafly gehad? Heb er al wel even naar gekeken, maar... ik ben toch voornamelijk een scatch-builder die het niet erg vindt als iets 's minder of helemaal niet vliegt. De bladen van de Auto-G zien er erg goed uit en dat doet natuurlijk enorm veel met de vliegprestaties.

    De mono-Twirl is vandaag niet verder gekomen dan 2 meter omhoog, waarna drie bladen afknapten en vervolgens een vernieuwde kennismaking met planeet Aarde (weliswaar een onprettige :)). Lamineren met NewStuff was dus helaas onvoldoende voor de benodigde stevigheid.
     

Deel Deze Pagina