Twister setup

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door jacobbos, 14 apr 2017.

  1. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Beste DLG'ers,

    Onlangs heb ik een Twister romp bemachtigd zonder vleugel. Hoogteroer zit er los op, moet ik vast zetten. Vleugel van een andere kist is er op pas gemaakt. Een echte 'fix-her-upper' maar voor mij een mooie volgende stap na mijn houten Spinnin Birdy waar ik een paar jaar veel plezier van heb gehad.

    Onlangs bij het gooien van de SB keek ik omhoog en zag niks, achter mij lagen 3 losse delen. Vleugelligger had blijkbaar een zwak punt en was dwars doormidden. Jammer.

    Nu dus van het hout af en kijken of ik mijn samenraapseltje lekker vliegend kan krijgen. Daarom een paar eerste vragen:

    1. Waar ligt het zwaartepunt bij de originele Twister. Daar ga ik eerst maar eens van uit, vleugel geometrie van de vleugel die ik nu heb lijkt er wel op. Ik moet een uitgangspunt hebben.

    2. wat is volgorde van inbouw van de neus naar de staart? (accu, servo's, ontvanger) om het CG enigszins op de goede plek te krijgen.

    3. Wat is een handige manier om de lijntjes voor hoogte en richting weer door de doorvoeren naar voren te krijgen. Vooral die van het hoogteroer, die moet volgens mij door een 90 graden bocht. Dun 0,3 draadje er door?

    En als iemand nog een Twister vleugeltje heeft.... :)

    Alvast dank voor de antwoorden!

    Groet,

    Jacob Bos
     
  2. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    1) 80 mm
    2) accu en ontvanger in de neus. Servo's er achter.
    3)lijnen hoeven nooit door een 90 graden bocht.
    Staaldraad (gitaar snaar 0,3mm) gebruiken en gewoon van achteren naar voren door de romp steken.
     
  3. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Helder! Dank je Alex.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Leuk Jacob!! Zijn ook plaatjes bij? :D
     
  5. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Haha, komt er aan Lyckele!

    Weer een vraag: wat zijn de uitslagen van de verschillende bewegende delen? Net als de voorgaande vragen bedoeld als uitgangspunt.

    Eerste plaatje van de huidige doorgangen voor hoogte en richting.

    [​IMG]

    Ik denk dat mijn vraag over het doorvoeren van de aansturing voor hoogte en richting nu duidelijker is. Vooral die voor hoogte krijg ik niet de bocht om. Richting gaat ook niet lekker maar die ga ik verwijderen denk ik. Nieuw buisje erin welke iets beter in de goede richting staat is daar eenvoudig aan te brengen.

    Zoals je ook kunt zien zijn de draden voor hoogte en richting reeds aanwezig en verbonden. 0,3 mm gitaar draad heb ik nog maar hoe zet ik dat vast, door het roer, haaks ombuigen en vastplakken?

    De veertjes in hoogte en richting zitten nogal ruim in het schuim, deze zijn verwijderen en ik ga de huid weer met wat het schuim verbinden, beetje opvullen en elders de veren opnieuw inprikken zodat ze strakker in het schuim gaan zitten.

    En alvast weer bedankt voor de antwoorden/tips/trucs

    Groet,

    Jacob
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2017
  6. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Normaal hoort er en heveltje in het hoogteroer en een gaatje achter in de pylon zodat de draad recht door kan lopen. Voor het richtingsroer ook slechts een gleufje in de romp. Overigens is deze Twister ook nog eens linkshandig gebouwd.
    Gitaar snaar kun je met een sleeve vastzetten. Die kun je eventueel zelf maken van een injectie naald.
     
  7. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik denk dat jouw hoogteroer gemaakt voor een Dyneema lijn. Dat kan wel de 90 graden bocht maken.

    Anders gewoon een roerhoorntje maken (aan de achterkant open om het stabilo afneembaar te maken) en daar het lusje van de gitaarsnaar in haken. Gitaarsnaren hebben aan één kant een mooi lusje, dat kun je mooi gebruiken :)

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina