TWM 1/3 Clipped Wing Cub

Hier een "bouwverslag" van mijn nieuwste toestel: een 1/3 Clipped Wing Cub red/white van The World Models.
TWMclippedwingcub.jpg

TWMclippedwingcub2.jpg

Specs:
wingspan : 3050 mm
wing area : 155 sq dm
weight : 12.5 kg
length : 2330 mm
engine required : 80cc​

Het toestel -en alles wat ik er nog voor nodig heb- komt van bij HAROFLY, ze konden het via Lindinger bestellen. Aangezien dit toestel normaal
niet in hun gamma zit moest ik wel enkele maanden wachten, niet echt een probleem voor mij.

Eindelijk was het dan zover, de langverwachte doos van Lindinger was aangekomen. Bij het openmaken merkte ik al vlug dat ze het foute toestel opgestuurd hadden:
een Super Cub ipv de Clipped Wing Cub. Tja, dat kan gebeuren he. Het nadeel van iets te vragen dat ze normaal niet leveren. Op zich niet zo'n probleem,
staat nu gewoon in de winkel bij HAROFLY.

DSCF5498small.jpg


Een paar weken later dan eindelijk de juiste doos toegestuurd gekregen:

DSCF5505small.jpg



De wingbags had ik al een tijdje, deze heb ik ook op maat laten maken en ben zeer tevreden van de kwaliteit. Nu het toestel hier is kan ik ze eindelijk passen, ze passen perfect:
DSCF5506small.jpg


DSCF5507small.jpg


Setup:
Toestel: 1/3 Clipped Wing Cup
Motor : DL-111 met KS canisters
Servo's: 5x Hitec HS-7955 TG
Ontvanger : Spektrum AR9000
Stroomvoorziening : PowerBox Evolution met 2 lipo's 2s 2200 mAh of 2500 mAh​


Er wordt een 80cc boxer (Titan ZG 80B) voorgeschreven met standaard potjes. Een goede 50cc haalt dit vermogen ook. De Piper kan dus gevlogen
worden met een 50cc (realistisch vermogen) tot 100cc (te veel?). Ik heb op het web al verschillende toestellen gezien met een DA-100, DL-100
en 3W-106; dus het toestel kan het wel aan :-D

Deze Cub heeft 1 groot nadeel, het toestel is gemaakt voor de Amerikaanse markt en er is geen tunnel voorzien voor de canisters. Die ga ik er
dus zelf in moeten maken; toch nog een beetje bouwen aan zo'n ARF :-D In Zweden heb ik zo'n Piper gezien met DL-100 en canisters in de romp, dus
is zeker mogelijk. De man zei me ook dat een 100cc geen probleem was, zolang je maar weet dat de gas-stick geen aan/uit schakelaar is.

Net zoals de motor zijn ook de servo's (misschien) overkill, met 12kg servo's moet het toestel ook goed te vliegen zijn.

Zowat alle hardware zit erbij, tot en met een pilootje. De standaard wielen ga ik wel vervangen door wielen van Dubro, Dubro heeft 1/3
schaalwielen voor op een Piper.

Vandaag beginnen met inspectie van het toestel en het nastrijken van de folie en checken welke canisters er het best in passen.
 
dat gaat me weer een beest worden op zijn harofly's.

ik hoop dat de piper al dat DL geweld aan kan.

ik heb / had de 2m60 piper met een 26cc erop, vloog lekker schaal.

kwaliteit is heel goed.
 
dat gaat me weer een beest worden op zijn harofly's.

ik hoop dat de piper al dat DL geweld aan kan.

ik heb / had de 2m60 piper met een 26cc erop, vloog lekker schaal.

kwaliteit is heel goed.
De 2.6m was waarschijnlijk geen clipped wing en een 26cc is dan voldoende voor schaal te vliegen met een Piper; hoewel een 50cc daar ook goed op zou passen :mrgreen:. De tijd zal ons leren of deze Piper de DL aan kan.

Tot nu toe ziet alles er heel netjes uit, de bijgeleverde hardware is ook zéér compleet. Alles netjes verpakt per onderdeel en genummerd.

Nog kleine details, en dit eerste is voor mij een minpunt. Voor anderen zal dit eerder een pluspunt zijn: de scharnieren (metaal, geen plastiek) zijn reeds ingebouwd. Mooi gedaan maar ik had liever iets meer ruimte gehad op de scharnierlijn om de maximale uitslag te bekomen. Tijdens de eerste vluchten zal wel duidelijk worden of de uitslag voldoende is zoals die nu is.
Een 2e detail: op de aanvalsboord van de vleugel hebben ze plakband aangebracht om ervoor te zorgen dat de bespanning niet los kan komen.
 
Net zoals de motor zijn ook de servo's (misschien) overkill, met 12kg servo's moet het toestel ook goed te vliegen zijn.

Die powerbox kun je ook rustig weglaten hoor:)

Wel een mooie arf zo te zien.

Waar heb je de vleugelzakken laten maken?
 
Die powerbox kun je ook rustig weglaten hoor:)
De PowerBox hoeft inderdaad niet echt. Maar ik wil 2 lipo's als voeding dus dan is de Evolution wel handig. De PowerBox Sensor zou ook mogelijk zijn voor 2 lipo's aan te sluiten op de ontvanger. Maar, de PB Sensor kost 89 euro tov 199 euro voor de PB Evolution; dan geef ik liever iets meer uit voor de Evolution, dat geld is dan beter besteed vind ik.

Wel een mooie arf zo te zien.

Waar heb je de vleugelzakken laten maken?
Die heb ik bij HAROFLY gekocht, fabrikant is REVOC . Ze kunnen alles op maat maken, prijzen vallen zeer goed mee voor de geleverde kwaliteit.
 
De vleugelzakken zijn profi materiaal.

Sam heeft ze al voor zijn sukhoi, die voor mij zijn op komst.

EN in het schema van je kist.
 
Inderdaad fraaie zakken, had ik eerder moeten weten eigenlijk, naja, voor de 3.30m Yak en de Edge moeten er nog zakken komen, misschien is dit een optie:p
 
Ik heb nog niet zoveel tijd gehad om aan de Cub bezig te zijn. 1 vleugel is al voorzien van de servo. De dempers zijn ook besteld, hopelijk volgende week binnen zodat ik wat kan passen/breken/maken.

DSCF5516small.jpg


DSCF5514small.jpg
 
Update:

Servo in de 2e vleugel is ondertussen ook geinstalleerd. Daarna verder gegaan met de motor, die staat er ook reeds op. De DL-111 is zeker groot genoeg voor de Cub.
De gebruikte standoffs zijn de meegeleverde van 20mm. Deze zijn eigelijk net iets te kort dus ik ga er langere (35mm) maken (of laten maken).

DSCF5532small.jpg


DSCF5535small.jpg


De transparante cowl staat er ook al op. Dit is handig om mee te werken en gaat zeer snel. Leuk dat dit erbij zit, zou handig zijn bij elke ARF.
Deze cowl wordt achteraf niet meer gebruikt dus deze kon vlug pasklaar gemaakt worden. Bij deze is het niet erg als er wat teveel wordt weggeknipt, de uiteindelijke cowl wordt dan met behulp van deze mooi (in theorie) uitgesneden. De uiteindelijke cowl maak ik pas af als de uitlaten er ook in zitten en ik zeker weet dat de motor goed staat.

DSCF5547small.jpg


Hier zou voldoende plaats moeten zijn voor de canisters; na het nodige breekwerk :D:

DSCF5530small.jpg
 
leuke wand decoratie;)
Zo "vliegen" sommige toestellen ten minste ;) Het is mooier zo dan ergens in een doos te liggen.
De bedoeling is om er me te gaan torquen zeker (met die motor)
Of wordt het een sleep-beest:rolleyes:
groetjes
Torquen zal mogelijk zijn met de motor en aan een sleepkoppeling heb ik ook al gedacht. Een sleepkoppeling komt er achteraf misschien wel in, in het eerste geval is het de bedoeling van gewoon een mooi, leuk en goed vliegtuig te hebben om me mee te amuseren.


De KS uitlaten zijn ondertussen binnen en er is voldoende plaats in de romp. Nu moeten de uitlaatbochten eerst mooi op maat gemaakt worden, dan kunnen ze ingebouwd worden.
 
Ik heb even moeten wachten op de uitlaatbochtjes, maar ze zijn ondertussen gemaakt; met dank aan de voorzitter van onze club DMC.

Ondertussen heb ik het staartwiel gemonteerd en de struts gepast. Vreemd genoeg waren de bouten in deze Amerikaanse kit metrisch. Dat werkt leuker en veel makkelijker en nu kan ik ze hier en daar vervangen door inbus bouten. De struts passen, slechts 1 gaatje moeten herboren in 1 van de struts.

DSCF5551small.jpg


DSCF5553small.jpg


De KS uitlaten (dia 65mm) gepast en er is voldoende plaats:

DSCF5548small.jpg


DSCF5550small.jpg


Ik gebruik volgende uitlaten, dit heeft als voordeel dat de bochten recht op recht kunnen gemaakt worden:

KS_88_VS_5_L.jpg


DSCF5557small.jpg


Firewall voorzien van extra gaten en alles gemonteerd. door de right thrust en de recht-op-recht bochtjes paste het nog niet perfect.

DSCF5554small.jpg


DSCF5562small.jpg


DSCF5565small.jpg


Joeri zijn advies opgevolgd: beetje opwarmen en de bocht een klein beetje verdraaien. Nu past het wel perfect:

DSCF5568small.jpg


Tot nu toe al een mooi geheel, nu ook met de stand offs van 35mm (met dank aan somebody):

DSCF5571small.jpg


Dan als laatste 2 gaten aan de onderkant voor de uiltaten:

DSCF5573small.jpg


DSCF5575small.jpg


Nu nog de uitlaten inbouwen alles fuel-proof maken. Het inbouwen zou vlot moeten gaan. Hiervoor ga ik de KS comfort mounts gebruiken:

KS_comfort_mount.jpg
 
hoi charly de pipermeeting is bij ons in het weekend van ik geloof 21 augustus de pipermeeting en 22 flyin mocht ik de datums mis hebben laat ik je dat natuurlijk tijdig weten :wink:

mvgr johan snijders
 
Hier een "bouwverslag" van mijn nieuwste toestel: een 1/3 Clipped Wing Cub red/white van The World Models.

Eindelijk was het dan zover, de langverwachte doos van Lindinger was aangekomen. Bij het openmaken merkte ik al vlug dat ze het foute toestel opgestuurd hadden:
een Super Cub ipv de Clipped Wing Cub. Tja, dat kan gebeuren he. Het nadeel van iets te vragen dat ze normaal niet leveren. Op zich niet zo'n probleem,
staat nu gewoon in de winkel bij HAROFLY.

DSCF5498small.jpg
Jammer dan toch wel dat deze Super Cub een J3/L4 kielvlak/rudder heeft.
Je vraagt je toch af of de rest dan wel accuraat zal zijn?:rolleyes:
 
hoi charly de pipermeeting is bij ons in het weekend van ik geloof 21 augustus de pipermeeting en 22 flyin mocht ik de datums mis hebben laat ik je dat natuurlijk tijdig weten :wink:

mvgr johan snijders
Dat weekend (op zaterdag) hebben we op onze club steeds de jaarlijkse BBQ, kan ik moeilijk missen als bestuurslid ;)
De zondag erna is meestal ook al bezet maar ik weet niet zo direct wat er dan in de planning staat; nog tijd genoeg om dat terug te vinden.

Jammer dan toch wel dat deze Super Cub een J3/L4 kielvlak/rudder heeft.
Je vraagt je toch af of de rest dan wel accuraat zal zijn?:rolleyes:
Tja, een ARF en schaal-toestel gaan meestal niet samen. Als je een echt schaal toestel wilt moet je zelf bouwen. Ik verkies een mooie ARF met een schaal-look die (hopelijk) goed vliegt. Het is leuk als een ARF op een echt toestel lijkt maar echt 100% schaal hoeft niet voor mij.
Ik heb dit draadje ook met reden geplaatst onder 'bouwverslagen-vliegen' en niet onder 'vliegende schaalmodellen'.
 
Dat weekend daarop kun je De Condors alvast schrappen

in 2010 GEEN evenementen bij ons.
 
Back
Top