Hier een "bouwverslag" van mijn nieuwste toestel: een 1/3 Clipped Wing Cub red/white van The World Models.
Specs:
Het toestel -en alles wat ik er nog voor nodig heb- komt van bij HAROFLY, ze konden het via Lindinger bestellen. Aangezien dit toestel normaal
niet in hun gamma zit moest ik wel enkele maanden wachten, niet echt een probleem voor mij.
Eindelijk was het dan zover, de langverwachte doos van Lindinger was aangekomen. Bij het openmaken merkte ik al vlug dat ze het foute toestel opgestuurd hadden:
een Super Cub ipv de Clipped Wing Cub. Tja, dat kan gebeuren he. Het nadeel van iets te vragen dat ze normaal niet leveren. Op zich niet zo'n probleem,
staat nu gewoon in de winkel bij HAROFLY.
Een paar weken later dan eindelijk de juiste doos toegestuurd gekregen:
De wingbags had ik al een tijdje, deze heb ik ook op maat laten maken en ben zeer tevreden van de kwaliteit. Nu het toestel hier is kan ik ze eindelijk passen, ze passen perfect:
Setup:
Er wordt een 80cc boxer (Titan ZG 80B) voorgeschreven met standaard potjes. Een goede 50cc haalt dit vermogen ook. De Piper kan dus gevlogen
worden met een 50cc (realistisch vermogen) tot 100cc (te veel?). Ik heb op het web al verschillende toestellen gezien met een DA-100, DL-100
en 3W-106; dus het toestel kan het wel aan :-D
Deze Cub heeft 1 groot nadeel, het toestel is gemaakt voor de Amerikaanse markt en er is geen tunnel voorzien voor de canisters. Die ga ik er
dus zelf in moeten maken; toch nog een beetje bouwen aan zo'n ARF :-D In Zweden heb ik zo'n Piper gezien met DL-100 en canisters in de romp, dus
is zeker mogelijk. De man zei me ook dat een 100cc geen probleem was, zolang je maar weet dat de gas-stick geen aan/uit schakelaar is.
Net zoals de motor zijn ook de servo's (misschien) overkill, met 12kg servo's moet het toestel ook goed te vliegen zijn.
Zowat alle hardware zit erbij, tot en met een pilootje. De standaard wielen ga ik wel vervangen door wielen van Dubro, Dubro heeft 1/3
schaalwielen voor op een Piper.
Vandaag beginnen met inspectie van het toestel en het nastrijken van de folie en checken welke canisters er het best in passen.


Specs:
wingspan : 3050 mm
wing area : 155 sq dm
weight : 12.5 kg
length : 2330 mm
engine required : 80cc
wing area : 155 sq dm
weight : 12.5 kg
length : 2330 mm
engine required : 80cc
Het toestel -en alles wat ik er nog voor nodig heb- komt van bij HAROFLY, ze konden het via Lindinger bestellen. Aangezien dit toestel normaal
niet in hun gamma zit moest ik wel enkele maanden wachten, niet echt een probleem voor mij.
Eindelijk was het dan zover, de langverwachte doos van Lindinger was aangekomen. Bij het openmaken merkte ik al vlug dat ze het foute toestel opgestuurd hadden:
een Super Cub ipv de Clipped Wing Cub. Tja, dat kan gebeuren he. Het nadeel van iets te vragen dat ze normaal niet leveren. Op zich niet zo'n probleem,
staat nu gewoon in de winkel bij HAROFLY.

Een paar weken later dan eindelijk de juiste doos toegestuurd gekregen:

De wingbags had ik al een tijdje, deze heb ik ook op maat laten maken en ben zeer tevreden van de kwaliteit. Nu het toestel hier is kan ik ze eindelijk passen, ze passen perfect:


Setup:
Toestel: 1/3 Clipped Wing Cup
Motor : DL-111 met KS canisters
Servo's: 5x Hitec HS-7955 TG
Ontvanger : Spektrum AR9000
Stroomvoorziening : PowerBox Evolution met 2 lipo's 2s 2200 mAh of 2500 mAh
Motor : DL-111 met KS canisters
Servo's: 5x Hitec HS-7955 TG
Ontvanger : Spektrum AR9000
Stroomvoorziening : PowerBox Evolution met 2 lipo's 2s 2200 mAh of 2500 mAh
Er wordt een 80cc boxer (Titan ZG 80B) voorgeschreven met standaard potjes. Een goede 50cc haalt dit vermogen ook. De Piper kan dus gevlogen
worden met een 50cc (realistisch vermogen) tot 100cc (te veel?). Ik heb op het web al verschillende toestellen gezien met een DA-100, DL-100
en 3W-106; dus het toestel kan het wel aan :-D
Deze Cub heeft 1 groot nadeel, het toestel is gemaakt voor de Amerikaanse markt en er is geen tunnel voorzien voor de canisters. Die ga ik er
dus zelf in moeten maken; toch nog een beetje bouwen aan zo'n ARF :-D In Zweden heb ik zo'n Piper gezien met DL-100 en canisters in de romp, dus
is zeker mogelijk. De man zei me ook dat een 100cc geen probleem was, zolang je maar weet dat de gas-stick geen aan/uit schakelaar is.
Net zoals de motor zijn ook de servo's (misschien) overkill, met 12kg servo's moet het toestel ook goed te vliegen zijn.
Zowat alle hardware zit erbij, tot en met een pilootje. De standaard wielen ga ik wel vervangen door wielen van Dubro, Dubro heeft 1/3
schaalwielen voor op een Piper.
Vandaag beginnen met inspectie van het toestel en het nastrijken van de folie en checken welke canisters er het best in passen.