Goed, ik ga jullie mee nemen in m'n poging om een type 206-A te ontwerpen én maken. Het is helemaal nieuw voor mij, zowel het tekenwerk alsook mijn avontuur op de CNC. Het programma is voor vliegtuigen ontworpen, maar kan dus ook heel goed gebruikt worden voor de duikboten. Ik heb een compleet pakket, waarmee ik ribben bouw als ook mallen zowel negatief als positief kan tekenen en frezen. Het is de eerste opzet, er moet nog heel veel gedaan worden. De basis is er, ik kan er verder mee. Het model wordt 1060mm lang met een doorsnede van 100mm Niet té groot maar wel handelbaar. Ik heb er een gehad van 2 meter en 18 kilo, en dat is een beetje té. Rond de meter is voor mij prima. mag iets meer, maar ook minder zijn. De toren en de rest teken ik apart, krijg dat niet nog niet gecombineerd met het programma. Ik wil een positieve mal maken, en deze afgieten met een hars zodat er een negatief ontstaat. deze wil dan opbouwen vanuit deze mail, dat kan een volle druk romp zijn, of een uitvoering met een WTC.
Douglas, tekeningen gevonden. En wil je een paar foto's, iets meer foto's, veel foto's of heel veel foto's van de 206 nr 198. Zowel van de echte als het model. Hein
Douglas, je bent aan het tekenen met de Revell boot als model he. Kijk eens bij de kop van de boot. Die helling naar de romp is veel te stijl dat moet minder zijn van het dek naar beneden. Hein
True, but the real droplet form would disappear. I would redraw the front and back when I want to do just that. But so goes the real form.
@ Hein, Ik kan alles nog aanpassen, Maar vanaf deze zijde valt het wel mee. De neus heb ik nog even ''fijn'' bewerkt, nu even kijken hoe ik de setup kan regelen vwb het splitsen van deze vorm. De toren komt los en teken ik vandaag ook nog apart. Jammer dat ik dit niet kan samenvoegen (laat het programma niet toe) maar dat mag de pret niet drukken.
Douglas, als ik het goed begrijp wil je een lange buis maken voor? Ik heb 2 bajonet sluitingen in de boot. Het achterstuk gaat zelden van de buis af. De techniek blijft in de boot zitten. Alleen voor onderhoud of iets gaat het middenstuk open. De kop gaat er altijd af voor laden en de condens, de boot staat ook altijd open. Daarom is een bajonet zo makkelijk, geen schroeven voor deksels of zo. Hein
Ik wilde het wel in 2 delen doen. Dus een bajonet voor én achter. achter is het wat dunner, voor dikker. Een buis wilde ik niet gebruiken, dat gaat dan ten koste van de druppelvorm, en die wilde ik behouden.
Douglas, Waarom gebruik je niet het principe, zoals de Lafayette van Engel is opgebouwd, met slechts één bajonet? Wat is het nut van de 2e? Hans
Omdat de 206 voor dikker is dan achter. Maar als ik het zo ga bekijken kan ik net zo goed voor een WTC gaan, heb ik de 2 bajonetten ook niet nodig. kan ik de WTC op maat maken aan de rompvorm, scheelt weer kosten... (btw, de toren tekenen is best lastig....)
En weer een stukje verder. Moet de toren in 3 delen tekenen en daarna samenvoegen. Morgen het laatste deel.
Het grote tekenwerk is klaar. Nu nu de kleine dingen doen en dan is het klaar voor de frees. Ook dat wordt een avontuur, leerzaam gaat het in ieder geval worden.
Inmiddels blijven we tekenen en ben verschillende mogelijkheden ontdekken in het programma. Nu heb ik het dek getekend en toegevoegd, al twijfel ik of ik deze mee frees in zijn geheel met de romp. Weet namelijk niet of dit goed op te bouwen is met glasmatten en epoxy. De romp is nu veel gladder en bijna klaar voor het freeswerk. De toren frees ik apart, deze behoeft nog nabewerking en zla uit 2 helften gemaakt worden. Nu de scheg van de roeren tekenen en dan is het grote werk klaar. De roeren en kleinere onderdelen ga ik maken van resin. (gietwerk) Ik ga met een WTC werken, met een apart gedeelte voor de motor met servo's.