Typhoon 6/3D met Tsunami 10 problemen

Hallo,
Ik ben een echte recreant met het indoor vliegen en ik vlieg dus vaker ook met mijn schockflyer buiten dan binnen. Nu vlieg ik bovenstaande combinatie al enkele jaren maar het laatste tijd heb ik steeds een probleem, vooral als ik aan het hoveren ben.

In hoverstand stopt de motor regelmatig heel kort om dan meteen weer gewoon aan te lopen. Dit houd in dat mijn toestel een 30cm valt en als de motor weer gaat lopen het koppel zich goed bemerkbaar maakt aan het toestel.

Nu heb ik al alle programmeer standen van de regelaar geprobeerd maar niets helpt. Ook is er niets met de bedrading of dergelijke.

Ik vlieg zowel met twee als met drie lipo's!

Gisteren nog eens even op het net gekeken en kwam tot de ontdekking dat deze motor met 3 lipo's wel eens 15 Ampere kan trekken en dat is volgens mij te veel voor deze regelaar.

Weet iemand wat deze regelaar doet als er te veel stroom door gaat?

Als ik een nieuwe regelaar moet kopen welke is dan goed! Vooral niet te zwaar? (iets van 18 Amp??) Waar te koop?

Alvast Badankt

Frank Cox

Hoi,

Draai een 6-3D met een 8x4.3 GWS op 3S lipo en je blijft net onder de 10A met ongeveer 500gram trekkracht en misschien wel 550 maar niet gemeten nog.

Oude versie van de Tsunami 10 gaf deze problemen.....

Zelf vlieg ik al 3 jaar met dezelfde setup op mijn buiten-shocky en heb nog nooit problemen gehad, met een 3s1000Mah heb ik een onwaarschijnlijk brute trekkracht op dat kistje:)

Grt.

Oja, met die 3s doe ik zo'n 11A met volle accu met een 8*4 prop, kan die prima aan, niets wordt echt heet.

Grt.

Ik heb ook een flinke tijd gevlogen met die setup.
Typhoon 6/3d en de "ouwe" tsunami 10.
Op 2S een APC 9x3.8 en op 3S een APC 8x3.8
Op 3S zit ik net iets over de 10 Amp.

Met welke prop heb je hem op 2S en op 3S ?

René

Hallo,
bedankt voor alle informatie.
Ik vlieg met een 9"x3.8" prop.

Op de site:
http://www.airmedia.se/Typhoon_6-3D.htm
kun je zien dat met een 8"x3.8" prop op 10 cellen is toch 12 volt 15.7 A kan trekken.

Maar ik geloof jullie metingen hoor! Het is alleen maar de verwijzing van mijn eerste bericht!

Maar goed nu nog de oplossing!
Welke regelaar zouden jullie nu kopen en waar zouden jullie deze kopen!

grtjs en bedankt
Frank Cox

licht aan je prijsklasse, maar als je voor himodel gaat is de http://www.himodel.com/electric/HiModel_FLY_Seires_Brushless_Speed_Control_Type_FLY-12A.html geen slechte keuze. Veel mensen hebben hier goede ervaringen mee.

Ik heb er toevallig nog eentje liggen(voor een zeer gunstige prijs), voor verdere details even in het te koop forum kijken.
Link: http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=49960

Himodel heeft een grote range aan regelaars, kies degene die het meest bij jou eisen past.

Laatst bewerkt:
De 9x3.8 is te groot voor op 3S,dan ga je teveel stroom trekken.
Zou eerder even een kleinere prop proberen.
Anders kan je kijken naar de "budget" regelaar van CC, de Thunderbird.
Hier de link van de fabrikant.

Succes.

René

1 inch in diameter lijkt niet veel, maar kijk maar eens naar het oppervlakteverschil van een cirkel van 8 en 9 inch. dan zie je ineens hoeveel het wel niet scheelt. Ik zou dus zeggen: hou die regelaar nog even en probeer eerst eens met een 8x3.8.

1 inch in diameter lijkt niet veel, maar kijk maar eens naar het oppervlakteverschil van een cirkel van 8 en 9 inch. dan zie je ineens hoeveel het wel niet scheelt. Ik zou dus zeggen: hou die regelaar nog even en probeer eerst eens met een 8x3.8.

de APC 8x3,8 SF trok statisch zo'n 13 amp in m'n Alfa Model Mustang met Typhoon 6-3D
dit was met spinner, dus nog iets minder blad - weet je hoe groot zo'n spinner op een Mustang is?

ik twijfel overigens ernstig aan het toepassen van slowflyprops op een Typhoon 6-3D op 3S; dit motortje is namelijk 1500 kv
je ziet ook dat een GWS 8x4 minder amps trekt, ondanks de grotere spoed!
(DriveCalc bevestigd dit allemaal trouwens)

Laatst bewerkt:
Hoi Frank,

Het klopt dat jou motortje met 3S die ampere trekt bij volgas met een 10 X nogwat propje en ja dan stop de regelaar er even mee.
De regelaar zal dan wel in temperatuurs beveiliging vallen, ik heb ook eens dat uitvallen vd regelaar gehad met een 5/3D motor met een 10 X 4,7 propje bij 1/2 , 3/4 gas (hooveren) en daar zetten ik toen d.m.v. een interfacekabeltje de "blocked motor" beveiliging uit.

Nu moet ik wel zeggen dat die set-up geen 15 Amp trok zeker niet bij 3/4 gas dus zou ik jou toch advieseren om of een kleinere prop te nemen en anders een zwaardere regelaar (18Amp regelaar) die zullen echt veel zwaarder zijn kwa gewicht, let wel op wat jou motortje aan vermogen kan verwerken.

Anders word het motortje te warm met kans om de magneten vd te de-magnetiseren.

M.v.g.,
Heino

Laatst bewerkt:
setup 6/3D+stunami

Iemand van onze club vliegt ook met een 6/3D motor en een stunami regelaar de 2de vlucht nadat ik hem had ingevlogen brandde de motor door.

Iemand van onze club vliegt ook met een 6/3D motor en een stunami regelaar de 2de vlucht nadat ik hem had ingevlogen brandde de motor door.

Die van mij is na 4 jaar nog steeds in superstaat, ik heb er ongeveer 500 acculadingen mee weg.....

Grt.

Er zijn een aantal opties mogelijk frank, als eerste je lipo's, zijn die nog in goede staat en kunnen die de gevraagde stroom nog leveren?

Dan is die tabel waarnaar je linkt wel mooi, maar niet echt betrouwbaar, meestal gebruiken die een voeding om de motoren te testen. Daarnaast gaat de stelregel 10 cellen is 12 volt gaat niet helemaal op. 10 cellen onbelast is meer dan 12 volt, maar als je ze gaat belasten zakt de spanning in tot net rond de 11 volt. Het amperage zakt dan natuurlijk ook.

Je vliegt je schockie op 2 en 3 cellen afwisselend, als je van cellen aantal wisselt moet je ook een andere prop gebruiken, bij 2 cellen mag de prop groter zijn dan op 3 cellen. Dus ook dat is heel belangrijk. Maar wat nog belangrijker is is het meten van de stroom met de diverse setups, en deze gegevens ergens opschrijven zodat je iets hebt om te vergelijken als je weer eens "problemen" hebt en opnieuw een meting doet.

"Iemand van onze club vliegt ook met een 6/3D motor en een stunami regelaar de 2de vlucht nadat ik hem had ingevlogen brandde de motor door."

ZamBeZi
ik vind dit trouwens een van de meest zinnige en informatieve posts die ik vandaag gezien heb
Ik had nog niet veel gelachen vandaag, maar dit maakt alles in 1 keer goed ! :D

René

Zo dat is een hoop informatie.
Dus als ik het goed begrijp moet ik op 3 lipo's 8"x3.8" vliegen en op 2 lipo's kan de 9"x3.8" prop!

Hallo Theo!
Jij verwijst naar de staat van de lopo's en ik denk dat je bedoeld dat de regelaar uitschakelt als de onderste spanning van de lipo's is aangekomen dat de regelaar dan even uitschakelt en weer inschakelt als de spanning weer boven de onderste grens ligt. Volgens mij is dit niet zo want ik heb het ook geprobeerd in de Nicad modes en daar deed de regelaar exact hetzelfde.

Net als bij Alex kan ik ook niet echt merken dat dingen heet worden. Ik voel niet elke vlucht maar het is me nooit opgevallen dat motor of regelaar zelfs warm worden!

En Fabian als je de regelaar nog hebt en jij geeft aan dat deze goed is wil ik hem wel kopen. Stuur me even jou gegevens dan regelen we de rest.

En Heino als de regelaar in de temperatuur beveiliging valt hoe lang blijft deze dan hierin hangen? Bij mij valt de motor echt maar heel kort uit ik kan gewoon verder gaan met hoveren het is alleen lastig en echt laag bij de grond gaat ook niet!

Frank

Als zo'n regelaar gemaakt is voor max 10 Ampére gebruik hem dan ook niet voor meer dan dat.
Geeft alleen maar problemen.
8x3,8 trekt volgens typhoon zelf 14A op 3S dus nog steeds te veel. Alleen met 3D gebruik je dit niet zoveel dus dan kan het nog.
Ik kan met een model van 275 gram hoveren op 6A met een 6/3D volgas is 10A en dat met eeen 8x4.3 GWS prop.

GWS vliegt naar mijn idee fijner door de iets grotere spoed maar toch iets meer RPM dan een APC is het model directer met gas response en sneller op gang. + een APC is 2.5x zo duur.

Hier een test van de 6/3D

http://www.airmedia.se/Typhoon_6-3D.htm

Laatst bewerkt:
8x3,8 trekt volgens typhoon zelf 14A op 3S dus nog steeds te veel. Alleen met 3D gebruik je dit niet zoveel dus dan kan het nog.

Ik gebruik een Ikarus 8*4 prop, zo'n harde blauwe met breed blad, dan trekt hij bij lange na geen 14A. Ik heb 'm o.a. op een shocky van 350 gram gehad, toen was het nog steeds een kanon met volgas:)

Grt.

Zoals ik al schreef: 8x3,8 is een SF-prop die met een Typhoon 6-3D te veel toeren maakt dan waar ie voor gemaakt is en ruim over de 10 amp zit
Beter is een GWS 8x4; zit je op 9,5 a 10 amp

Back