U-boot Type VII C/41 bouwverslag

Discussie in 'Duikboten' gestart door erikborgers, 21 nov 2014.

  1. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een bouwverslag van de U boat type VII C/71 van Revell op 1/144
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2016
  2. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    De doos bevat een handleiding, plastic delen (zien er goed uit) en een handleiding. Ik heb dit model gekocht om eens lekker te exerimenteren met mijn vorig jaar gekochte airbrush en verschillende vormen van verouderen.

    Ik bouwde hiervoor de Apollo, die ik gelijk kocht met deze kit om de hobby weer wat op te pakken, zie verslag elders op het forum, maar dat is nou niet echt een model om te gaan verouderen/airbrushen!)

    Bij het model zijn photo edged delen en een houten "opplakdek" te krijgen, wat ik allebei ook nog nooit gedaan heb. Dat verhoogd de pret.

    Youtube filmpjes op internet ( [URL="[/URL] ) geven in 20 delen (!!!) een geweldig bouwverslag en er zijn diverse andere bouwverslagen te vinden. Daar moet ik van kunnen leren.

    Niet een erg origineel model van me dus, de dagen van scratchbouw op het gebied van schepen en spoorwegen liggen al weer wat jaartjes achter me, nu ik veel minder tijd heb. Misschien na mijn pensioen weer ;-)

    Maar photo edged en verouderen zullen hier meer dan genoeg uitdaging bieden. En het nodige modificeerwerk. Als ik tevreden ben over het resultaat en mijn 'leercurve' is dit misschien een opstapje naar de trumpeteer 1:200 Bismarck, daar denk ik al 2 jaar over na. Qua detail een vergelijkbaar model, maar dan qua prijs en omvang zeg maar maal 20 ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het houten dek.

    Echt (zelfklevend) hout. [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Metalen delen.

    Er is nog meer onderweg dat ik besteld heb. Deze delen bevatten onder andere metalen torpedos, geschutslopen en verfraaingen, periscopen, dekdelen, luiken etc. etc. Een paar tientjes. Aangezien de bouwdoos zelf ook maar iets van 20 eu kostte, alles bij elkaar denk ik een koopje voor heel wat uurtjes en mogelijk een zeer verfijnd model van een kwaliteit zoals ik het nog nooit heb gemaakt. Nou ja, we zullen zien, voorlopig nog helemaal niks!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    ga ik eens lekker volgen
     
  7. Ron Keller

    Ron Keller

    Lid geworden:
    29 okt 2005
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rotterdam
    hallo,

    PE voor de VII-C/41 schaal 1/144,ik heb de 1/72 versie,heeeeel licht spul.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    met vriendelijke groet,

    Ron
     
  8. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
  9. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
  10. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik volg zoveel mogelijk de videos van ene 'Bill' op U-tube (zie bv [media=youtube]LeF7ci1D0HU[/media]). Wel een iets andere variant van mijn doos, en ik wil ook een iets ander eindresultaat, maar als ik bij hem in de buurt kom, zou het geweldig zijn.

    Het eerste klusje bestaat nu uit het wegdrillen en schuren van de achterkant van de waterinlaten in de buitenromp. Een voorzichtig klusje, want iets teveel en je bent door de romp heen. Ik gebruik mijn boormachine en staalborsteltjes, Vooral op een niet te hoge stand, want dan wordt het plastic zacht.

    Op de foto zie je de grote inlaten/gaten. Die geven geen problemen. Net zolang aan de achterkant schrapen tot ze fliederdun zijn en dan insnijden met een excel mesje. Vervolgens voorzichtig schuren van binnen (staalborsteltje werkt ook goed) en net zolang bijschrapen dat het acceptabel is.

    Bij een paar kleinere (voor in de boeg) gaat het fout, maar door aan de binnenkant fijn plasticstrip te gebruiken kan ik dat redelijk herstellen.

    Helemaal onderin de boeg bij de schroeven zitten er ook een paar maar die zijn zo klein en zitten zo op elkaar dat ik die oversla. Ze zitten sowieso "onder", dus zullen niet zichtbaar zijn als de boot op de standaard staat.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    De vraag is nu: kijk je straks wegens die gemaakte gaatjes door het model heen, of moet er schot tussen komen?

    Van de videos van Bill (die alle research voor me heeft gedaan ;-) leer ik dat de binnenromp (vast en zeker een ronde buis om zoveel mogelijk druk te weerstaan), op de hoogte van de tweede rij loopt. Naar achteren loopt hij af (punt/kegel vorm?). Daarom wordt er een binnenwerkje gemaakt dat dit effect simuleert. Je kijkt dus alleen door de bovenste rij heen.

    Misschien een beetje overdreven, zal het nog duidelijk/zichtbaar zijn als de boot af is? Nou ja, in ieder geval snap ik weer iets beter hoe het model van binnen in elkaar zit en wie weet stelt iemand er nog eens een slimme vraag over ;-)

    He Ron: In die kit van 1/72 zag ik dat die binnenromp (dek) echt gemodelleerd is, tot luiken en lieren aan toe. In ieder geval op de link die ik vermeldde. Wow. Gaat al dat detail niet verloren?
     
  12. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    De binnenromp (achter)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    De binnenromp (voor)

    Tevens zichtbaar is hier het binnenwerkje dat ik heb gemaakt om te simuleren dat er een torpedoluik openstaat. Voorzichtig ingesneden en van wat plastickaart voorzien. De kale torpedo zit er even in voor de maatvoering.

    Hier zie je ook waar ik fout ben gegaan met de kleine inlaten. Drie streepjes plastickaart ter reparatie en een heel klein beetje putty. Ben benieuwd hoe het er straks geschilderd uitziet. Kan tegenvallen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG] Bill heeft zijn model gemaakt met een open luik in het dek waardoor een torpedo wordt geladen. Ik kies voor een "varend" model dat net een torpedo lanceert.

    Mogelijk is dit een stukje simpeler (de constructie van Bill gaf een hoop problemen) en het geeft mijn model ook net even iets anders, geen volledige kloon van wat ik op het WWW aantrof. Ook hoef ik op die manier straks niet in mijn (houten) dek te zagen. Ik zie ook nergens op het dek (de plasticen of mijn houten dek) plek voor dat torpedo laad luik. Het lijkt me sterk dat bij mijn versie dat luik op een heel andere plek zit, alhoewel de types (alhoewel beide VIIC) dus iets verschillen. Maar dat verschil zit hem voor wat ik zie vooral in het kanon en afweergeschut. Ik neem dus aan dat de romp hetzelfde is (of zouden die Duitsers de romp ook modificeren binnen een klasse, ik geloof er niks van, maar ben geen deskundige).

    Er is trouwens ook nog een mogelijkheid een torpedo van achteren te lanceren, bij veel U-boten van dit type. Inderdaad steekt er een scherpe punt uit de achterkant volgens de bouwhandleiding. Maar is dit inderdaad de torpedo? Lijkt me toch sterk dat zo'n boot de hele tijd rondvaart met een torpedo er uit hangend. Maar ik zie hier ook nog klep die open gaat. Later maar eens uitzoeken.

    Op de foto een indruk van de torpedo die naar buiten vuurt zoals ik het van plan ben.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. edwin.w

    edwin.w

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Rhoon (portland)
    Hallo Erik

    Alle torpedo laadluiken van het type VIIC zijn hetzelfde.

    Veel succes met de bouw

    Gr. Edwin
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    bij de eerste boten lag de torpedo in een buis op het achterdek
    ik moet er nog ergens foto's van hebben
    daarna is de buis tussen de twee roeren komen te zitten
    [​IMG]
    [​IMG]
    dit is wel een type 9 maar je ziet ze daar wel zitten

    op 1.30 zie je waar normaal de lanceerbuis gezeten heeft maar ze hebben ze dicht gelast
    daar zag je dan de waterdichte deur in die buis die van binnen uit kon open gedaan worden tijdens het lanceren .ze dicht laten was geen goe idee mijn gedacht
    hier een type 7A
    [​IMG]
    dat was wat ik bedoelde met de torpedo op het dek in een buis

    gr raf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dank je, ik heb de buis inmiddels ook ontdekt op het model!
     
  18. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Inmiddels is er flink een extra pakket RE aangekomen van Griffon Model. Wel voor die andere bouwdoos van Revell (met een kanon op het voordek, een eerder type), dus ik kan niet alles gebruiken. Dus dat wordt fantasie en zelf ook nog geklooi met railingen maken en zo. En ik ben van plan om bv wel de kabelsnijders te gebruiken, al zaten mogelijk niet op mijn type. Ze zien er gewoon gaaf uit op die boeg!

    100% nauwkeurig vind ik ook niet erg. Waarschijnlijk was elke U-boot ook weer net iets anders. Ik wil in ieder geval een geloofwaardig model neerzetten voor de kijker.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    De details zijn echt WAANZINNIG. Gaat dit lukken?

    Ik heb alles gebruikt voor de periscopen op 2 trapjes na. Die dingen zijn zo klein dat ze gegarandeerd afvallen nu nog niet alles vast zit. Misschien probeer ik het op het eind, als ik handiger ben geworden.

    Niet alles zit zoals het hoort, maar ik ben tevreden. Leve de 3 secondenlijm. Soms een paar bange minuten op de vloer al zoekend doorgebracht.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] De romp zit in elkaar. Nog wat schuurwerk nodig bij de schroeven. Provesorisch hier ook een stukje van de toren. De snorkel staat omhoog maar die kan ingeklapt. Ik vind hem nogal lelijk, dus dat ga ik wel doen. Liggend in het dek ziet hij er intigrerend uit.

    PE zit al op het voor en achterdek. Details moeten hierop gemonteerd gaan worden. Maar eerst het schuurwerk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina