U.S. Navy Elco 80'Motor patrol Torpedoboat

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Erwin van Leeuwen, 28 jan 2017.

  1. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Toch een 3e verslag tegen de verwachtingen van mezelf in omdat ik er al 2 heb die niet klaar zijn maar vanuit het revalidatie centrum valt het bewerken van hout niet mee, vandaar een kit 1:48 .
    Ik ga dit model wat 50 cm lang is varend maken , normaal hoef ik niet echt op een kilootje te kijken maar dit is echter andere koek !!! het gewicht is erg belangrijk.

    Dus ik hoop op wat goed aanwijzingen qua Rc van de bouwers van dit soort modellen .
     
  2. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
  3. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Het model is een late versie in camouflage ,ik hou niet echt van groen dus het word een vroegere versie in U.S.Navy grijs . IMG_20170126_095653.jpg
     
  4. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
  5. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    De romp is lekker dik plastic en is goed stevig , 3 motoren word erg krap dus 2 motoren en een dummy as in het midden word de opzet .
    Voor de experts op het forum ik zoek 2 lichte motoren met een diameter van ongeveer rond 30 mm die een as van m2 gaan aandrijven.
    het liefst op 12 volt ik heb nog 2 x 2200 lipo packs liggen van 11,1 v .de rest word alles nieuw.
    Het rompje is mooi gedetailleerd en is van goede kwaliteit.

    IMG_20170128_184016.jpg IMG_20170128_184024.jpg
     
  6. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Het eerste probleem wat zich voordoet zijn de openingen in het dek , eerst wilde ik het complete dek verwijderen en plaatsen voor het varen maar dit is erg lastig om goed te plaatsen . Ik ga eerst de opbouwen maken en plaatsen en kijk dan wat er kan worden verwijderd aan overtollig dek !!!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hoi Erwin: Ik zou kleinere motoren gebruiken. Dan kan je de assen lekker horizontaal plaatsen. Iets in deze richting:
    http://www.rc-point.nl/index.php?it...n=article&group_id=20000272&aid=71013&lang=nl
    Dan kun je met een 3S Lipo terecht.
    Als schroeven 20mm Raboesch met puntige naaf.

    Kijk voor tips over conversie van statische modelschepen naar RC eens in deze draadjes:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-8ste-schnellboot-flottille-italeri-1-35.72708/
    en
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/1-35-italeri-pt-boat.238310/
    De laatste gaat weliswaar over het grote 1:35-zusje, maar toch...

    Als je wilt weten welk gewicht het model kan hebben:
    De waterlijn even aftekenen met zacht potlood, rompje in de badkuip leggen, alle onderdelen erop leggen. Vervolgens aanvullen met het gewicht van alle elektronica, motoren, accu enz.
    Voor de stabiliteit mag je het model iets dieper in het water hebben liggen dan de formele waterlijn. Da's met dit soort modelletjes wel zo fijn.

    Succes met zowel de revalidatie als met de bouw!
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik zat met hetzelfde probleem bij de 1:35 PT-Boat.
    Wat ik gedaan heb: de opbouw als één geheel bouwen d.m.v. versterkingen in ABS onderdeks. De opbouw komt heel strak op het dek te staan; spatwater komt er niet doorheen.
    Het dek zit bij de 1:35 met parkertjes vast. Die gebruik ik ook, maar tussen romp en dek heb ik een rupsje van kneedbare pakking gelegd voor de waterdichtheid.
    M'n accu's kan ik wisselen door de opbouw af te nemen, maar bij groot onderhoud snij ik de kneedbare pakking door, schroef de parkertjes los en kan het dek verwijderen. Werkt werelds!
     
    Josessers vindt dit leuk.
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    En om je alvast lekker te maken:
     
  11. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Roel , bedankt voor de info over de bouw en de motoren ik had zelf al gedacht aan brushless maar door gebrek aan ervaring hiermee nooit gedaan.
    Welke regelaars gebruik jij hiervoor Roel ?
    het badkuip principe wat ik zelf ook altijd gebruik moet helaas wachten , oorzaak geen bad o_O ZE HEBBEN OOK NIKS HIER VOOR DE HOBBYIST !!!!!!!!!!!!
    dus ga ik maar bouwen aan de op bouw alvast.
     
  12. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Ik twijfel nog Roel mijn model is maar een paar cm korter waarschijnlijk maar heb lullige plastic pennetjes waar de romp en het dek met elkaar woorden verbonden.
    heb je een foto van wat je hebt gedaan misschien? want het idee is prima mocht er is een motor sneuvelen ,nog nooit voor gekomen maar je zal het net zien bij deze!
     
  13. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Ik ben erg jaloers vaart ontzettend goed zeg wat zijn de afmetingen 508mm x 145 mm
    ik heb geen kleine marine modellen dus vandaar ik deze bouw sjouwen zit er effe niet in misschien als het bevalt bouw ik de Vosper van Italeri 1:35 ook nog.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Brushless regelaars: houd er rekening mee dat je ELKE motor een eigen regelaar moet geven! 2 motoren op een regelaar zoals bij brushed motoren is (in theorie!!!) mogelijk, maar in de praktijk gewoon niet.
    Welke regelaars: kijk eens bij www.RC-Point.nl Het merk maakt weinig uit.
    Kijk er wel voor uit dat je regelaars koopt die zowel voor als achteruit regelen... de goedkope regelaars regelen maar een kant op!
    Mijn PT is uitgerust met 2 snelle BMI-motoren voor stuur- en bakboord en een langzamer motor in het midden voor de "sluipvaart"

    Foto's: moet je even op wachten tot vanavond. Ik heb geen foto's van het model met het dek er nog af (geloof ik) maar ik kan je laten zien hoe het er nu uitziet.

    De 1:35 Vosper is ook een prima modelletje om mee te varen. Ook die heb ik overgenomen van Puffin en zelf verder afgewerkt. Puffin heeft 'm wel ernstig zwaar gemaakt, door alle elektronica in een aluminium doos voorin te leggen. Daardoor moest ik achterin bij de roeren een behoorlijke puist lood erbij doen om het model " op de step" te krijgen. Met een lichte 3S accu vaart ze echter fantastisch.
    Dit model vaart met 3 kleine BL motoren. Via slim mixen kan ik de middenmotor alleen laten draaien, de buitenste motoren tegengesteld (wenden op de plaats) of alledrie de motoren met een knuppelbeweging aanjagen... Roertjes zijn van messing (zelf gemaakt) en worden buitenom aangestuurd.
    Filmpje (ga ik je weer jaloers maken):

    Op mijn YT-kanaal staan meer filmpjes van beide scheepjes. Sommige goed gelukt, anderen wat minder, maar dan heb je in ieder geval een impressie.
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Oké, de foto's:

    P1440022.JPG
    Voordek: bewust vrij kaal gelaten en de 37mm vervangen door een 20mm Oerlikon iets verder naar achteren. Reden: zo heb ik het voordek vrij om de opbouw op te laggen bij het plaatsen van de accu's.

    P1440025.JPG
    Hier zie je tussen romp en dek nog een randje kneedbare pakking. Op jouw model zou je dezelfde truc kunnen toepassen door een dun reepje ABS onder het dek te plakken wat (bijna) aansluit aan de romp. Deze spleet kun je dan opvullen met pakking.
    P1440026.JPG
    Het interieur. Plaats genoeg voor 3 motoren, 3 regelaars, ontvanger, roerservo (onder het achterdek) en 2 Lipo's: 1 lichte 2S voor en een iets zwaardere 2S achter.
    De voorste levert stroom voor de middelste motor (onder het tape) en de (LED) verlichting, de achterste voor beide buitenste motoren. De motoren zitten met hun mount op triplex plaatjes, in 2C lijm verlijmd. Schroefaskokers: home-made.
    P1440027.JPG
    onderzijde opbouw: Deze is als één geheel geconstrueerd met reepjes ABS en op handige plaatsen versterkingsribben.
    P1440030.JPG
    Schroeven: 20mm Graupner speedschroeven aan bak- en stuurboord (niet schaalgetrouw, maar wel goed voor de snelheid) en een Raboesch drieblads voor de middelste motor (sluipvaart)
    P1440035.JPG
    Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb geholpen. En ja, het is geen model wat op shows prijzen zal winnen, maar het leven op het water is hard...
     
  16. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Hoi Erwin,

    Leuk tussendoor project. ikzelf heb de Italeri S-100 kit schaal 1:35 in mijn bezit gekregen vorig jaar. Statisch model maar net zoals bij jou wordt deze varend.
    Ik ga voor brushless versie met 3 motoren en messing schroeven. ik weet nog niet welk vermogen en type want het project is voor een stukje vulling en afwisseling op zijn tijd.

    Veel sterkte met de revalidatie.
     
  17. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Geen bad, zo'n klein opblaasbaar kinderspeelbadje gebruiken. (Ja, ik heb ook geen bad.)
     
  18. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Roel de Vosper vaart ook prachtig ondanks ze erg diep ligt.
    ik ga er 2 motoren inbouwen die je hebt aangegeven bij RC point de 3e motor sluipvaart laat ik vervallen het model is erg smal en het gewicht zal lichter moeten zijn dan jou 1:35 uitvoering.
    Het dek zal toch worden vastgelijmd , jouw oplossing is beter maar ik heb alleen 4 plastic pennetjes van 2mm om het dek te bevestigen wat nu al erg moeilijk is terwijl ze nog heel zijn helaas geen schroeven !!
    ik moet eerst nog kijken wat er allemaal door het dek past ,volgens mij moet het passen binnenkort een x weekend verlof dan neem ik alles mee.
    Aan de opbouw ben ik volop bezig morgen wat afbeeldingen .
    bij de regelaars moet nog een programmeerkaart volgens mij?
    alvast bedankt voor de info !!:thumbsup:
     
  19. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Stefan hoe is het ? leuk jou kit straks kan ze samen met de 1:25 versie van mij !!!
    normaal zou ik geen kit bouwen maar ik moet eerlijk zeggen dat het toch leuk is en vooral omdat ik hier weinig kan natuurlijk.
    nog veel moe van het therapie op de dag maar na een uur of 20.00 toch wat prullen op mijn kamertje,
     
  20. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    De werkbank in mijn kamer met de sloep in aanbouw IMG_20170107_144107.jpg
     
    Etapje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina