Uit de oude doos: DB Barnstormer en Bi-Stormer

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door willemvdm, 4 jan 2016.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    In mijn jonge jaren (en dat is even geleden) was David Boddington een begrip in de modelvliegwereld.
    Regelmatig stonden er artikelen van hem in de Hobby Bulletin en ook gaf de Muiderking boeken van hem uit:
    "Beheers en Vlieg" en "Modelvliegtuigen bouwen en vliegen".
    Ook was hij de man achter het blad "Model Flyer" , was want helaas is "Boddo" in 2010 overleden.

    Afgelopen zomer zag ik op marktplaats een oud ontwerp van hem te koop: de Barnstormer.

    1080.jpg
    Deze Barnstormer is een ontwerp uit de late jaren 60, en was met 63" span (1600 mm) gemaakt om te vliegen met een 1 kanaals besturing.
    Dat was toen dus nog met 3 keuzes: vol links, vol rechts of midden richtingsroer.
    Dit soort kisten waren dus in feite vrije-vlucht modellen die je met de radio in de buurt kon houden, volledige besturing was er niet bij.
    De Barnstormer heeft een prachtig gevormde slanke romp met ronde zijkanten (Geen vierkante doos!)
    Toen er later ook een 3 kanaals en 4 kanaals besturing kwam vergrootte DB de span naar 72" (1830 mm).
    Ik begrijp niet waarom, was dit omdat de besturing zwaarder was of omdat die groter was?
    Later kwamen er nog veel meer versies:
    The Mighty Barnstormer (nog een maatje groter)
    Baby Barnstormer (precies, een maatje kleiner voor COX motoren)
    Bi-Stormer (dubbeldekker versie in zowel 63" als 72" uitvoering
    Dit ontwerp was dus een groot succes.

    barn1.jpg

    Dit is dus mijn nieuwe aanwinst, een oud beestje maar ziet er nog goed uit.
    Op zoek naar info kwam ik op de DB website
    http://www.dbsportandscale.com/
    En hier dus gelijk maar een bestelling gedaan:
    1) tekeningen en bouwbeschrijving van de 72" Barnstormer
    2) Tekeningen en bouwbeschrijving van de 72"Bi-Stormer
    3) Een setje ribben en landingsgestel voor de Bi-Stormer.

    Mijn voornemen is dus om dit jaar zowel de Barnstormer weer in de lucht te krijgen (wel met 2,4 GHz)
    als om de Bi-Stormer te gaan bouwen, ook zoveel mogelijk zoals Boddo het ontworpen heeft dus heel veel balsa, balsa en balsa, bijna geen vuren grenen of triplex en al helemaal geen piepschuim of ander plastic.
    Bespannen met Solartex antic (zijde en spanlak gaat mij net even te ver).
    Wat ik wil laten zien aan de jongeren is dat een balsa kist net zo licht kan zijn en net zo goed (ik hoop natuurlijk beter) kan vliegen als een schuimpje

    Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen van beide projecten!
    Groeten Willem
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Mooi, "beheers en vlieg" heb ik als 10-jarig jongetje wel 15 keer uitgelezen. Met op die blauwe cover de Tyro Major!
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Wat leuk Willem!
    Heb bij mijn stoel beneden ook het boek Bouwen en vliegen liggen van David Boddington :).
    Blijft nog steeds heerlijk om te lezen, en is zoals je ziet ook verslonden!

    [​IMG]

    [​IMG]

    En die Mighty Barnstormer is inderdaad een plaatje!
    Ik ga je volgen,

    Succes,
    Groeten, Ralf
     
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Topic staat op volgen , ik kijk uit naar je verslag en foto's :)
    Heb hier ook nog enkele boekjes liggen ,
    006.JPG

    Groeten Jef
     
    classicracer vindt dit leuk.
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja leuk om te zien dat de boeken van Boddo nog steeds populair zijn bij velen.

    En ook leerzaam als je 1 van zijn tekeningen gebruikt, zo heeft hij het over 3 soorten balsa (pagina 37):
    Licht: SG 0,12 tot 0,16 (voor ribben en indekkingen)
    Middel SG 0,18 tot 0,24 (algemeen)
    Hard SG 0,24 tot 0,32 (belaste liggers)
    Ik heb de afgelopen jaren een aardige stapel balsa met een SG van 0,10 verzameld, dat was vaak sorteren in de winkel, maar nu heb ik dus hard balsa nodig voor de vleugel liggers en romp liggers van de Bi-Stormer.
    Ben bij 3 winkels geweest en nu is nergens echt hard balsa te vinden?
    Wel wat medium van rond de 0,18 kunnen kopen dus dat maar gebruiken voor de liggers van de vleugels en de romp.

    De tekeningen van de Bi-Stormer laten kopieren in normaal en spiegelbeeld, koste 9,50 euro
    Dit heeft 3 voordelen:
    1) De originele tekening blijft schoon en heel.
    2) Ik heb met het spiegelbeeld nu dus ook een tekening van de linkervleugels.
    3) Tijdens de bouw kan ik de tekening nog lezen (is lastiger als er een vleugel bovenop gespeld zit)
    Ook even gemeten, de koorde van de vleugel is 305 mm in het zijaanzicht en 302 in het boven aanzicht, maar de originele tekening heeft deze fout ook al, oorzaak is dus de ouderdom van de tekening en niet het kopieer apparaat

    Wat mij wel opvalt dat in de tekening van de Bi-Stormer een V-stelling van 8 graden staat, terwijl in de bouwbeschrijving staat dat deze 8 graden moet zijn zonder rolroeren en 3 graden bij rolroeren.
    De tekening gaat dus uit van de versie zonder rolroeren.
    Mijn aanwinst heeft een V-stelling van 6 graden en rolroeren ter grootte van 3 ribafstanden, op de tekening is dat 4 ribafstanden.
    Hij heeft dus de dubbele V-stelling en 75% rolroer oppervlak van het aanbevolen, ik denk dus dat hij beter zal luisteren naar richting als naar rol in de bochten.
    Het zal dus een meer rustig vliegtuig als een acro kist zijn!
    barnrol.jpg

    De rolroerservo's zijn ook een apart verhaal, in de vleugels dit een plastic doosje met de servo, de servo is uit 1 stuk met de deksel van het doosje, ik kan er dus geen andere servo's in monteren, maar eens kijken of de servo's ook werken op een Futaba ontvanger, even andere stekkers monteren.

    servo.jpg

    Bij de kist zat een mooie Saito 80 motor, maar aan de gaten in de motorsteun te zien heeft er eerst iets anders opgestaan (aanbevolen is een 6,5 cc tweetakt)
    Ik vind de Saito een prachtige motor, maar wat aan de moderne kant voor deze kist.
    Nu heb ik een verzameling van denk ik 100 modelmotoren dus even zoeken en deze is ook leuk:
    os60.jpg

    Torretje uit begin jaren 70 dus die staat veel beter op deze kist de OS FS-60.
    Is wel wat langer dus ik moet wat ruimte in de romp maken.
    Ook zal hij wel minder power hebben als een grotere en modernere Saito, maar het wordt toch een kist om rustige rondjes te vliegen en niet om mee te stunten (zie het verhaal over de V-stelling en de rolroeren.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2016
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja! Gaaf Willem!
    Ga ik je bouwverwikkelingen mee-volgen!
    Prachtige 'brommer' er op! Top!
    Gr Bas

    PS: Je ziet het maar weer... die oude boekjes... de pin-up pagina's vallen direct open... automatisch... ook na +40 jaar nog!
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Kijk ik er weer langsheen, of heeft iemand iets aangepast?

    (Of moet je 'vriend' zijn?)


    jan.
     
  8. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Sorry Jan, foutje van mij denk ik, album staat nu op "iedereen" dus kan je de foto's nu wel zien?

    Inmiddels is de bouw van de Bi-Stormer dus ook al bezig, met de kerst de tekeningen goed bestudeerd, leuke puzzel!
    Zo heeft DB dus op 1 vel (bijna) alle delen getekend, maar dat lukt dus alleen als je dingen over elkaar tekent, zie hier maar:
    Bovenvleugel, ondervleugel en stabilo over elkaar getekend, zoek maar uit welk lijntje bij welk deel hoort!
    3wingtips.jpg
    Er zit weinig verschil in de tekeningen van de Barnstormer en de Bi-Stormer, de romp is iets aangepast waar de vleugel komt en het richtingsroer is vergroot.
    Kijk je goed op de tekening dan kun je zien waar het roer van de Barnstormer is weggepoetst (Tipex?) en hoe het roer van de Bi-Stormer buiten de lijntjes komt.
    richtingsroer.jpg

    Besloten ook wat ik ga doen met de rolroeren en V-stelling:
    De rolroeren maak ik 1 rib langer (dus 20% meer oppervlak) om de kist wat handzamer te maken maar ik gebruik maar 2 rolroeren.
    4 rolroeren vind ik te veel werk en extra gewicht, maar de roeren wat groter maken weegt bijna niets extra en is ook weinig werk.
    Op de tekening hebben beide vleugels 8 graden V-stelling, maar dat is bedoeld om te vliegen zonder rolroeren.
    Ik bouw de bovenvleugel vlak (veel makkelijker bouwen) en geef de ondervleugel 4 graden V-stelling.

    De (kopie) rechter vleugel tekening op de bouwplank en een paar uurtjes later is de rechtervleugel (en een klein stukje linkervleugel) al klaar.

    biwing1.jpg

    Mijn bouwplank is te kort voor de hele vleugel, maar de hoofdliggers steken dus een stuk uit, als ik de spiegelbeeld tekening op de plak heb bouw ik de linkervleugel waarbij de rechtervleugel dus een stuk uitsteekt buiten de bouwplank.

    Groeten Willem
     
  9. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Leuk, ga ik volgen
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Het gaat mij er niet zozeer om dat ik nu de 'pin-up' niet kan zien :), maar ik raak meer ernstig vertwijfeld: iedereen ziet het behalve ik?


    jan.
     
  11. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Hoi Jan, het album stond eerst op prive. Dan ziet alleen de eigenaar en de mods de foto's en de mods. Willem heft het album nu weer openbaar gezet zodat iedereen de plaatjes kan zien. Ik neem aan dat jij ze nu ook ziet?
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ja, maar waar is de pin-up??? :hammer:

    jan.
     
  13. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Jammer genoeg heeft hij daar geen foto van gemaakt. Maar ik kan er wel een voor je opzoeken op het web maar ik denk dat je daar mans genoeg voor bent :D
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    En hier :D

    56b2bd31e283a5dd32f16828969d8ff7.jpg

    Groet Jef
     
  16. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Misschien een onbe(ge)kleed modelvliegtuig ???:cool:
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2016
  17. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    [​IMG]
     
    JHvdK en dries_neyrinck vinden dit leuk.
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    je moet googelen op nose art...
    dat weet je enkel als je schaaltoestellen bouwt denk ik...:)
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Bas schreef:

    Ik dacht dat er zo'n voorbeeld (tijdschrift/boekje) opengeslagen op de pinup-pagina in het draadje stond.

    En dat die snel verwijderd was.

    Dat was dus helemaal niet zo, heb ik ondertussen van Bas begrepen . . .

    De door Classicracer geplaatste cartoon is inderdaad erg fraai!


    jan.
     

Deel Deze Pagina