Uit de oude doos ? een Holiday!

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door jeroens, 26 jan 2008.

  1. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Wat is gewicht van een Holiday?

    Voor de vakantieavonden heb ik een Holiday gebouwd.
    Aangezien hij in een vliegkist moest passen, moest de vleugel er af gehaald kunnen worden.

    Setup

    Motor : 6/3d Typhoon
    Klapprop : 6 * 3
    regelaar : CC10
    servo's : Dymond 4.7
    Lipo : 1000 Mah Graupner
    Gewicht : 235 gr

    Vraag : is dit een normaal gewicht voor de Holiday met deze setup?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. speed-ly

    speed-ly

    Lid geworden:
    25 mrt 2006
    Berichten:
    69
    Heej,

    Da's toevallig, ik heb nu net alle onderdelen binnen voor
    m'n holiday en ga hem dit weekend afbouwen... Volgens mij is
    dit een redelijk normaal gewicht.. EPPshop.nl - Holiday Hier zeggen ze dat een holiday met
    brushed motor en nihm cellen ongeveer 210 tot 230 gram weegt...

    mvg
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2011
  3. Stekke

    Stekke Guest

    Hoi,

    Mooie afwerking aan die Holiday van jou! 230gram is geen enkel probleem voor een brushless setup. Zelf heb ik een tiental van die kistjes 'versleten', de eerste paar nog met speed 280. Door de vele herstellingen (de kostprijs van het toestel verleidt me steeds tot een 'spectaculaire' vliegstijl) steeg hun gewicht steeds van 190 naar 230 gram en dat is voor een speed 280 wel de limiet. M'n ultieme versie trok sterk op jouw setup. Alleen gebruikte ik een 7x7 van Aeronaut (na het beroemde gunther-propje een van de beste props die ik ken) Met jouw 6x3 ga je langere vliegtijden en een rustiger vlieggedrag hebben. De starre 7x7 zorgde wel regelmatig voor een afgebroken neuspartij maar dat kan de pret niet drukken. Zelfs op het veld is dat meestal snel hersteld. Je accupakket is een 3S voor zover ik op de foto kan zien. Dan zit je met de CC10 en 1000mha nog wel safe met en 6x3 op die 6/3D. Let wel een beetje op voor de temperatuur. Die twee gaten in je prachtige carbon accudeksel zijn een goed begin voor de afvoer van de warmte. Voorzie je ook vooraan openingen voor koellucht voor motor, regelaar en batterij?
    Wat ik niet kan zien op de foto's is of je enige versteviging aangebracht hebt in de vleugel. In een 280speed versie kan je de vleugel moeilijk overbelasten, enkel na een 40 tal vluchten zie je 'materiaalvermoeiing' bij het piepschuim optreden. Echt stijf kan je de vleugel dan niet meer noemen. Voor een brushless versie is een versteviging in de vleugel echt wel aan te raden. Je kan heel eenvoudig een 4 mm koolstof buis van 36cm in de vleugel verlijmen (op het dikste punt van de vleugel) maar veel netter, simpeler en even stevig is hetvolgende. Snij uit 0.6mm triplex een plankje van 36cm op 1cm (ongeveer). Snij met een hobbymes in de vleugel op de dikste plaats 1 cm diep(!) een gleuf. Pas de triplex ligger voor de maat en pas aan indien nodig. Smeer daarna de triplex ligger in met 5min epoxy en duw hem in de gleuf. Veeg de overbodige lijm weg. Vleugels met een triplex ligger heb ik zelfs met m'n brushless setup niet meer stuk gekregen in de vlucht.
    Misschien een laatste tip: de piepschuim rolroeren durven gaan flutteren als je volgas aanduikt voor een high-speed low pas (en geloof me: clubleden staan versteld als die piepschuimkist als een hotliner voorbij gaat!). Rolroeren 'indekken' met dezelfde 0.6mm triplex en glasvezel als scharnieren helpt hier erger voorkomen.

    Als ik jouw kistje zo zie, krijg ik weer zin om bij Willem Bravenboer binnen te stappen voor een pakketje piepschuim... ;-)

    Veel succes ermee!

    Stekke
     
  4. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    ha stekky,

    bedankt voor je reactie.
    Er komen nog 2 extra gaten aan de onderkant.
    In de vleugel zit een koolstof buis gelijmd (rond 4 , hol) voor de versteviging. Deze is alleen niet zichtbaar omdat deze op de overgang van de verf zit.
    Ik heb rondom de romp 2 kevlar strengen lopen zodat de romp niet te snel afbreekt.
    De koolstof platen zijn om de kracht van de vleugel over te brengen op de romp. ( Met alleen de rompvliegen gaat wel snel, maar is vaak van zeer korte duur ;-) )

    wat bedoel je precies met rolroer indekken?
     
  5. Stekke

    Stekke Guest

    Hey,

    Lijkt me dat je kist behoorlijk goed verstevigd is. De rolroeren indekken? Snij (of knip :D) de vorm van de bovenkant van de rolroeren uit 0.6mm triplex en lijm deze bovenop de rolroeren. Dan zijn ze een heel pak stijver. Ik heb glasvezel (met epoxy) gebruikt als scharnieren, blijft iets beter zitten dan de standaard kleefband. Je zou ook volledige rolroeren van balsa kunnen maken maar dan is het iets lastiger om het vleugelprofiel niet te schaden.
    Het verbazingwekkende vlieggedrag van de Holiday zittem voor 90% in het Eppler 205 profiel van de vleugel. Probeer daar dus niet te veel aan te raken.
    Ongetwijfeld ken je het typische geluid van flutter. Je moet geen schrik hebben dat de holiday bij de eerste sporen ervan in stukken uiteen spat. Ik zou zeggen, probeer eerst zonder verstevigde rolroeren. Als er na verloop van tijd (als de piepschuim wat sporen van 'gebruik' begint te vertonen) toch flutter optreedt (bij aanduiken bijvoorbeeld), dan kan je nog steeds de rolroeren verstevigen.

    Ik ben wel benieuwd naar de vliegervaring...

    Groeten,

    Stekke
     
  6. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Ha Stekke,

    Hier een foto van het lijmen van de koolstofbuis
    [​IMG]

    vervolgens heb ik er bovenop weer een stripje schuim opgelijmd.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  7. Stekke

    Stekke Guest

    Netjes, die koolstof buis! Spijtig dat je hem zo prachtig hebt afgewerkt :p, zonde om hem te crashen... Wedden dat je onmiddellijk terug zo'n doosje piepschuim gaat halen wanneer je er eenmaal mee gevolgen hebt? En dan steek je niet zoveel tijd meer in de afwerking want dat zie je toch niet bij je ruglingse high-speed-low-pass op 1m hoogte ;)

    Groeten,

    Stekke
     
  8. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    De volgende serie wordt helemaal eigenbouw........
     
  9. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    Hallo Jeroen,
    Het is nog steeds mijn favoriete vliegtuigje, makkelijk mee te nemen al je nog even een uurtje wilt vliegen, en vliegt bij windkracht 6 en op een mooie windstille avond.
    Dit is inmiddels mijn tweede, de eerste werd helemaal versnipperd door Erik in Venray. Ik heb die eerste nog met NiMh accu's en een borstelmotor gevlogen en zat toen op zo'n 230 gram, nu heb ik de Hollite en zit net onder de 100 gram, dit vliegt helemaal super.
    Ik had hem zelfs meegenomen naar de jet meeting zoals je ziet.



    [​IMG]
     
  10. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    ik heb hem ook net besteld :D alleen moet de vleugel verstevigd worden of is dit niet echt nodig?..
     
  11. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    Alle mensen die ik ken zijn zeer te spreken over dit modelletje... Als ik hem ergens op een beurs tege kom voor een goed prijsje dan neem ik hem zeker mee !

    Grtz Matanza
     
  12. Stekke

    Stekke Guest

    Ik betaalde een paar jaar geleden 30€ voor een bouwpakketje bij Willem Bravenboer zelf. Ik denk dat ze voor ongeveer dezelfde prijs in de vakhandel verkrijgbaar zijn.
    Vleugel verstevigen? Als je met een speed 280 vliegt niet echt nodig, maar als je onbezorgd met je zendersticks wil goochelen of als je een brushless motor hebt geïnstalleerd is het sterk aan te bevelen. Het is trouwens heel simpel zoals je verder in dit draadje kan zien...

    Stekke
     
  13. denny

    denny Guest

    ik heb zelf ook ooit eens zo,n holliday gekocht en helemaal op gevlogen
    ik heb alleen de kist niet weg gegooid maar er mallen van gemaakt
    dus als ik gouw weer even een fun kistje wil hebben
    op een middag een stuk of 5 snijden van piep
    plakken en weer gaan met die banaaan
    en als je hem erg sterk wilt maken dek je het hele toestel in met 25gr/m2 glas mat
    en lamineer epoxy (jamara heeft hier mooie kleine flesjes van)
    kun je de hele zomer stunten met zo,n kist zonder al te veel schade
    suc6 er mee
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Tjsa, als iedereen zijn eigen holliday's maakt, kon IMA het niet meer volhouden..
     
  15. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    HA Ben,

    jou Holiday was onder de 100 gr!
    wat voor "hardware" gebruik je dan?

    Niek, ik begrijp je wel, maar volgens mij wordt bijna alles nagemaakt. Ik ben misschien nog een van de weinige die zelf bouwen en verbeteren ook nog leuk vindt. ;-). Deze wordt standaard niet met deelbare vleugel verkocht. Voor het geld waar ze tegenwoordig voor te koop zijn, hoef je het niet te laten. ( als je bouwtijd mee rekent)
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2008
  16. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    wat dachten jullie van deze setup?:
    speed 280
    10Aregelaar
    8x4,5 klapprop
    en een 860 mah 2cellen lipo...
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2008
  17. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    Jeroen,
    Ik heb hem uitgerust met een klein Berg ontvangertje, 2 X 4 grams servo, CC 10A regelaar, zelfgemaakte cd rom motor van +/- 15 gram met Gunther propje, Flightpower 350 mAh 18C 2S.
    En de basis is de Hollite, die is wat smaller.
    Omdat dit een lichte set-up is, heb ik kunnen besparen op verstevigingen, die heb je bij één ons namelijk niet nodig.
    Voordelen:
    Vliegt heerlijk langzaam.
    Vliegt lang, weinig nodig om een ons in de lucht te houden.
    Power ohne ende.

    Ik denk dat het nog lichter kan met wat U.H. spul, servo 1 gram, motor 5 gram, maar of hij dan nog lekkerder vliegt?
     
  18. Stekke

    Stekke Guest

    Wie Willem Bravenboer van IMA kent, weet dat hij het experimenteren hoog in het vaandel draagt. Dat je zelf probeert een modelletje ineen te steken, zal hij alleen maar aanmoedigen. De goede vliegeigenschappen van de holiday zijn vooral te danken aan het eppler 205 profiel (lekker snel maar ook genoeg draagkracht bij langzame vliegsnelheden) en de doordachte instelhoeken van motor, vleugel en stabilo.
    Willem (de vader van de Holiday:)) vindt het wel zonde om het piepschuim te bedekken met glasvezelmatten. Alle toestellen in de ontwikkelfase die hij met glasvezel indekte, vlogen minder goed dan de pure piepschuim. De vleugel verstevigen met een koolstof buis of een 0.6mm triplex ligger is veel efficiënter. Trouwens, de gezichten van clubgenoten zijn goud waard wanneer hun dure kisten voorbijgestoken worden door een hoopje verpakkingsmateriaal :D

    Stekke
     
  19. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    .....................................
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2008
  20. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Welke Erik? Kan me niet herinneren dat ik met je Holiday gevlogen heb dus kan geen stuurfoutje zijn en ik vlieg op een ander kanaal ;-P.
     

Deel Deze Pagina