Uitballanseren zelfbouw borstelloze motor??

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door maarten, 14 mei 2006.

  1. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    He mensen,

    Een tijdje geleden ben ik begonnen met het bouwen van een borstelloze motor, het wordt een binnenloper. Hier onder een aantal foto's daarvan.
    [​IMG]
    Tijdens het wikkelen.
    [​IMG]
    Wikkelen is gedaan.
    [​IMG]
    De rotor van de motor.

    Zoals je ziet een motor met een best redelijke afmeting, ik hoop ook dat er een hoop vermogen uit gehaald kan worden. Twee magneet polen, drie spoelen, telkens twee in serie. Voordat ik de motor kan gaan testen moet ik eerst nog een huis draaien en de rotor uitbalanceren. Dit uitbalanceren is toch echt wel belangrijk als de motor met enkel duizenden toeren gaat draaien. Hier heb ik echter in topics over buitenlopers en/of binnenlopers niets gelezen. Terwijl het voor buitenlopers, gezien de grotere diameter, nog belangrijker is.
    Nemen jullie die in-ballans voor lief of ballanceren jullie je rotor wél uit.
    Zo ja, dan zou ik graag willen weten hoe dat in zijn werk gaat, zodat ik mijn rotor kan uitbalanceren.
    Zijn er vragen of opmerkingen dan hoor ik ze graag.

    Groeten Maarten.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij buitenlopers lees je weinig over balanceren. Centrifugaalkracht is evenredig met diameter en gaat kwadratisch omhoog met toerental, daarom belangrijker bij binnenlopers. Ik denk dat gebruiker 'Bert' je wel kan dviseren. Ben je er de 25e juni? : http://home.hetnet.nl/~ronvans/
     
  3. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Bedankt voor het advies Ron, zal een Pbtje sturen naar Bert. Of ik de 25 kom?, ik denk het niet, kom dan met een andere hobby van mij in de knoop op die dag.

    Groeten Maarten.
     
  4. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Knap werk, een binnenloper heb ik nog nooit zelf gemaakt.

    Ik denk echter wel dat je toch wel voorzichtig moet zijn met onbalans, hoe lang in onbalans belaste lagertjes het uitzingen bij hoge draaisnelheden, daar heb je't raden naar...

    Leg je as op 2 (scherpe) snijvlakken van mesbladen (mooi waterpas leggen), dit zou weinig weerstand genereren, en kan je best de onbalans wegnemen door gewicht onder de vorm van ??? epoxy ??? of ander spul op de lichtere delen aan te brengen. Zo voortrollen tot de boel in elke stand blijft staan die je de rotor oplegt.
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Waarmee heb je de wikkelingen gefixeerd?
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    wel interessant idd. Ik heb er ook nog nooit 1 gemaakt. Ik heb nu eindelijk wel mijn microheli-motor werkend. ik kreeg laatst precies deze. Werkt heel mooi, alleen is de "bel" nog niet helemaal in balans.
    Heb nu ook nog een buitenloper werkend van een dubbele 15 polige stator. Ziet er goed uit, alleen is deze ook nog niet helemaal in balans :(

    Bij de kleine cd-rommetjes heb ik daar nooit problemen mee :D. Maarja, met zo weinig gewicht moet je ook wel je best doen om onbalans te bouwen....
     
  8. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    De wikkelingen zijn gefixeerd met epoxy. HEMA epoxy wel te verstaan, heb wel eerst gelet op de temperatuur die de epoxy aankan. Op de verpakking staat tot minimaal 80 graden.

    Zal dit eens proberen, bedankt.

    Groeten Maarten.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Epoxy&wikkelingen 'bakken' in de oven (curing), dan kan het hogere temperatuur aan
     
  10. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Ron,

    Dat ziet er leuk uit om eens mee te experimenteren! Zo'n 'bloemendraad' motor als op die link lijkt me leuk om eens te maken. Helaas vindt ik weinig verdere informatie over de rotor, magneten en hoe de lagerschilden te maken op deze site.

    Verder is het mij niet zo duidelijk waarom die 'gevorderde' motor 'getrapt' is?

    Hoe noemt men dit soort motoren op E-zone? Waar vind ik meer informatie hierover?

    Groeten
    Arthur
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina