Als mijn uitlaat extreem veel Nitro na een tankje rijden lekt bij het scheef houden. Is dat een teken dat hij veel te rijk staat? Gr Mvs
Beste, als je vraag niet geheel aansluit op een oud gevonden topic mag en kan je beter een nieuw topic starten. Nu even je vraag afgesplitst naar een vers topic. Wat er uit je uitlaat stroomt is geen nitro maar rest olie. Afhankelijk wat voor een brandstof je gebruikt kan het duiden op een rijke afstelling. Draai gewoon de hoofdsproeier een 1/8e slag in en kijk of de motor bere gaat lopen. Ook is het verstandig om er een IR thermometer bij te houden, als de temperatuur onder de 100 graden ligt is die zeker nog te rijk.
Kan de motor kapot of snel gaan gaan slijten doordat hij te koud blijft? Oja en je kan ook gewoon de temperatuur meten met een druppel water.
Een motor presteert best op bedrijfstemperatuur. Als je daar onder zit zal hij sneller slijten omdat de passing zuiger /cylinder niet optimaal is. Met een natte vinger weet je al wat meer, maar een rookpluimpje uit de uitlaat is ook welkom. Dan zit je ongeveer goed. Je moet het ook leren horen.
110 - 120 mag best. Heb een motor die loopt bij 130 het mooist... Elke motor is anders. Maar 110 - 120 na halve tank is leuk.
De temperatuur moet je niet als primaire indicatie gebruiken bij een motor waar je nog niets van weet. OK, als de motor onder de 100 graden blijft kan je met redelijke zekerheid stellen dat het niet OK is. Temperatuur komt als primaire indicatie voor die (!!!) motor in beeld als je weet dat de motor qua klank, rook en prestaties goed loopt. En ja, als je op de andere 3 factoren een motor kan afstellen zal de temperatuur je een mindere zorg zijn.