uitlaat maken

Discussie in 'Tutorials' gestart door eclipse86, 20 jul 2013.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    mss is het een idee om hier eens wat over te schrijven/vragen zodat iedereen er wat aan heeft?
    Ikzelf heb er geen kennis van en zou graag zelf eens eentje maken. maar weet niet welke materialen enzo te gebruiken.

    Eerst en vooral heb ik een mal gemaakt die mooi past onder de motorkap.
    nu moet ik die delen uit "metaal" zien te snijden.


    maar hoe dik neem ik die plaat het best?
    0.5/0.8/1mm dik?
    en wat gebruik je het best??? koper, messing??
    zilversolderen of nog wat anders?

    fixeer je de onderdelen eerst even snel met wat anders vooraleer je soldeert(ik kan me niet voorstellen dat je alles goed kunt vasthouden...

    alle info is welkom!
     
  2. marzon

    marzon

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Heerhugowaard
    uitlaat

    messing of koper is goed te bewerken, niet zo hard, en met hardsolderen (met flux en zilver dus) in elkaar te zetten zonder dat het door hitte van uitlaatgassen weer uit elkaar valt, het kan wat subtieler dan lassen (tenzij je kunt TIG lassen)
    aluminium wordt een ramp om de delen aan elkaar te krijgen, staal / rvs middels TIG las is goed te maken,
    messing of koper of dergelijke zijn goed te buigen en hardsolderen, dat fabriceert makkelijker dan staal/ijzer als het rond en bochtig moet ipv recht toe recht an.
    hardsolderen gaat het mooist met een acetyleen/zuurstof setje, je kunt dan vrij plaatselijk solderen, een gewone gasbrander maakt het hele ding bloedheet. (nou wordt i dat toch wel, maar toch)
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Als je dan toch gaat hardsolderen met zuurstof/acetyleen (of propaan), dan kun je ook aluminiumsoldeer gebruiken. Werkt prima (na wat oefenen) en ziet er keurig uit, is makkelijk te bewerken en licht.
     
  4. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Bedoel je nu als sier of echt een werkende uitlaat? Je kan namelijk niet zomaar iets in elkaar flatsen, en al helemaal niet bij een 2 takt motor.
     
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Geloof me, ik heb genoeg "echt werkende" resonantieuitlaten gemaakt (specifiek berekend op een type motor), om te weten waar ik over praat.

    [​IMG]

    [​IMG]
    (niet mijn model, uitlaten en bochten wel door mij gemaakt)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Ik heb het uiteraard ook niet tegen jou, maar tegen de topicstarter, leek mij wel duidelijk?
     
  7. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Halllo Chris,
    Ik heb bij mijn photobucket mustang een paar foto's staan van 2 uitlaten.
    beiden gemaakt van 0,5mm RVS (zou ook 0,8 kunnen zijn) en zilver(hard) soldeer.
    De eerste was niet goed omdat er "grote"vlakke stukken waren die doordat ze "mee trilde" voor een blikkerig geluid zorgde, ook kon de evt olie/benzien er niet door lopen.

    De tweede, was beter
    [​IMG]
    hier opgespannen tussen special materiaal dat weinig warmte op neemt.
    note: deze werd niet door mij gemaakt , wel door mij bedacht ;) )
     
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    jup ik heb nog zitten kijken naar die op de mustang...:p

    de uitlaat moet werkend zijn, en is normaalgezien berekend!:p
    normaal ging er iemand dit maken voor mij, maar door omstandigheden lukt dit niet meer en zit ik al een jaar zonder...

    de bedoeling is dat ik alle stukken snij, en dat een clublid hem samensteekt.

    Ik had toen een mal gemaakt van de uitlaat in piepschuim:(HET MODEL LIGT OP ZIJN RUG OP DEZE FOTO'S)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu hebben ze me ook verteld dat ik mss alles gewoon uit blik kan snijden, bv een oude benzinebus ofzo?
    de 1ne kant zou ik dna wel uit dikker materiaal maken omdat hier lipjes aan komen die ervoor zorgen dat de uitlaat samen met de motor op de stand offs gemonteerd worden... zoals je hier kunt zien:
    [​IMG]

    de uitlaat loopt over de motor heen en mooi errond.
    de oranje strepen zijn tussenschotten zodat ik 3kamers heb.
    in die tussenschotten komt een gat van 10mm waarin een pijpje komt van +-4cm lang...
    de motor is een zdz 35cc
     

Deel Deze Pagina