Uitlezen Robbe 12S top Equalizer via PC

• Topicstarter Topicstarter Stekke
  • Startdatum Startdatum
S

Stekke

Guest
Hoi,

weet er iemand of de robbe 12S top Equalizer rechtstreeks via de PC is uit te lezen? Destijds ging dat met m'n robbe infinity 2 lader. Er bestond zoiets als freeware om de data binnen te lezen via RS232 en dan om te zetten in een grafiek.
De Top 12S heeft een data uitgang welke je met een paar van de robbe laders kan koppelen en uitlezen. Maar hun website maakt ook melding dat het ding via de PC is uit te lezen. Alleen heb ik daar nog nix van op internet gevonden.

Iemand al ervaringen mee?

Stekke

Dat soort zaken zijn met wat uitzoekwerk en programmeren meestal wel op te lossen. Voor mijn MEX equalizer 6S300 heb ik dit ook gerealiseerd.

Het uitgangsniveau van de serieele poort van de equalizer was te laag voor een RS 232 poort. Met wat elektronica is dit niveau verhoogt. De data die de equalizer verzend is dan met een terminalprogramma zoals Windows Hyper Terminal zichtbaar te maken. Dan is het zaak de gegevens te ontcijferen en een programma schrijven dat de gegevens op de door jou gewenste manier zichtbaar maakt. Mijn programma werkt op een Psion MX5 handheld.

Ik heb de equalizer aan de RS232 poort geprobeerd en via Hyperterminal krijg ik 'data' binnen. Ook via Logview (freeware) lukt het me om 'iets' binnen te krijgen. Alleen verstaan noch ikzelf, noch Logview het protocol. Blijft dus beetje Chinees. Kan er iemand een aanknopingspunt geven?

Waarschijnlijk is het signaalniveau van de poort op de equalizer te laag. In de volgende link is een schakeling te vinden die het niveau iets verhoogt. De schakeling met de transistor werkt goed bij mij. Je moet in Hyperterminal leesbare data krijgen. Een dataregel van de MEX met daarop 3 cellen LiPo aangesloten ziet er als volgt uit:

I3105B105B105D0306

Instellingen Hyperterminal:

Com 1 of Com 2 al naar gelang welke wordt gebruikt

9600 bps
8 bits
1 stopbit
geen handshake

Hyperion Balancer LBA10

Mijn MEX equalizer heb ik deze week getest met de vrij te downloaden software van Simprop en met Logview. In beide gevallen werkte het in de stand LiPo. Is de stand LiFe heb ik het nog niet getest.

Laatst bewerkt:
Ik heb de equalizer aan de RS232 poort geprobeerd en via Hyperterminal krijg ik 'data' binnen. Ook via Logview (freeware) lukt het me om 'iets' binnen te krijgen. Alleen verstaan noch ikzelf, noch Logview het protocol. Blijft dus beetje Chinees. Kan er iemand een aanknopingspunt geven?

Is het nog gelukt om leesbare informatie aan de balancer te ontfutselen???

Neen, ik heb er voorlopig even vrede mee genomen dat de balancer zijn werk prima doet. Het eindresultaat is in ieder geval elke keer ok voor zover ik m'n multimeter mag geloven. Een extra schakeling maken om het signaal te versterken is een prima idee maar gaat me momenteel even te ver.
Op de website van robbe staat bij de Equalizer nochthans dat het kan. Ik heb robbe zojuist een mail gestuurd. Ben benieuwd naar het antwoord.

Groeten,

Stekke

De link werkt niet, maar op de site van Robbe staat dat de equalizer kan comminiceren met daarvoor geschikte laders, dat is iets anders als met een PC. Ben benieuwd naar het anrtwoord van Robbe.

De equalizer doet zijn werk inderdaad goed. Uit de ontvangen data blijkt dat tot enkele seconden voor de afslag worden de cellen binnen een marge van 0,005 Volt (vijfduizendste volt) worden gehouden. In de laatste seconden wordt de spreiding iets groter.

Het is heel interessant balancers, laders e.d. tot op dit niveau te ontleden en de manier waarop gegevens worden verzonden te decoderen. Jammer genoeg kost het veel tijd...

Back