goede dag heren ik heb het eens in een topic gelezen dat je kan uitreken hoeveel gewicht je in de neus moet dan als je bijvoorbeeld 40 gram in de staart doe qwa gewicht dat was iets met de lengte van de romp vanaf het zwartepunt en dan het gewicht wat je achterin heb keer ??? en wil natuurlijk geen gewicht in de staart doen wil juist kijken als ik 40 gram bespaar wat ik ook minder aan gewicht heb in de neus alvast bedankt
het is eigenlijk een 'wip' het draaipunt van de wip is het CG dus als je arm naar achter 2 keer langer is dan de arm naar de neus dan zal je in de neus 2 x zo veel gewicht moeten toevoegen. dus even de lengtes opmeten
stelregel is dat 1 gram in de staart, 3 gram op de neus scheelt. helemaal kloppen doet dat natuurlijk niet.. stel, je zet je servo 2 cm naar voren, gaat het zwaartepunt ook naar voren. maar het zwaartepunt gaat natuurlijk niet dezelfde 2 cm naar voren. kwestie uitwegen op het toestel. tijdens de bouw alvast proberen te bepalen of je staartlastig of neuslastig uit komt. proberen de locatie van je servo's en electronica daar op aanpassen eventueel de motor verder naar voren zetten.. of achter. mooiste is om zonder lood uit te komen. dat is immers dood gewicht..
Volgens mij is het inderdaad precies zo als wvr zegt. Ik doe het precies zo. Lengte arm x gewicht (voor het zwaarte punt) = lengte arm x gewicht (achter het zwaarte punt)
Met dien verstande, dat niet de lengte van de romp bepalend is, maar de afstand van het zwaartepunt tot het middelpunt van dat gewicht wat je toevoegt.... Als je romp van spinner tot uiteinde romp 1 m lang is en het zwaartepunt op 35 cm vanaf de spinner ligt, en je voegt wat lood in de neus toe, zit dat lood niet in de spinner, maar bijvoorbeeld op het brandschot, zo'n 10 cm naar achteren.... DIE afstand telt.... Idem dito voor gewicht achterin: als je dat gewichtje niet helemaal aan het puntje hangt, maar iets verder naar voren, bijvoorbeeld bij de bevestiging van het staartwiel, moet je daar wel rekening mee houden.... Maar dat is allemaal academisch: Ik ken niemand die uitrekent hoeveel gewicht er achterin bij moet, en vervolgens zonder het zwaartepunt te controleren gaat vliegen....
allemaal bedankt voor de reacties het is me nu duidelijk en brutus waar het me om gaat dat ik ongeveer een idee heb hoe het uit gaat pakken niet dat ik op het eind van de bouw een verrasing heb en een groot stuk lood in de neus moet doen
Soms... heel soms ontkom je daar niet aan... maar als je er tijdens de bouw al rekening mee hebt gehouden, valt het doorgaans mee.
Als je electro vliegt kan je niet alleen het CG corrigeren door de accu te schuiven, maar ook vaak een zwaardere accu kiezen. Dat is dan geen "dood gewicht" zoals lood maar een langere vliegtijd.