uitrekenen hoe veel gewicht in de neus

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door rc flying, 10 jan 2017.

  1. rc flying

    rc flying

    Lid geworden:
    17 nov 2014
    Berichten:
    29
    goede dag heren

    ik heb het eens in een topic gelezen dat je kan uitreken hoeveel gewicht je in de neus moet dan
    als je bijvoorbeeld 40 gram in de staart doe qwa gewicht

    dat was iets met de lengte van de romp vanaf het zwartepunt en dan het gewicht wat je achterin heb keer ???


    en wil natuurlijk geen gewicht in de staart doen wil juist kijken als ik 40 gram bespaar wat ik ook minder aan gewicht heb in de neus

    alvast bedankt
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.025
    Locatie:
    Velserbroek
    het is eigenlijk een 'wip' het draaipunt van de wip is het CG

    dus als je arm naar achter 2 keer langer is dan de arm naar de neus
    dan zal je in de neus 2 x zo veel gewicht moeten toevoegen.

    dus even de lengtes opmeten
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.194
    Locatie:
    Rotterdam
    stelregel is dat 1 gram in de staart, 3 gram op de neus scheelt.

    helemaal kloppen doet dat natuurlijk niet..
    stel, je zet je servo 2 cm naar voren, gaat het zwaartepunt ook naar voren.
    maar het zwaartepunt gaat natuurlijk niet dezelfde 2 cm naar voren.

    kwestie uitwegen op het toestel.
    tijdens de bouw alvast proberen te bepalen of je staartlastig of neuslastig uit komt.
    proberen de locatie van je servo's en electronica daar op aanpassen
    eventueel de motor verder naar voren zetten.. of achter.

    mooiste is om zonder lood uit te komen. dat is immers dood gewicht..
     
  4. humptydumpty

    humptydumpty

    Lid geworden:
    16 jan 2012
    Berichten:
    97
    Volgens mij is het inderdaad precies zo als wvr zegt. Ik doe het precies zo.

    Lengte arm x gewicht (voor het zwaarte punt) = lengte arm x gewicht (achter het zwaarte punt)
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    16.742
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met dien verstande, dat niet de lengte van de romp bepalend is, maar de afstand van het zwaartepunt tot het middelpunt van dat gewicht wat je toevoegt....
    Als je romp van spinner tot uiteinde romp 1 m lang is en het zwaartepunt op 35 cm vanaf de spinner ligt, en je voegt wat lood in de neus toe, zit dat lood niet in de spinner, maar bijvoorbeeld op het brandschot, zo'n 10 cm naar achteren.... DIE afstand telt....
    Idem dito voor gewicht achterin: als je dat gewichtje niet helemaal aan het puntje hangt, maar iets verder naar voren, bijvoorbeeld bij de bevestiging van het staartwiel, moet je daar wel rekening mee houden....

    Maar dat is allemaal academisch: Ik ken niemand die uitrekent hoeveel gewicht er achterin bij moet, en vervolgens zonder het zwaartepunt te controleren gaat vliegen....
     
  6. rc flying

    rc flying

    Lid geworden:
    17 nov 2014
    Berichten:
    29
    allemaal bedankt voor de reacties
    het is me nu duidelijk

    en brutus
    waar het me om gaat dat ik ongeveer een idee heb hoe het uit gaat pakken
    niet dat ik op het eind van de bouw een verrasing heb
    en een groot stuk lood in de neus moet doen
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.194
    Locatie:
    Rotterdam
    Soms...
    heel soms ontkom je daar niet aan...

    maar als je er tijdens de bouw al rekening mee hebt gehouden, valt het doorgaans mee.
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.649
    Locatie:
    Hilversum
    Als je electro vliegt kan je niet alleen het CG corrigeren door de accu te schuiven, maar ook vaak een zwaardere accu kiezen. Dat is dan geen "dood gewicht" zoals lood maar een langere vliegtijd.
     

Deel Deze Pagina