Uitslagen maken van huidplaten

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Baggeraar, 13 feb 2010.

  1. Buchertje

    Buchertje

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Bosschenhoofd
    @ Ad Pb beantwoord
     
  2. Versluis

    Versluis

    Lid geworden:
    19 jul 2007
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Papendrecht
    Heren,

    Van een met een lijnenplan wordt de scheepsvorm bepaald en bekeken of alles strookt
    Met het spanten raam wat daaruitvolgt kan men wel degelijk de huidplaten bepalen.
    In de opleiding scheepsbouw leer je dan ook als eerste om de huidbeplating te maken
    van een roeiboot aan de hand van een spantenraam. Hier leert men de ware lengte's te bepalen en zwei bepaling. Zal eens kijken of ik de oude boeken nog terug kan vinden wat beterft uitslaan en afschrijven.


    J.Versluis
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    @ Versluis, We zijn ondertussen aardig op weg, maar alle andere info is altijd welkom.
     
  4. Versluis

    Versluis

    Lid geworden:
    19 jul 2007
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Papendrecht
    Boeken zijn gevonden en worden gekopieerd als je in de buurt van papendrecht woond
    kan je ze mischien oppikken.
    stuur maar een pm om het af te handelen.

    groet,

    Johan
     
  5. Versluis

    Versluis

    Lid geworden:
    19 jul 2007
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Papendrecht
    Overigens was de heer ruud bos op het davici college volgens mijn een van de laatste
    docenten avond opleiding scheepsbouw.
    Heb begrepen dat dit nu in de leerschool wordt gegeven door de praktijkleraren in ieder geval wel bij IHC Merwede.

    Groet,

    Johan
     
  6. gerraldpeters

    gerraldpeters

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Wheeling, IL USA
    Hallo Allemaal,

    Ik ben wel geen scheepsbouwer maar ik denk dat het 3D CAD programma van Alibre wel eens uitkomst kan bieden. www.alibre.com
    Heb dit nu een week of 3 en denk dat het hier mee wel gaat. Heeft nakelijk een sheet metal option.

    Gerrald
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2010
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Test berekening

    Ondertussen zijn Harm (baggeraar) en ik, zoals hij hiervoor ook al opmerkte, een eind verder gekomen. Ik heb de grafische procedure zoals ik die in permalink #25 gegeven heb geprogrammeerd in Excel. Om uit te proberen heb ik het toegepast op een dubbel schuin afgenotte kegel. Enerzijds lijkt dit erg veel op Harm zijn baggeremmer, anderzijds is het voordeel dat daarvan de uitslag exact bekend is. Hieronder de kegel met de “theoretische” uitslag.
    [​IMG]
    Met de invoer van de x-, y- en z-coördinaten van 13 punten langs de halve omtrek (elke 15 graden) bleek de afwijking tussen “theoretische” en “numerieke” uitslagen maar een paar honderste mm te zijn, bij een afmeting van de kegel van zo’n 200 mm. Ter illustratie hieronder de “gemonteerde" kegel, als eerste met de berekende uitslag los ernaast, en daarna erop gemonteerd.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Voor dit doel blijkt deze werkwijze dus goed te werken. Dat is nog geen absoluut bewijs, omdat de kromming bij een knikspantromp gecompliceerder is dan bij een kegel. De praktijk moet het definitieve oordeel vellen. T.z.t. horen we wel van Harm of het ook voor zijn bak goed klopte.

    Groet,

    Ad Bakker
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2010
  8. Goof

    Goof

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Hardinxveld
    Van Ruud Bos heb ik ook nog les gekregen.
    Veel van geleerd op het gebied van uitslaan.

    Het uitslaan van huidplaten heb ik in de leerschool geleerd bij toen nog Scheepswerf De Merwede.
    Het eerste wat je leerde was het uitkruisen van huidplaten en het uitslaan van dekken met zeeg en dekrondte. En natuurlijk de terugslag in een plaat niet vergeten, net als de tonrondte en de kantrek.

    Groetjes,

    Govert
     
  9. Versluis

    Versluis

    Lid geworden:
    19 jul 2007
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Papendrecht
    helemaal goed govert dat zijn de termen die er bij horen, en het principe werkt
    nog steeds het zelfde alleen gebeurd het nu met de computer met b.v. Nupas

    groet,

    Johan
     
  10. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Govert, U gebruikt daar prachtige vaktermen. Mijn enige ervaring in de scheepsbouw bestaat uit radiobestuurde modelscheepjes. Zelfs " Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal " helpt me niet verder. Zou het mogelijk zijn enige duiding te geven bij deze mooie vaktermen. Ik ben waarschijnlijk niet de enige modelbouwer die geen opleiding gehad heeft in de scheepsbouw. Het zou wel leuk zijn deze vaktaal te begrijpen.
    Groetjes, Jos
     
  11. Goof

    Goof

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Hardinxveld
    Ik zal volgende week eens kijken of ik ergens op de werf nog een boekje heb liggen met wat verklaringen en uitleg. Kan niet beloven wanneer, ben het grootste deel van de week weg, eerst op afnames en daarna waarschijnlijk naar Damen Shiprepair voor een schip wat daar gedokt ligt.

    Groetjes,

    Govert
     
  12. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Govert, alvast bedankt voor de moeite die U wil doen.
    Groetjes, Jos
     
  13. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Uitkruisen wordt gedaan om spanning in de plaat te bepalen waar deze ontstaat daarmee wordt bepaald of je kant rek of tonrondte nodig hebt .

    kantrek is het oprekken van een plaat langs de onder kant of boven kant van de plaat, een lasnaad in lengte richting van het schip in de huid heet een land dus praat je over onderland en bovenland van de plaat
    vertikaal heet dit een stuik

    tonrondte is het zelfde alleen zit dit afhankelijk van het model plaat in het midden van een plaat

    Hiermee wordt het drukken van een plaat bepaalt tevens heb je een nog niet genoemde zichtmal nodig om het model van de plaat tebepalen dus hoe rond of hol deze moet worden gedrukt .
    dit haal je alemaal van een spanten tekening 1:1 spanten vloer

    Om dit alemaal tebepalen heb je natuurlijk de spanten nodig en de spant afstand , waterlijnen en vertikaal lijnen nodig en een aantal zelf tebepalen hulp lijnen

    Uitleg hoe je het moet doen is zonder het te teken zeer moeilijk.

    Zeeg in lengte richting van het schip hol lopen van het dek

    dekrondte in de breedte van het schip rondt lopen van het dek

    terugslagvan in een plaat ? weet ik zo niet wat hiermee bedoelt wordt

    Terug naar je vraag waarmee je de topic hebt geopent heb je deze kenis niet nodig bij een knikspant
    deze platen zijn eigelijk recht toe recht aan heb je geen kantrek of iets in die geest nodig

    Model bepaal je door de spanten uit tezetten op spant afstand, dan bepaal je langs de spant lijn het midden van de spant hier teken je een waterlijn of een hulp lijn .
    Je neemt deze lijn als 0 en tekent de onder en boven land van de plaat af op een latje papier of iets dergelijks zet de spant nummer er bij en je land maat, Zo werk je door tot je alle spanten die in deze plaat vallen af vervolgens zet je op je materiaal een waterlijn en werk je hieruit je afgetekende spanten en landen af tevens neem je de stuik natuurlijk ook mee . als je het goed doet krijg je een banaan vorm

    succes
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2010
  14. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Bedankt jd1uth, de mist trekt al een beetje op.
    Groetjes, Jos
     
  15. Goof

    Goof

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Hardinxveld
    Ik zal aan mijn oude leermeester vragen of hij nog tekenvoorbeelden heeft.
    Zeker van de terugslag, dit is een erg lastig uit te leggen iets.

    Groetjes,

    Govert
     
  16. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Goof kun je me uitleggen wat je bedoeld mischien ken ik het wel maar in en andere term

    jan
     
  17. Goof

    Goof

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Hardinxveld
    Als je een dekplaat uitslaat waar zeeg en dekrondte in zit zal de HS kan van de plaat niet recht blijven.
    Om dit op te vangen geef je de plaat een terugslag.
    Voor het drukken loop de HS zijde vamn de plaat niet recht maar een beetje hol. Na het drukken is dit recht.

    Groetjes,

    Govert
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    @jd1uth? Je neemt deze lijn als 0 en tekent de onder en boven land van de plaat af op een latje papier of iets dergelijks zet de spant nummer er bij en je land maat, Zo werk je door tot je alle spanten die in deze plaat vallen af vervolgens zet je op je materiaal een waterlijn en werk je hieruit je afgetekende spanten en landen af tevens neem je de stuik natuurlijk ook mee . als je het goed doet krijg je een banaan vorm

    Dat is een mooie uitleg, snap alleen niet hoe je die waterlijn op je materiaal (nieuwe plaat) krijgt, kan me er zo bij voorstellen dat dat geen rechte lijn is, anders heb je als resultaat ook geen banaan.
     
  19. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Baggeraar

    Je neemt van elke spant het midden door de spant lijn te volgen je verbind deze punten met een lijn afhankelijk van je spant model krijg je een lijn ,deze kan recht zijn maar ook krom bij een inlopende plaat kan die krom verlopen hoeft niet ,vorm spant bepaalt de lijn en neem een niet al te krome banaan bij een knikspant


    jan
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2010
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik denk toch dat er hier sprake is van een zekere spraakverwarring. In ieder geval krijg je op deze manier een ruimtelijke lijn, dus geen lijn (al dan niet gekromd) in het platte uitslagvlak.

    Groet,

    Ad Bakker
     

Deel Deze Pagina