Uitslagen maken van huidplaten

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Baggeraar, 13 feb 2010.

  1. borta

    borta Guest

    LS

    Om alle misverstanden uit de wereld te helpen:

    Om uitslagen te maken van huidplaten had de scheepsbouwer alleen een 1:1 spantenvloer ter beschikking. Hierin werden de spantvorm van het voor en achterschip en de voor en achtersteven vorm op shaal 1:1 getekend bepaald door een rechthoek met de halve scheepsbreedte en de holte (hoogte) van de romp.

    ALLE gegevens nodig om spanten, huidplaten, knieen ed te maken werden opgenomen vanuit deze spantenvloer.

    De basis van deze spantenvloer was natuurlijk het lijnenplan van het schip waarin in drie aanzichten de scheepsvorm werd vastgelegd.

    Zijaanzicht waarin de verticalen (langsdoorsneden van het schip) werden vastgelegd en waain de waterlijnen en spantdoorsneden rechte lijnen zijn.

    Bovenaanzicht waarin de waterlijnen (horizontale doorsneden van het schip) werden vastgelegd en waarin de spantdoorsneden en vertikalen rechte lijnen zijn. Vaak werden ook in dit aanzicht de zgn. sentlijnen vastgelegd welke zeer belanrijk zijn voor het goed stroken van de romp. (senten zijn doorsneden van het ship onder een hoek met het horizontale vlak)

    Voor/Achteraanzicht waarin de spantdoorsneden (dwarsdoorsneden van het schip) werden vastgeld en waarin de waterlijnen, verticalen en senten rechte lijnen zijn.

    Dit alles werd zo goed mogelijk opgemeten en vastgelegd in tabellen, waarna het aan de scheepsbowvakman was om dit alles weer schaal 1:1 in de spantenvloer te zetten en strokend te maken.

    Stroken: de wiskundige defintie hiervan is een lijn waarvan de tweede afgeleide cintinu is. Praktisch maakt men een lijn strokend door een strooklat door de uigezette punten te leggen met op elk uizetpunt een gewichtje op de strooklat (gewichtje in de vorm van bv een kubus lood met daarin aan een kant een stuk rondijzer gebogen onder een hoek van 90 graden, de punt van dit rondijzer wordt dan op de strooklat gezet) als men de volledige spantvorm op deze manier heeft uitgezet en dan de gewichtjes een voor een optilt zal men zien dat de strooklat ahankelijk van het al of niet strokend zijn van de lijn van postie verandert. A;ls men zo de hele lijn heeft afgelopen kan men er redelijk zeker van zijn dat de lijn strookt.

    Het uitkruizen van de huidplaten werd gedaan van af de 1:1 spantenvloer en wordt gebruikt om de platte vorm van de latere huidplaat vast te leggen en de daarop af te tekenen lijnen.

    Om de uiteidelijke vorm te bepalen werden eveens van de spantenvloer zgn. roetjes geslagen. Dit stukjes platijzer (bv 30X5 mm) welke in de vorm van de spanten tussen twee landen werden geslagen.

    Deze roetjes moet natuurlijk wel een gemeenschapplijk referentiepunt hebben bv het middelland van een plaat of een waterlijn.

    Uitslagen maken huidplaten is in pricipe niet zo moelijk: de plaat is bepaald door zijn landen (min of meer horizontale begrenzingen, waarover later meer en zijn begrenzingen aan de voor en achterzijde de zgn stuiken) Bepaal in de ruit die je nu in het spantenraam ziet een rechte lijn zo goed mogelijk loodrecht op alle spanten.

    Zet nu de lengte van de plaat tussen de stuiken horizontaal uit met merkteken voor alle spanten.

    Richt aan een zijde van deze lijn een loodlijn op met de lengte van de lijn die je zo goed mogelijk loodrechte op alle spanten getekend hebt.

    Verbindt het uiteinde van de loodlijn met het andere einde van de horizontale lijn tussen de stuiken,

    Projecteer alle mertkens van de spanten op deze lijn.

    Op de snijpunten die je zo vindt richt je weer loodlijnen op.

    Zet op deze loodlijnen aan weerszijden vanuit de schuine lijn de lengtes van het spant uit aan weerszijden van de rechte lijn die je zo goed mogelijk loodrecht op alle spanten hebt getekend in het spantenraam.

    Verbindt nu de eindpunten van deze lengtes met een lijn, altijd gebogen indien de spanten niet evenwijdig lopen, en je krijgt een min of meer ruitvormige uislag van de huidplaat.

    Echt dit werkt, ik gebruik het zelf vaak om te bepalen of een uitgeslagen huidplaat in een gegeven rechthoek past en in 99% van de gevallen is het correct.

    Wordt vervolgt
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dank voor deze netjes beschreven informatie, ik zal binnenkort eens zin voor zin met een klad papiertje en de spanten en lijnen erbij proberen naar het einde toe te werken.
    Met hulp van een ander studie boek moet dat ook voor mij wel gaan lukken.
    Ik kijk uit naar deel 2 .
    Bedankt voor de genomen moeite en uiteraard van harte welkom op het forum.

    groet Harm.
     
  3. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Ter ondersteuning van het tekenen van al die vloeiende lijnen van huidplaatuitslagen heb ik bij het forum "Vaartuigen" een 41 delige set LINEX Kopenhager Scheepsbouwmallen te koop gezet.

    mvg,

    Paul

    Tot 1 september had niemand serieuze belangstelling getoond, de mallen gewoon in de vuilnisbak opgeborgen.

    mvg,

    Paul
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2010
  4. mijn naam is john van der linden
    Bij wilton fyenoord de opleiding gedaan uitslaan en uitkruisen van scheepsbeplating.
    mijn beroep is al meer dan veertig jaar scheepsbouwer in de reparatie.
    platen drukker is ook een van mijn specialiteiten.
    antwoord op wat is terugslag,is mijn andwoord:als je een plaat met dekrondte en zeeg gaat uitslaan,dan staan de spantlijnen krom op de plaat,het verschil tussen recht en de kromme spantlijnen is dan terugslag.als je de stuiken van de dekplaat zie,dan zijn ze altijd krom.
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    John, bedankt voor de info en welkom op dit forum.
    Momenteel wordt er gewerkt aan het op het net zetten van info uit leerboeken.
    Zie hier:cursus-huiduitslaan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    verdwenen(?) tekening

    Hallo Ad,

    ik ben op zoek naar een oplossing om uitslagen te tekenen voor een knikspantboot en zodoende kwam ik jouw oplossing tegen. Lijkt me het proberen zeker waard!
    Maar helaas werkt de link naar de tekening niet meer (te lang geleden?)
    Is het mogelijk om deze tekening nog eens te laten zien, zodat ik beter je uitleg kan begrijpen.
    Of kun je hem desnoods naar mij sturen in een PB?

    Vriendelijke groet,
    Leon Jansen
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik zal eens kijken, Leo. Ik moet nu weg, maar morgen lukt dat wel.

    Groet,

    Ad
     
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Inmiddels de figuur gevonden, ik denk dat het deze was:

    [​IMG]

    Bij een scheepshuid met een behoorlijke kromming is het waarschijnlijk nodig om fictieve spanten tussen de bestaande spanten in te voegen, die de kromming van de huid goed volgen. Het is jammer, ik had een Excel schema hiervoor, maar dat maakte gebruik van macro's. Recent heb ik mijn Mac geupgrade naar OS 10.7, en daarna bleek ineens de oude Excel versie waarin macro's nog werkten, niet meer op te starten te zijn.

    Ik heb nog wel een Excel schema, maar daarin moeten dan de fictieve spanten met de hand ingevoerd worden. Geef even een seintje als je dat Excel sheet wilt hebben. Ik zal het nog wel wat moeten oppoetsen, maar dat is op zich niet al te veel werk.

    Groet,

    Ad Bakker
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    verdwenen(?) tekening

    Hallo Ad,
    heel erg bedankt voor je moeite.
    Ik zal er eens mee aan de slag gaan en hopelijk gaat het lukken.
    Wat die Excelsheet betreft, als het niet te veel moeite is, heb ik daar ook wel belangstelling voor. Als het niet al te ingewikkeld wordt :teacher::confused:
    Maar alles helpt :wink:

    Groetjes, Leon.
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik zal vandaag eens kijken, Leon. Ik moet het sheet even omvormen zodat de macro's daar niet meer inzitten.

    Groet,

    Ad
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dit is intresant Ad, volg dit ook :)
     
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik heb het Excel sheet ondertussen gevonden:

    uitslag berekening sheet

    Ik geloof dat ik de macro's afdoende heb verwijderd, en voor zover ik kan nagaan zou het moeten werken. Mijn handicap is wel dat ik geen Excel/Office pakket voor Windows heb, waardoor ik het daarop niet kan controleren. Ik hoor het wel als er vragen zijn.

    Groet,

    Ad
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX AD, bestand zonder problemen geopend met openoffice.org 3.1 :)
     
  14. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ja dat zou kunnen nu er geen macro's meer in zitten, René. Met macro's werkte dat niet.
    Maar ik zal het ook nog eens openen, ik weet niet of het goed gaat met variabelen referenties.

    Groet,

    Ad
     
  15. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Bedankt Ad, voor de sheet.
    Ik kan hem probleemloos openen en ga alles nu eens bestuderen (kan wel even duren; heb nogal wat andere bezigheden).
    Dit is ook de reden, dat ik zo laat reageerde, maar alsnog erg bedankt voor je moeite.

    Groetjes, Leon.
     
  16. spankerbouwer

    spankerbouwer

    Lid geworden:
    1 feb 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    lathum
    Hallo Leon,
    Ik probeer een huiduitslag te maken voor een zeilboot.
    bestaat het excel sheet nog?? en heb jij dat nog??
    via ad gaat dat helaas niet meer lukken.
    groet frans
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    @spankerbouwer
    Geef je mailadres even per pb, dan stuur ik hem op.
    Ik heb hem zojuist gevonden in een backup.
     
  18. spankerbouwer

    spankerbouwer

    Lid geworden:
    1 feb 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    lathum
    hallo Leon,
    daar zou ik zeer mee geholpen zijn
    ik heb geen idee hoe je dat doet ??
    mailadres opgeven per pb??
    kun je dat aangeven?
    groet frans
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als het goed is zie je straks rechtsboven, als je bent ingelogd, een rode melding bij het vakje "postvak in"
    klik daarop, dan zie je van wie, ook kan je dan reageren (dat is prive, dus alleen voor ons twee)
    grt Harm
     
  20. spankerbouwer

    spankerbouwer

    Lid geworden:
    1 feb 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    lathum
    hartelijk bedankt harm
    het is gelukt, en het klopt met wat ik zelf in elkaar had geflanst.
    daarmee voel ik me zeer genoeg, om de zaag erin te zetten
    groet frans
     

Deel Deze Pagina