Uitval signaal Jeti TMe Mdule voor MPX Evo zenders

Discussie in 'Model elektronica' gestart door MicropropSport, 12 mrt 2018.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vorig najaar constateerde ik in mijn gooi en smijt Calmato signaalverlies... controlle. En piepjes op de zender.
    Dit rustig aan onderzocht gedurende de winterstop, zoiets is linke soep!

    Vermoeden zat in de zenderantenne, daar deze toch redelijk kwetsbaar afgehangen was, en wel een antennetje of twee op het scharnier gebroken had, de antenne ook eens te makkelijk van de wartel los kwam, dit altijd een beetje geklier was om het meedraaiende geheel vast te zetten. Op dit punt maar eens goed verbetert, hopende op verandering/probleemoplossing.
    De antennewartel zit nu keurig met imbus gefixeerd door een stukje ingekorte pijpsleutel, mooi geborgd in de oude antennehouder van de EVO-9. (De zender stamt ook alweer uit 2003).

    Echter constateerde ik bij al het gespeur, dat er 1 antennedraad van een R8 ontvanger bij de ingang in het kastje was doorgeknikt, en daarbij de afscherming doorbroken? Mechanische moeheid. De onvanger is goed ingepakt in belletjesplastic met klittenbandje er om, je ziet het dus niet zo snel.
    De ontvanger stamt uit 2009... het kan, mag... maar had ik niet verwacht.
    Dus was nog een euveltje om op te lossen. De ontvangerantenne heb ik vervangen via een doorgefikte RX9 donor, gaf daarna bij een rappe check in huis, door de muren, deels beton, gelijkwaardige weergaven als een frisse R9 EX, op de Jeti-Mini-Box. Het leek weer in orde. Buiten was het overigens -10... vandaar de indoor check...

    In de Calmato veiligheidshalve de fonkelnieuwe R9 EX ontvanger gestoken, de oude R8 voorlopig voor testopstellingen of bootjes, en om alvast 1 vorm van blijvend euvel uit te sluiten.

    Gisterenmiddag bij het vliegen aanhoudend Duplex zend- en ontvangstproblemen. Na het vliegen, thuis, nog even antennes getest, had nog een nieuwe reserve van een TG Module. Maar totaal geen verbetering.
    Met zo een 75 meter op het vlakke veld krijg ik 0 waardes op m'n RX signaal niveau, beide ontvangerantennes (via Jeti Mini-Box op zender aflessbaar)...en de waarschuwingspiepjes voor signaalverlies.
    Voltages ontvanger en zender zijn goed. Vliegtuig heeft nieuwe ruimhartige accu en UBEC, de voltages zijn zoals ze horen te zijn. De zender heeft ook overcapaciteit, zender en Jeti Box geven zelfde voltwaarden aan van de accu.

    De Jeti Duplex TMe stamt uit 2009, eerste generatie Duplex modules.

    Je zou zo zeggen dat het lijkt of de zaak in range-test modus blijft staan, hoewel daar geen reden toe is. Omdat ik het niet zo bewust heb aangezet. ook niet bij de nieuwe ontvanger die reeds gepaired was vorig jaar zomer, nog voor de storingen.

    Heeft iemand eerder zoiets mee gemaakt, verouderende TU of TMe of andere Jeti modules die het begeven?

    Voor het zelfde geld is de antennewartel aan gort, interne draadbreuk, stift versleten.

    Ik verwacht ook niet dat het om een verzwakt FM/PPM signaal gaat.
    Gekke is dat de zender Evo-9, slechts 6 kanalen aangeeft in het Evo menu. Dat kan de modulewezen, de 40Mhz synth module van mijnnog nieuwe EVO-9 backup geeft 7 PPM kanalen. Ik dacht dat er idd 1 afviel...bij de eerste series TMe.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2018
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bas, het lijkt toch echt een rangetest modus.
    Je Jetibox ziet ook 2 antennes (RX1 RX2)?
    Mijn zendermodule is nog ouder dan jouwe en die doet het nog prima en electronica verouderd niet echt.
    Ik zou even de zender bekijken, even schakelen tussen rangetest en normaal, kijken wat er gebeurt.
    En dan even het draadje van de zendmodule naar de antenne doorpiepen (zal een paar ohm zijn)
    En kijken of hij wel massa heeft.
    Het moet een zend/ontvangst probleem zijn want de module kan zelfs zonder PPM signaal vanaf de zender werken en dan zou je gewoon in je Jetibox een volle ontvangst zien.
    De draaggolf vanaf de module geeft ie altijd als ie in normale modus staat.
    Of je er nu een PPM signaal of muziek opzet dat maakt niet uit.
    Mijn gedachte is dat ie in testmode staat of dat er ergens een slecht soldeercontact zit.

    GJ
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik ga wat plaatjes schieten GJ... komen er zo aan. Ja, hij ziet twee antennes.
    Ik pak eerst even een kop koffie!

    Na wat gebel met GJ... na de sloot koffie, vermoedens een versleten antenne connector... zender kan het vermogen niet kwijt via antenne, zo kan het verstandiger zijn een nieuwe TMe of TU2 EX aan te schaffen. Ipv onderdeeltjes te bestellen en de zaak om te solderen. Safety first.

    De TU2 geeft wat meer mogelijkheden op de EX ontvangers... en kan er een 'oortje' aan gekoppeld worden... piepjes van de zender zijn op een vol bevlogen veld amper te horen...

    GJ wederom grote dank voor de wijsheden!
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2018
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Na enig inlezen op diverse fora er achter gekomen dat de Jeti module hacks stuk kunnen. Sommigen waren al binnen een jaar stuk, vielen onder garantie, anderen deden er wat langer over. Ik had als ik nu terug denk al eerder signaalverlies op de modellen.
    Waarvan ik dacht... turbulentie... maar dat was het dus niet.

    Vandaag met Hacker bellen, want de TU2 EX heeft een receiver low battery issue... een piep die aan blijft staan...
     

Deel Deze Pagina