ULTIMA

Discussie in 'F5J' gestart door bgo, 24 mrt 2016.

  1. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Onder de gedreven leiding van Denis Skrabl heeft het Vortex team uit Slovenie een geheel nieuwe F5J kist ontwikkeld. Denis had zich tot doel gesteld een 4 meter kist te ontwikkelen, welke voldoet aan de minimale FAI vleugelbelasting van 12 gram / dm2 (FAI loading limit). Naast de vleugelbelasting moest het vleugelprofiel ook aangepast worden om voor F5J optimaal te voldoen. Resultaat moet een zwever zijn die zich als een DLG gedraagt, maar ook alle voordelen van een 4 meter kist heeft. Zoals we allemaal weten is dat een hele uitdaging.

    Met de technologische- en productie ervaring uit de F3K (DLG) wereld is de ontwikkeling vormgegeven. Zowel de driedelige vleugel als ook het stabilo en kielvlak zijn gemaakt uit volkern Rohacell. Dit alles heeft geresulteerd in de volgende specificaties:


    Length: 1860 mm

    Wingspan bij 5 graden: 3985 mm

    Wingspan bij 7 graden: 3972 mm

    Wing AR: 19,91

    Fuselage: from 100 gram

    Tail: from 30 gram

    Fin: from 20 gram

    Wing central panel: from 320 gram

    Wig tips pair: from 250 gram

    Wing joiners pair: from 15 gram

    AUW flying weight: from 1063 gram with 7 graden (12 gr/dm2)


    De eerste vier ULTIMA’s zijn inmiddels onderweg naar Nederland en zullen binnenkort terug te vinden zijn in de F5J competitie. De trotse eigenaren zullen binnenkort ongetwijfeld verslag doen van de bouw in dit draadje.


    Informatie is ook terug te vinden op de volgende website “ www.vortex-soaring.tk” Daarnaast zullen hier ook ervaringen (zie ook het gasten boek: http://vortex-soaring.mygb.nl) en update terug te vinden zijn.
    Denis Ultima.jpg
     
    PascalvO en Berrie vinden dit leuk.
  2. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Kan niet wachten.
     
    vissermax vindt dit leuk.
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Heeel Vet!!!! :worship:
     
  4. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Eerst nog maar eens een seizoen vliegen met de pikes, maar wie weet. F5J is volop in ontwikkeling.
    Er zullen vast en zeker nog andere fabrikanten hierop inspelen. Echter zullen we hier nog steeds modellen nodig hebben voor als het waait:D

    Wat kost de Ultima trouwens??
     
  5. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    1,5 Perfection
     
  6. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Dat ziet er inderdaad allemaal erg mooi uit! Ik hoop dat de fabrikanten ook een keer investeren in technologie waardoor ze de modellen makkelijker kunnen bouwen zodat ze het ook weer wat betaalbaarder kunnen aanbieden. Anders zie ik de toekomst somber in voor onze mooie hobby.

    In elk geval vind ik het bouwen met een rohacell kern een mooie vooruitgang. Als het vergelijkbaar is met de DLG wereld wordt het model een stuk robuuster.
     
    bgo en Lyckele vinden dit leuk.
  7. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Denis heeft de introductieprijs vastgesteld op 1600 euro. Dit is inderdaad fors. Vraag je het gerenommeerde bouwers, zoals bijv. Alex Hoekstra, dan ligt dit bedrag in de lijn der verwachtingen. Toekomst zal uitwijzen wat voor richting het opgaat. Ik ben het met Pascal eens dat modellen wel betaalbaar moeten blijven om onze mooie hobby voor eenieder toegankelijk te houden. We gaan het meemaken.
     
  8. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Dat is inderdaad wel fors te noemen ja. Hou het voorlopig toch nog maar fff op de perfection.:)
    En zeker voor een kist die zich nog niet bewezen heeft in het F5J circuit.
     
  9. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Ik heb zelf de ervaring dat als je een dun tapeje over je voorlijst plakt een schalen vleugel zeker net zo midair bestendig is als een vleugel met vol rohacell kern. Ik heb een paar jaar geleden een simulatie gedaan op de pc met een tapeje over de voorlijst en er gaat daarmee 0 prestatie verloren. Heb je dat tapeje niet dan breekt er meeteen van alles open en is de schade niet te overzien.

    € 1600 vind ik erg schappelijk. Een beetje DLG kost € 700 en in een F5J kist zit zeker 3 x zo veel materiaal en 3 x zo veel werk in.
    Dit soort kisten met profielen in de 7% en lager range lopen prima bij heel lage vleugelbelastingen. Mij Tweagle td vlieg ik leeg met 10gr/dm2 tot windkracht 3(6.15 tot 5.4%). Hoger dan 15gr/dm kom ik nooit. Bij de wat bredere koordes van een F5j kist gaat de profielweerstand nog iets naar beneden.Nu weet ik niet wat voor profielen op de Ultima zitten maar ik verwacht wel zo iets. Zelf ben ik bezig met een ontwerp wat nog slanker is. Beter bij hoge Cl's
     
  10. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Alex, ik ben benieuwd hoe jouw kisten er uit komen te zien en vliegen. Maar we zullen nog wel even geduld moeten hebben, ontwikkelingen gaan nog erg rap en f3j omgekatte kisten doen nog steeds goed.
    Dus blijf zeker dit jaar en waarschijnlijk volgend jaar toch lekker met een Xplorer vliegen.
     
  11. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Ik weet off-topic maar kan het niet laten:

    Het fenomeen hier als conferance:


    van "wat betaalbaarder" naar "betaalbaar voor eenieder".

    Heerlijk!

    Johnny
     
    bgo vindt dit leuk.
  12. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Het natuurlijk veel geld voor een kist, maar zeker niet duur.

    Ik heb begrepen dat voor de Ultima één type vleugel beschikbaar is. En dat er twee of drie romp types zijn voor de verschillende omstandigheden.

    Als je er zo naar kijkt is het voordeliger dan bij F3J, waar je voor de verschillende omstandigheden drie type modellen nodig hebt. Een super lichte, een standaard en een zware voor veel wind. Vlieg je internationaal dan heb het liefst ook nog van elke type een reserve klaarliggen.

    F5J is en blijft voor iedereen bereikbaar, er zijn inmiddels diverse houtbouw F5J kisten beschikbaar. Het zal niet voldoende zijn om een NK wedstrijd te winnen, maar wel om een leuke dag te hebben en binnen de wedstrijd je eigen wedstrijdjes te vliegen. Ook zag ik onlangs weer een mooi voorbeeld van een eigenbouw F5J voorbij komen (GvM). Het kan dus ook anders.

    Wanneer we allemaal met dezelfde kisten zouden vliegen, dan staan aan het einde van de dag nog altijd dezelfde vliegers op het podium. De kist maakt echt niet het enige verschil.
     
  13. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Hoi Peter,

    Dat is natuurlijk ook een idee, een eenheids klasse, allemaal zelfde kist.

    Ik heb ooit in zweden een auto race gezien waarbij ieder de auto/barrel van de andere na de ronde of zelfs voor de ronde overnemen. Zo iets zou je ook kunnen doen. Want je weet niet of je wel met je eigen kist gaat/kan vliegen. Misschien meer geschikt voor een clubwedstrijd .. oh en ja sorry off topic ... :offtopic:;)
     
  14. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Ah ontwikkeling, creativiteit en nieuwe ideeën :banana:.
    Andere romp ipv vleugel. Geen idee hoe e.e.a. is uitgewerkt, gaat mijn voorstellingsvermogen te boven.
    Ben dus reuze benieuwd maar eerlijk gezegd ook wel sceptisch of het werkt want ik kan me er zoals gesteld nog niet veel bij voorstellen.

    Dus een compliment naar de bouwers dat ze de testen (ook?) laten uitvoeren in een land met vaak "wat minder ideale omstandigheden"! Getuigd van moed en vertrouwen. Top!

    Johnny
     
  15. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Geniaal Johnny!
     
  16. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Zoals zo vaak snijden je analyses hout. Het is inderdaad maar hoe je het doorrekent. Johnny's linkje naar de conferance is natuurlijk ook geniaal. Sinds dit jaar vlieg ik zelf ook mee in de klasse F3K, waarbij hetzelfde fenomeen geldt: de klasse blijft voor eenieder bereikbaar. Je hebt zelfbouwers (tegenwoordig op zeer hoog niveau) zoals de Tantalus familie van Loet, terwijl anderen voor commerciële toestellen kiezen. Iedereen vliegt zijn eigen wedstrijd. Je strijdt op je eigen niveau en dat is waar het volgens mij om gaat: je wilt een gezellige dan met elkaar beleven. De kist die je daarbij tot je beschikking hebt zal wel wat invloed hebben, maar gelukkig geen doorslaggevende. Naast de Tweagle van Alex Hoekstra vlieg ik ook een Vortex. Beide zijn topkisten, maar zullen nooit bepalend zijn voor het resultaat. Geef Alex een willekeurige kist en hij wint daar ook alles mee. Laten we blij en trots zijn dat er een Nederlandse producent is die het initiatief genomen heeft iets commercieels op de markt te zetten. Ik ben benieuwd en tegelijkertijd overtuigd dat Alex ook met iets moois voor F5J komt.

    Er zijn verschillende versies van de ULTIMA beschikbaar. De "Ultralichte" versie heeft geen mogelijkheid om ballast mee te nemen. Alle vleugels hebben dezelfde "spar", zodat je niet bang hoeft te zijn dat de vleugel breekt. Naast de romp is het stabilo en het kielvlak wel anders (lichter). De ultralichte romp weegt ca. 95-99 gram en de "tailset" ca. 53 gram. Deze configuratie vlieg je vanuit veiligheidsreden (kans op breuk onderdelen) natuurlijk alleen bij rustig weer en niet bij wind. Testen hebben uitgewezen dat deze lichte configuratie met 5 m/s wind zonder problemen gevlogen kan worden. De normale ULTIMA kan wel ballast meenemen en kan ook met wind gevlogen worden. Volgens zeggen is de penetratie dan nog steeds indrukwekkend.

    gr. Brian
     
  17. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Zoals eerder al min of meer gezegd. Wauw en we gaan mooie tijd krijgen waar er allerlei nieuwe ontwikkelingen uit f3k, f3j en wellicht ook wel wat uit de f5b naar deze klasse komen. Wat het gaat worden weet ik niet en denk nog niemand. Wel heel mooi te zien dat deze bouwer en ook Alex op zoek gaan naar de sweet spot. En gelukkig vliegen we allemaal anders dus er zal genoeg keus blijven.

    En ja ik blijf ook die mooie houtkistjes super vinden.

    Tot gauw
     
    bgo vindt dit leuk.
  18. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Oh? Had eigenlijk wel beetje gehoopt dat ik me met Ultima meteen had ingekocht voor topklasseringen! En nu...?...;)
     
  19. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Nu ben ik wel benieuwd met welke setup de ultima gevlogen gaat worden. Vanwege het lage gewicht kun je gaan denken aan 2S accu's en HV servo's zoals de MKS 6110.
    Een BEC is dan niet meer nodig.
     
  20. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Topklassering er los bij kopen ? :oops:
     
    soarer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina