ULTIMA

Discussie in 'F5J' gestart door bgo, 24 mrt 2016.

  1. jeedee

    jeedee

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Purmerend
    Ik ben met interesse aan het meelezen.
    Zijn er al wat meer foto's? Liefste met wat details van de roeren en vleugels

    Groet,

    Jeedee
     
  2. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  3. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Foto's die ik gekregen heb van de bouwer. Romp, flap servo en aileron servo.
    Zal nog nog foto's maken van eigen vleugel.

    image1.JPG


    image3.JPG image2.JPG
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zitten die stangetjes nu door de hevels zonder borging?
     
  5. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Zo heb ik het bij mijn Xplorer ook, met uitzondering van het feit dat ik servoraampjes met tegenlager gebruikt heb.
    Wanneer je de zijdelingse beweging van dat armpje door de roerhoorn inperkt is daar verder geen borging nodig.
    Hetzelfde geldt ook voor de verbinding met de flap. Één keer goed op maat maken en geen geklooi meer met kwiklinks.
    En wat de betrouwbaarheid betreft Berrie; bij mij houdt het al een kleine 1300 starts:p
     
    Berrie vindt dit leuk.
  6. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    En nog wat foto's van vleugel, stabilo en romp. Meer foto's zijn op aanvraag...:)
    Laatste foto is hevelmechanisme wat onder hoogteroer zit voor aansturing hoogteroer en richtingsroer.

    IMG_3736 (Medium).JPG IMG_3737 (Medium).JPG IMG_3738 (Medium).JPG IMG_3739 (Medium).JPG IMG_3741 (Medium).JPG IMG_3742 (Medium).JPG
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2016
  7. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Euh, ja, blijkbaar wel, hier schrok ik ook even van. Wil nog niet zeggen dat ik het zo ook ga bouwen, maar goed als het bij Arno al 1300+ starts houdt, kan ik er zeker 10 jaar tegenaan...:)

    @Arno
    dank voor links op ebay. Heb vandaag romp nog eens goed bekeken, aansturing is geen carbon, maar toch staal (donkere kleur), tenminste, z'n geluid maakt het als je eroverheen gaat. Maar een beetje reserve draad kan geen kwaad lijkt me.
     
  8. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
  9. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Aan het vleugel profiel is goed te zien dat het definitief geen laag Reynolds/DLG profiel is. Dikste punt licht ver naar achteren en de dikte is ook groot. Ter vergelijking een foto van een Tweagle vleugel vlak naast de wortel. Uiteraard gaat bij toenemende Re getallen het dikste punt iets naar achteren en kan de dikte iets groter gekozen worden maar dit lijkt me toch een gewoon doorsnee F3j profiel goed voor modellen van 2 kg. Ben echt benieuwd hoe dat vliegt bij 1200 gram SAM_1494.JPG
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nou .... daar ben ik het bepaald niet mee eens.
    Ik heb dat profiel eens nauwkeurig van jouw foto gekopieerd, in een CAD-programma een spline overheen gelegd en die naar een DAT-file omgezet.
    En die weer door XFLR5 heen gehaald.
    Conclusie:
    Dikte 6,11% op 20% van de koorde.
    Welving 1,39% op 28% van de koorde.
    Bij HT-profielen van Marc Drela liggen de dikste punten tussen de 18% en 20%. Geen reëel verschil.
    De polaires geven ook aan:
    - bij Re=40.000 vliegt het profiel uitstekend
    - bij Re=30.000 begint het in te kakken, maar het vliegt zeker nog.
    [​IMG]
     
    Rick NL en Justus vinden dit leuk.
  11. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Drela HT profielen zijn toch voor de staart want symetrisch? Bedoel je niet AG profielen?

    Johnny
     
  12. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Dirk , mooi dat je mijn profiel ontleed hebt maar als je mijn berichtje goed zou lezen zou je weten dat ik het over het Ultima profiel had en als vergelijking mijn Tweagle profiel heb gefotografeerd als voorbeeld van een laag Re profiel.

    P.S.Het vliegt inderdaad uitstekend bij RE 40000.
     
    Harry van Melick, soarer en crins vinden dit leuk.
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Daar had ik dus overheen gelezen. :hammer:

    Maar nu weet je wel dat je Tweagle-profiel meer dan geschikt is. ;)
     
  14. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Ben er 2 jaar achteréén nederlands kampioen mee geworden dus daar was ik al achter:D.

    Je zat niet zo ver van de waarheid. Dikte is spot on. Dikste punt is 19%. Welving met 1.6% iets hoger .
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  15. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    263
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee
    Marc zei: Heb vandaag romp nog eens goed bekeken, aansturing is geen carbon, maar toch staal (donkere kleur), tenminste, z'n geluid maakt het als je eroverheen gaat. Maar een beetje reserve draad kan geen kwaad lijkt me.[/QUOTE]

    Tip van Jeroen Kole :

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/mimi-dlg.28435/reply?quote=3207514

    Marc succes met jullie nieuw Project.
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    [​IMG]
    Ik heb hetzelfde geintje ook eens losgelaten op het Ultima wortel-profiel:
    Dikte 7,98% max op 26%
    Welving 2,18%, max op 41%
    Polaires:
    [​IMG]
    Conclusie:
    Dit lijkt zeer dicht in de buurt van een DLG profiel te komen.
    Bij Re=30.000 vliegt dit volgens XFLR5 nog een fractie beter.
    Bij Re=40.000 vliegt het bijna op z'n best.
    Bij 60.000 vliegt het ronduit goed.

    Die Re-vriendelijkheid zit hem in het behoorlijk vlakke verloop van de bovenzijde achter het dikste punt.
    Een sprong van 26% naar 20% maakt kennelijk niet heel veel meer uit.

    De iets grotere dikte doet weinig tot niets met de profielweerstand, maar icm. de grotere welving levert het wel duidelijk hogere Cl-max (1,2 tegenover 1,0).
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  17. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    @Dirk
    Dank hiervoor, maar wat betekent dit in normale mensentaal? :)
    Dat ie tot windkracht 4 nog "loopt" en dus breed inzetbaar is?
    Zegt dit ook iets over thermiek gevoeligheid (of lees ik het nu te optimistisch...:))?
    Kun je hier ook uit opmaken wat ideale thermiek en " speed" standen zijn (in mm naar beneden/boven)?, deze info hebben we van de bouwer niet gekregen.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2016
  18. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    In dit geval is het een beetje appels en peren vergelijken. Het profiel van de Tweagle is een wortel profiel bij 160mm koorde. Het profiel van de Ultima is het profiel op de break tussen middendeel en tip bij 22 cm koorde. Het wortel profiel zit op 8.38% dikte. Het Tweagle profiel staat in speedstand en het Ultima profiel lijkt me zo in cruise stand te staan. Bij hogere snelheden (Re getallen komt er steeds minder verschil in weerstand maar bij lage RE getallen is deze er wel degelijk. Het verschil tussen een snel en een langzamer profiel is niet wat het bij hoge snelheden doet maar wat er voor nodig is om die hogere snelheden te behalen. Een profiel wat hele lage weerstand heeft bij lage Re getallen zal veel sneller accelereren en dus minder hoogte verbruiken om op snelheid te komen. Één maal op snelheid zal er niet veel verschil meer in zitten.

    Hoge CL waardes van 1,2 is mooi maar het betekend eigenlijk dat je goed kleine loepinkjes kunt vliegen. Als je een Rechte lijn trekt van uit het punt CL\CD 0 .0tot tegen de CL/Cd lijn van een bepaald RE getal dan zal op het raakpunt van deze 2 lijnen het punt zitten van de minimaalst weerstand en de laagste daalsnelheid.
    Een normale thermiek bocht zal rond de CL 0.7 zitten. Een hele krappe ergens tussen 0.8 en 0.9. CL 1.2 zul je nooit halen.
    Bij F5J zal een wortel profiel tussen de Re 70000 en max 200000 vliegen. Daar boven en daar onder is onder geschikt. Als je Cl/CD polaires in Profili uitdraaid dan vallen al deze lijnen wat verder uit elkaar en word het veel overzichtelijker. Als je daar dan nog een spreadsheetje bij hebt waarbij je vleugelkoordes, oppervlakte en gewicht kunt invoeren en daar RE getallen uitrollen bij de juiste CL's dan kun je precies zien waar bij welke RE getallen je in welke Cl,s en Cd vliegt en kun je zo je profiel optimaliseren.
     
  19. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Potver! Mooi om te lezen dat er zoveel overpeinzingen in een Tweagle passen!
    Ik had nog niet bedacht dat het echt zinnig is om te kunnen accelereren met een zweefkist.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
     
  20. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Fabrikanten van wedstrijdzwevers (of het nu voor F3J, F3K , F3B of F5J Is) zijn constant bezig om hun modellen te verbeteren. En soms zijn het kleine aanpassingen en soms gooien ze alles om.
    Feit is dat hier erg veel tijd in gaat zitten. Met name het testen hiervan. En dan moet het model nog gebouwd worden. Vandaar dat hier een prijskaartje aan deze topmodellen hangt. Veel respect voor de fabrikanten waaronder Alex. Het ontwerpen en bouwen van een model zoals als een Tweagle of een Ultima is niet binnen een paar weken gerealiseerd.
     
    Lyckele en bgo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina