ULTIMA

Discussie in 'F5J' gestart door bgo, 24 mrt 2016.

  1. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Dan heb ik wat leesvoer!
    Prettige vakantie.
     
  2. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Dirk,
    Ik heb foto's gemaakt van het root-profiel van de. Pike Perfection, in normaal, thermal en cruise positions van de flap. Zou jij deze ook eens willen analyseren a.u.b, dan zal ik ze graag posten
    Patrick
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Post ze maar. Ik garandeer niet dat het snel gebeurt, maar als ik eens een keer geen zin in iets anders heb, vind ik zoiets altijd wel leuk.
    M.a.w. meestal kan ik het toch niet laten ... :confused:
     
  4. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Dank u, ik kijk er al naar uit :koud:
    Ik ben benieuwd naar zowel de gewoonlijke polaires als de Cl/Cd vs alpha (daar zie je direct de glijkoek).
    Koorde 265mm

    M.vg

    Patrick
     
  5. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Hier zijn de volle resolutie beelden. Telkens 2x gefotografeerd. Eemaal erg dichtbij (40cm schat ik), 2de keer kleine meter afstand. Ik heb meer vertrouwen in die van grotere afstand genomen. Ze lijken ook beter afgelijnd.

    https://1drv.ms/f/s!Ahu-TT1JdajEgYITsg-vbzo9lP1mwg
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2017
  6. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Opmerking: die zwarte rand onderaan de doorsnede is echt de sectie zelf, niet de onderkant van de vleugel.
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb er naar gekeken. Kostte een beetje moeite, want het lukte mij niet om een DAT-file te maken mbv. Solidworks. De vorige keren deed ik dat met Rhinoceros 4. Gelukkig had ik nog een vriendje die met Rhinoceros 4 werkt ...

    Houdt in je achterhoofd dat deze analyze is gedaan op het zo goed mogelijk gekopieerde profiel. Zeker rond de neus blijft dat een gok omdat een afwijking van 0,1 mm enorme gevolgen kan hebben!!!
    Flapkoorde = 25%, speed- en thermiekstand zijn 2 graden afwijkend van normaal.

    De polairen:
    [​IMG]

    Afgaande op deze polaires zou ik de normaalstand nooit gebruiken, maar 80% van de tijd de speedstand, en alleen bij echt cirkelen de thermiek-stand.
    Maar zoals gezegd: dit is niet het echte profiel! Het lijkt er (sterk) op.

    Mocht je nog behoefte hebben aan het XFLR5-project-bestand: hier vindt je die.
    De profiel-coördinaten vindt je hier.

    Succes.
     
    reing vindt dit leuk.
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Dank je Dirk voor de hele nette file die van het profiel gemaakt hebt.
    Ik heb even een paar meer Re-getallen berekend en ben het nog niet eens met je 80% speedstand. Je vergelijkt polaires van 100k en 200k met elkaar.
    Bij de gelijke Re-getallen is er heel veel voor de neutraal stand te zeggen. Kijk maar eens verder.
    Nogmaals een fraaie reconstructie van een mooi profiel.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik vergelijk express bij verschillende Re-getallen. Met het profiel in de speedstand vlieg je sowieso wat sneller, Net als je in de thermal-stand wat langzamer vliegt.
    Wellicht had ik type-2 polaires moeten neerzetten.
    Niet gedaan omdat de meesten die niet kennen ...
     
  10. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Dirk, daar maak je me nu echt blij mee!! Ik zal maar al te graag zelf zo'n simulatie uitproberen ;-) ik moet wel dat programma nog zoeken en installeren.

    De achterliggende reden waarom ik graag deze analyse vroeg is idd omdat ik me afvraag of ik wel best in neutraalstand vlieg.
    Op het draadje ombouw f3j naar F5j poste ik mijn Altis plotjes naast die van Peter Zweers.
    Ik slaag er na een 10tal vluchten extra nog steeds niet in om mijn daalsnelheid beneden de 45 a 50cm/s te krijgen. Peter zit op zo'n 33cm/s met een toestel dat 10% lichter is.
    Ik zie dat ook jij bedenken hebt of de thermiekstand wel altijd ideaal is.
    Ik ga met veel plezier proberen te vliegen met een beetje flap omhoog, zien of het verschil maakt!
    Misschien kan Peter Zweers hier iets aan toevoegen?..
     
  11. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Ik kan alleen vanuit de praktijk wat toevoegen. Wanneer het niet thermisch is laat ik de Perfection langzaam vliegen. Afhankelijk van de wind vlieg ik in neutraal of thermiek.

    Wanneer het thermisch is vlieg ik in de bel in thermiekstand. Terug uit de bel naar voren in speed. Allemaal normaal dus, niets spannends aan.
     
  12. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Peter,
    Maar hoe stel jij neutraal juist in?
    Ik heb de flaps uitgelijnd aan de romp. De rolroeren aansluitend op de flaps.
    Maar, hoe nauwkeurig is dat? Heb jij een betere manier?

    P.
     
  13. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Als je lage daalsnelheden wil dan is in speedstand vliegen in ieder geval niet een optie. Voor lage daalsnelheden moet je eigenlijk altijd vrij veel flap zetten en zo langzaam mogelijk vliegen. Ook belangrijk is dat je dat niet midden overdag doet als de lucht in beweging is. Hele lage daalsnelheden krijg je alleen als de lucht heel rustig is dus s'ochtends vroeg of 's avonds laat. Voor het zogenaamde stil air vliegen gebruik ik meestal meer flap dan dat ik overdag zou zetten tijdens het thermiek circelen. Overdag kun je alleen langer boven blijven door actief te vliegen dus de goede lucht te zoeken en de slechte te vermijden.
     
  14. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Ok, Peter en Alex zeggen zo traag mogelijk vliegen, zelfs flap zetten (in rustige lucht, weinig wind)
    Dat ga ik proberen!
    Geweldig dat je hier zoveel goede raad krijgt ;-)
    P
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Niet botweg 'erg traag vliegen'!
    De laagste daalsnelheid treedt niet op bij de laagste vliegsnelhed, maar iets daarvoor.
    Het zou me niets verbazen als dat bij dit profiel op Cl=1.0 tot 1,05 ligt.
     
  16. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb ze de flaps in lijn met de romp. Vrijdag 5 of 12 mei wordt er gevolgen in Utrecht. Probeer er ook te zijn. Kijken we samen even naar je kist.
     
  17. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Peter,
    Ik hou het in mijn achterhoofd, ik moet veel reizen voor het werk in die periode. Zal waarchijnlijk niet passen.
    Patrick
     
  18. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Hallo Dirk,
    Ik heb Xflr5 succesvol ingezet op het het Pike Perfection profiel, echt plezant.
    Zou je de ".dat" files van Ultima en Xplorer ( jou oudere goede file) willen sharen a.u.b
    Hartelijk dank!
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Download --> Ultima
    Geen idee meer of dat door mij gemod is.
    Waarschijnlijk wel, want anders zou het niet zo mooi zijn.

    Xplorer
    Ik kan daar geen DAT-file of XFLR5-bestand van vinden.
    Voor zover ik weet heb ik daar ook niets voor gedaan.
     
  20. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Tof, dat je dat even shared, heb ik weer speelgoed ;-)
    Ik herinnerde mij dat het zo mooi is, daarom wil ik zelf eens vergelijken.
    Hoe " mod" jij dat dan? Je zei al dat fouten op de leading edge cruciaal zijn.

    Ik zal je achteraf wel effe helpen herinneren aan de explorer, zit hier ook in de draadjes,
    Patrick

    PS: intussen vlieg ik al veel beter met mijn Pike. (2kg)
    Mijn clubvriend heeft een Ultima, het is leuk vergelijken. De zijne weegt net geen 1,5kg.
    Bij weinig wind, heeft hij zeker voordeel, toch slaag ik er met mijn Pike in om op erg lage hoogtes ( vaak onder de 50m) echt minuten lang te blijven cirkelen zonder hoogteverlies. Dit is meestal in de ochtend, niet eens maximaal thermisch. Tothiertoe haal ik toch wel minder makkelijk mijn 10minuten, maar ik vertrek meestal maar rond de 150m. Met de Ultima is die 10 minuten dan een makkie.
     

Deel Deze Pagina