ultra skin folie

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Vinze, 19 sep 2002.

  1. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    aanwezigen.

    heeft iemand wel eens van Ultraskin folie gehoord. het schijnt een product van Jamara te zijn en gelijkwaardig (zo niet beter) te zijn als bv oracover...het is iniedergeval goedkoper. (6euro per meter) heb net een proef stukie gedaan maar op de open gedeeltes trekt het niet echt strak je krijgt geen mooie ploink als je er op tikt.

    groet.

    vinze
     
  2. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Nooit van gehoord; wel van Ultracote (Oracover onder Carl Goldberg label; alleen op de Amerikaanse markt)
    Klinkt als solarfilm met een ander naampje.
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Je schrijft jezelf aardig tegen.. :D :twisted:
    Heb ik toch liever de 'ploink' van fatsoenlijk spul..

    Is het misschien lichter spul bedoeld voor kleinere (slowfly) modellen?
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.826
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    goedkope zooi, zit niet eens een papiertje of siliconenvelletje over de lijmlaag en laat de houtstuctuur door de folie zien.

    geen aanrader.
     
  5. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Oracover kost €7,50 de meter. Waarom zou je bezuinigen?
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Omdat het zo duur is?
    In mijn jonge jaren heeft het ooit eens F 9,-- gekost..
     
  7. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ook Lanitz-Prena folien factory GmbH moet de 4,6% inflatie bijhouden.. :D
     
  8. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    de gelijkwaardigheid was het woord van de verkoper. de 2 zinnen er onder was mijn oordeel... zooi er vanavond lekker afgehaald en bij vna de goor 4 metertjes orgineel Oracover gehaald

    ooohh wat ploinkt het weer mooi.

    toen ik dame van De Goor dit verhaal vertelde was het antwoorde gelijk... jtoevallig van een "adviseur" die zelf maar zelden vliegt .... moest haar helaas terecht stellen het was niet de vriend uit eindhoven.

    groet,

    vinze
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.732
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    WAT moest je?????
    Jongens, dit gaat niet goed....... :sniper: :wink:
     
  10. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    eeeh op haar ongelijk wijzen?
     
  11. tigermoth

    tigermoth Guest

    Als je wilt bezuinigen op bespanning..

    een aantal opties:

    kranten papier.. absoluut de beste prijs kwaliteit verhouding..
    prijs is nl nul..

    rijstpapier met spanlak en poriën vuller (evt verdunde revell verf bij modellen waar een klein beetje meer gewicht niet veel uit maakt)
    prijs kwaliteit verhouding redelijk.. 't is even investeren in de lak. maar koop een grote pot, en je bent goedkoop uit..

    spanzeide met spanlak en poriën vuller
    sterker dan papier, ietsje duurder, ook ietsje zwaarder. maar nog goedkoper dan gemidelde folie..

    mijn advies,
    als je een motor kist hebt. neem oracover en bespaar je zelf de moeite. oracover staat bij mij op het lijstje op nummer 1, omdat het perfect werkt (heb vandaag men hele charter bespannen. dus heb zeer verse ervaring..)

    (ps, mijn advies is dat van een "beginner"... alle rechten voorbehouden... ...niet aansprakelijk gesteld voor persoonlijk letsel of beschadiging aan mensen of dieren... FOD) ;)

    liever een goede beginner dan een slechte guru?.. ja! ik blijf altijd beginner :D:D:D:D

    mvg
    Rico.
     
  12. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Wat heb jij tegen mensen met ervaring die bereid zijn die ervaring te delen??? :evil:
     
  13. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Nog een bespan ideetje. Ik ben aan het experimenteren met "organza".
    Dit "polyesterzijde" koop je op de markt, stoffen of gordijnenwinkel voor 1.5 euro per m2. Weegt 20g/m2 en is oersterk.

    Leuke eigenschap: Vastzetten op het hout (met lijm of spanlak) en dan spannen met de strijkbout.
    Materiaal is wat luchtiger dan zijde, dus neemt een hoop lak op om dicht te krijgen. Ik probeer nog of met andere lakken (want hoeft niet te spannen) beter gaat.

    Oracover blijft echter een prachtig materiaal :) . Alleen beetje duur :( .

    Een goede guru weet dat hij altijd beginner blijft.
    (Vrij naar plato en confusius 8O . uitspreken met orientaals accent :lol: )
     
  14. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Jij kan terug naar school. De kwaliteit is ook 'nul' en nul gedeeld door nul is ongedefinieerd, lijkt mij een goede kwalificatie voor krantenpapier. :wink:
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.732
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Je bedoelt waarschijnlijk tissue, er komt geen korrel rijst aan te pas, hooguit wat zijdevezels.
    Het bestaat in dun (9 gr/dm2) en dik 12 (gr/dm2).
    Poriënvuller is een No-Go, wat mij betreft. Een model waarbij het gewicht niet uitmaakt wordt vanzelf een niet-vliegend model...... Ik doel hier op het papje, dat met de kwast aangebracht wordt. De witte 'Model Magic' en klonen daarentegen zijn even zwaar als balsa en vormen de enige soort 'plamuur' die wel goed bruikbaar is.
    Gewoon je model ECHT glad schuren, voldoende lagen ( verdunde) spanlak en dan het tissue er op. Door het tissue heen vastlakken. Ook alle vol-houten delen (met dun) bekleden, daarna 8 lagen spanlak, na iedere 2 lagen schuren. Uiteindelijk zit er op de 'diepe' delen nog de volledige dikte tissue, terwijl je er op de 'bulten' vrijwel doorheen bent.
    Een model voor een gloeiplugmotor -anders is het niet nodig- daarna nog een laagje 'fuel-proofer' ( blank transparante 2 componenten lak) geven. Gezien de kwetsbaarheid van dit type bekleding is deze methode alleen aan te raden voor vrije-vlucht modellen of zeer lichte LB en RC modellen. Als je goed met papier kunt bekleden, mag je jezelf een gevorderd modelbouwer noemen....
    Het valt niet mee om vleugels recht te houden vanwege de flinke krachten die bij het krimpen van de spanlak ontstaan. Voordeel is wel de enorme torsiestijfheid t.o.v. het gewicht van deze bekleding. Daarbij vergelegen is plasticfilm net een boterhamzakje...

    Mag het ook zIJde zijn? Nadeel is de open weefsel structuur, waardoor er veel lak nodig is om e.e.a. dicht te krijgen. Ook hier: poriënvuller > onnodige ballast...
    Zijde is lang niet zo torsiestijf als papier, maar heeft wel een veel grotere treksterkte, waardoor de buigbelasting op een vleugel veel beter wordt opgevangen.
    De truc (inmiddels al weer zo'n 20 jaar in gebruik) is om de eigenschappen van papier en zijde te combineren. De zijde voor de buigweerstand en algemene doorprikbestendigheid en het papier voor de torsiestijfheid en de gladde, lichte afwerking.
    De open delen van de constructie worden bekleed met zijde, waarna daaroverheen het hele model, incl. romp en andere houten onderdelen met dun tissue wordt afgewerkt. Het kunstje wordt een stuk makkelijker, als je het tissue vochtig (plantenspuit) opbrengt en het pas daarna aan de
    (tot dan toe niet-gelakte) zijde vastlakt.
    Afwerken met 2K- acrylautolak (spuiten) en je hebt een model, dat nou eens niet die afgrijselijke plastic-look heeft.
    Gebruik wel het goede tissue, want anders krijg je een bekleding, die na 11 jaar al behoorlijke tekenen van slijtage begint te vertonen. Kijk naar dat rode geval, waarmee ik dit seizoen op diverse demo's wat kunstjes heb laten zien....
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.732
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Disco sucks.. So does rock... Bluegrass rules!! :wink:
     
  17. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Bruno,

    Waar verdun je spanlak mee en is dat spul redelijk verkrijgbaar.
    Kan aceton of ander "gewoon" spul ook?
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.732
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Amyl-acetaat, maar met cellulose-thinner gaat het ook.....
     
  19. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Klinkt beide niet als gangbaar spul. :(
     
  20. tigermoth

    tigermoth Guest


    helemaal niks..

    ik heb iets tegen beginners die zich guru noemen... en daar hoef jij je iig niet aangesproken te voelen...
     

Deel Deze Pagina