Ultramat 14 plus

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Steff, 5 apr 2016.

  1. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dat is een JR zenderaccu steker. De MX16S is één van de laatste Graupner-JR zenders en deze hebben een 9,6 Volt accu, die is voorzien van een tamelijk vierkant stekertje met aan weerszijden een nokje. De huidige Graupner MX16HoTT zenders worden gefabriceerd door SJ. Deze hebben een platte accusteker, zoals ook aan de ontvangeraccu en aan de servo's zit. Tevens hebben deze een accu van 3,7 of 4,8 Volt.
     
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ah, ik dacht dat met JR de platte stekker werd bedoeld, als bij Futaba, maar dan zonder het lipje, vandaar dat ik ook de Futaba laadkabel poste.
     
  3. Steff

    Steff

    Lid geworden:
    5 apr 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Deinze
  4. Steff

    Steff

    Lid geworden:
    5 apr 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Deinze
    Hoi iedereen,

    Na eerst de verkeerde stekker besteld te hebben heb ik nu via de webshop van Graupner de originele oplader gekocht die gewoon in de stekker kan en
    ik rechtstreeks kan inpluggen in de zender. Ik heb ook nog een extra batterij bijgekocht voor de zekerheid,

    Nu ik deze in gisterenavond in de stekker stak en deze morgen de zender wou aanleggen gebeurde er echter niks, er is dus blijkbaar iets anders aan
    de hand, heeft hier iemand ervaring mee? Is er binnenin iets mis? Mag ik de zender opendoen om er een kijkje in te nemen?

    Wat ik vorige week geprobeerd heb is hem proberen op te laden met de oplader van een andere zender, ik denk dat ik hier een grote fout heb gemaakt


    Alvast Bedankt!
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ik had al geschreven, dat de laadplug van Graupner precies andersom is dan gebruikelijk, dus je was gewaarschuwd. De schade zal echter vrijwel zeker meevallen.

    In de zender zit een 5mm glaszekering van 3 Ampere. Om deze te bereiken:
    accu losnemen, antenne er uit schroeven, achterwand losmaken, hf-print (de print midden boven) losschroeven. Je ziet nu de zekering tegen de antennevoet zitten.

    Na het vervangen van de zekering controleren of deze heel blijft als de accu weer wordt aangesloten. Als dat zo is kun je de accu opladen. Als de zekering onmiddellijk knalt is de ompoolbeveiliging ook stuk gegaan en dan zal de zender ingestuurd moeten worden voor reparatie. Mijn adresgegevens staan achterin de handleiding.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Je was niet één, maar twee maal gewaarschuwd...

     
  7. Steff

    Steff

    Lid geworden:
    5 apr 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Deinze

    Hoi Corrien,

    Dank u voor de zeer duidelijke uitleg, ik heb je instructies opgevolgd en een nieuwe glaszekering geplaatst.
    Alles terug mooi dichtgeschroefd en in de stekker gestoken, ik vermoed dat hij momenteel aan het laden is aangezien er een rode led
    brand op de lader die ervoor niet brandde.

    Super vele malen merci !!!!
     

Deel Deze Pagina